Auto 2018 – Mitä koeajoin?

Auto 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Tämän vuoden automessuilla Helsingissä oli testattavana yhteensä 200 autoa, ja 29 eri automerkkiä. Joiltakin merkeiltä, esimerkiksi Porschelta, Ferrarilta, Maseratilta saati Lamborghinilta ei ollut koeajossa lainkaan autoja. Pelkkä tahtotila ei riittänyt vielä siihen, että pääsi edes istumaan näissä autoissa, vaan oli oltava jo potentiaaliseen ostajaan verrannollinen henkilö. Välillä kuitenkin kuultiin ja nähtiin, kun onnelliset saivat käydä painamassa kaasupedaalia Ferrarista tai Lamborghinista. Mukavana lisänä on se, että omikse merkeikseen eroteltuja Cupraa ja DS:ää pääsi koeajamaan. Cuprahan tekee pesäeroa Seatiin, DS taas Citroeniin.

Esimerkiksi Ferrarit ja Lamborghinit oli ihan aidosti messuosastollansa myytävänä, leasinghinnankin ollessa jo sellainen, että moni pystyisi yhden kuukausierän verran maksamaan koko autosta. Jos yksi Ferrari on leasinghinnaltaan tyyliin 4 877 euroa kuukaudessa, saa se miettimään ammatinvalintaa uudelleen. Toki joku Porsche 911 GT3 RS olisi ollut ihan mehukas koeajaa, sellainenkin oli nimittäin messuhallissa. Myös uusi Porsche Macan löytyi, sitä vanhempaahan olen ajanutkin.

Lupasin aiemmassa blogipostauksessani, että pureudun ajamaani koeajokalustoon paremmin toisessa jutussa. Kuten vuonna 2016, myös tänäkin vuonna koeajojen määrä oli rajattu viiteen. Ennakkoon haettu koeajonumero nopeutti messuständeillä koeajon pyytämistä, sillä tiedot olivat järjestelmässä jo valmiina, ja löytyivät sieltä tällä numerolla. Koeajoreitti oli tänäkin vuonna määritelty ennakkoon, ja koeajattaja lähti mukaan.

Tänäkin vuonna koeajojen varaus hoitui täysin jo vuodesta 2016 tutulla tavalla: Joko ennakkoon netistä, tai sitten merkin omalta messuständiltä kysyen. Sen jälkeen vain merkatulle odotusalueelle odottamaan, ja koeajolle pääsikin lähtemään kätevästi suoraan messuhallista. Koska keli oli lähes vastaava kuin vuonna 2016, hieman siis kosteahko, ja vettä ripsi taivaalta, ei kastua saati palella tarvinnut.

Auto 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajokalustoa oli ilman superautojakin ihan hyvä kattaus mistä valita: Opel Crossland, Kia Stinger, Lexus RC300h, sekä Jaguarilta I-Pace ja E-Pace. Listahan olisi niin loputon, kun vain haluaisi sen tässä olevan.. Ökyimmästä päästä oli kenties Mercedes-Benz CLS 400, jossa oli varusteitakin rastitettu mukaan kuulemma paljon. Hetken jo mietin, että haluttaisiko minua koeajaa myös tämä CLS, mutta se jäi, koska uusin CLS 450 4matic tuli ajettua jo keväällä. Kuin sattumalta kerkesin silloin koeajolle, vaikka olinkin lähdössä pääsykokeisiin Oulun Ammattikorkeakouluun.

Alfa Romeo Stelvio – tästä se alkoi!

Auto 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Arvoin pitkään, haluanko koeajaa Stelviota vai Giuliaa. Lopulta messuständille mentäessä päätös oli tehtävä, ja pyysin Stelvion. Kyseessä on kuitenkin auto, mikä tuskin tulee kovin nopeasti vastaan täällä Jyväskylän autoelämässä. Giuliahan täällä on jo taksikäytössä, joten sen nyt pääsee halutessa kokemaan edes kyydissä istuen. Meidän Tomi on jo tehnyt Stelviosta analyysiä blogiinsa, jota kannattaa lukaista. Klikkaa auki tästä tai tästä.

Auto 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Itselleni Stelvio oli mielenkiintoinen uutukainen, jossa esimerkiksi starttinappula Ferrarityyliin on ratissa! Se on sitä urheilullisuutta se. Koeajettu nelivetoinen Stelvio on 2,2 litraisella dieselkoneella, josta irtoaa tehoa 210 hevosvoimaa, sekä kahdeksanpykäläisellä automaattiaskilla. Stelvion vääntömomentti tuli puheeksi jo lauantain messuvisiitillä, ja nyt Googlattuani se, paljastui lukemaksi 470 Newtonia. Stelvio oli ensimmäinen tässä tapahtumassa koeajamani auto.

Lue lisää: Www.alfaromeo.fi

Smart Fortwo EQ

Auto 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Auto, jota suuntasin koeajamaan meidän bloggaajamiitin jälkeen. Vasta messuständilla noteerasin, että tämä koeajossa ollut Smart on sähköauto! Messuosastolla oli esittelyssä nelipaikkainen Forfour, ja koeajossa tämä kaksipaikkainen Fortwo. Kokoa on yllättävänkin hyvin sisällä auton pieni koko huomioiden. Kuitenkin kokonaisuus on sellainen, että soveltuu toimintasäde huomioiden isossa määrin lähinnä pitsakuskille tai hauskanpitoon.

Auto 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Itselleni tämä oli ensimmäinen kosketus Smarteihin, Smartilla en ole aiemmin päässyt ajamaan. Sain siis uuden automerkin listalle, ja siitä on bloggaaja iloinen! Jos listalla on automerkkejä jo 47, niin uuden merkin saaminen siihen lisää ei olekkaan enää ihan selvää. Tyyliin Kenworth ja Peterbilt puuttuvat vielä – ne ovat käyttötavaraa Jenkeissä, mutta menevät lähinnä harrastepuolelle täällä Suomessa.

Kaksipaikkaisesta Fortwosta olisi muuten tarjolla avomallikin, jos sattuu kiinnostamaan – uskoisin, että se voisi olla jo todella hauskakin ilmestys! Koeajoautossa oli lasikatto, minkä saa mukaan 460 euron hintaan.

Lue lisää: Www.smart.com

Suzuki Jimny

Jimny on mielenkiintoinen, nelivetoinen ja työkalumainen ilmestys. Jotakin Lada Nivaan verrattavaa meininkiä tässä on! Kone ei ole mikään iso, mutta toisaalta varmasti sopiva siihen, mihinkä auto on tarkoitettu. Jimnyssä on erillinen runko ja alennusvaihteisto, pieni takapenkki, analogiset mittaristot, ja kaikkea muuta sellaista, mikä vihjaa vahvasti sinne, että mitä huonompaan paikkaan menee, sen paremmin auton hyvät puolet tulevat esille.

Kaupunkiin ja taajamaan suuntautuneessa koeajolenkissä kävi hyvin selväksi se, että maastoon tämä auto on tehty, matka-ajo moottoritiellä ei oikein ole sitä mukavinta. Mökkitielle tämä auto kuuluu, siellä se loistaa!

Jimnyä kohtaan tuntui koeajokiinnostusta olevan, sillä kaikki koeajoajat menivät melkein heti, kun ovet avattiin. Lähin koeajoauto ilmeisesti oli saatu tänne Virosta, koska tässä oli paikallaan vielä Viron kilvet.

Lue lisää: Www.suzuki.fi

Lopputulemana onnistunut messutapahtuma

Auto 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä vain, mitäpä tähän enempää lisäilemään. Ensikerralla sitten uusiksi! Se mikä oli mielestäni veikeää, niin esiteltäviä automerkkejä oli nyt tarjolla enemmän kuin Pariisin autonäyttelyssä. Tuskin siis maltan odottaa, että tämä toistuu Suomessa!

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki