Auto kuin ministerillä – Mercedes-Benz S450 4matic

Mercedes-Benz S450 4matic vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Tein autoliikkeestä taas mieleisen löydän: Mercedes-Benz S450 4matic. Mercedeksen S-sarjaa on tullut useammankin kerran ajettua, malleja löytyy väliltä S320S500 4matic, sekä S55 AMG Lang. Myös hybridinä löytyy ajamieni autojen listaltani yksi, S400 Lang hybrid. Epäilemättä tähän malliin ei siis kyllästy koskaan – onhan kyseessä nyt viides ajamani S-sarjan Mercedes! Vanhin ajamani S-sarjan edustaja on vuodelta 1999, tuorein vuodelta 2009. Mutta se ei todellakaan siis poista hienoutta Mercedeksen lippulaivasta. Uudempi korimalli W222 on vielä koeajamatta, se tuli markkinoille vuonna 2013.

Tämänkertainen S450 4matic on tuotu maahan käytettynä Saksasta, ja se on yliteipattu valkoiseksi. Ulkokatto on väriltään musta. Yliteippaukselle on järkeä, sillä se säästää auton omaa maalipintaa esimerkiksi kiveniskeymiltä. Neliveto ja automaattivaihteisto löytyy, tottakai.

Millainen on MB S450 4matic?

Mercedes-Benz S450 4matic vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Tämä Ässämese on vuosimallia 2006, ja ajettu se on vain 146tkm. Ikään nähden varsin vähän, kun kyseessä on jo reilu kymmenvuotias auto. Varustelisaus on syntilistaakin pidempi, ja esimerkiksi huoltokirja löytyy sähköisenä. Viimeisin huolto on tehty 139tkm kohdalla 6/2018. Sähköllä säädetään myös ratti ja etupenkit. Lisäksi löytyy navigointijärjestelmää, pysäköintitutkia, ja kaikkea mahdollista.

Mercedes-Benz S450 4matic vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Tehoja konehuoneessa löytyy 340 hevosvoimaa. V8 kone tuottaa vääntömomenttia 460 Newtonia. Ja varsinkin moottoritiellä sen huomaa, kaikki tuntuvat olevan tallessa vähintäänkin suuressa määrin. Jos kovempia vääntömomentteja kaipaa, niin tämän W221 korimallin osalta mallistossa löytyy esimerkiksi S420 CDI, sekä S600 V12. Näitä malleja en ole kuitenkaan itse ajanut – vielä. Ensin mainitun dieselmyllyn vääntömomenttion 730 Newtonia, jälkimmäisen bensakoneisen 830 Newtonia.

Koska kyse on edustusautosta, ei tätä saa farmarina lainkaan. Aivan sama tilanne, kuin vaikkapa Audin lippulaivamallien A8 ja S8 kohdalla.

Koeajo

Mercedes-Benz S450 4matic vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Tunnehan on aina kuin laivaa kipparoisi! Makoisat oltavat tässä on kuljettajalla. Jos tätä moittisi, ei todellakaan silloin ymmärrä hyvän päälle. Kasikone käy terveen oloisesti, samoin vaihteet vaihtuu hyvin. Nahkapenkeillä on kiva istua, ja ajoasento löytyy varmuudella kohdilleen.

Mercedes S450 lähtee moottoritiellä kuin tykin suusta. Jaloissa ei siis todellakaan madella – paremminkin on syytä katsoa nopeuksiansa, jottei virkavalta vie pian ajokorttia. Kulutuslukemia en edes mitannut, sillä paperin mukaan ne ovat isoja. Jos on tämmöinen auto varaa pitää, niin tuskin kulutuslukemilla niin suurta merkitystä enää onkaan. Jos S400 hybrid on ekoterrorismia, niin tämä S450 on sitä pykälän enemmän. Kutoskone kevythybridinä vastaan kasikone ilman hybriditekniikkaa.

Mercedes-Benz S450 4matic vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Myös takapenkillä kelpaa matkustaa.

Auton kokoon tottuu, se ei ole enää aivan samassa kokoluokassa kuin perus Volkswagen Passat tai Toyota Avensis. Kaupunkiajossa kuitenkin pärjää. Taksikäytössäkin olen Ässämesejä nähnyt – Jyväskylässä yhden, Tallinnassa toisen. Lainkaan en asiaa ihmettele ainakaan näin Suomessa, sillä taksiuudistus on aina taksiuudistus. Joitakin perinteestä poikkeavia autoja taksikäytössä on jo, mutta liikaa ei vielä. Jollakin on erottauduttava taksiyrittäjän, jos aikoo pidemmän päälle pärjätä – oli se erottuminen sitten palvelua tai kalustoa.

Toimiiko sitten S-sarjan Mercedes arkiautona? No miksi ei, jos on varaa pitää sellaista. Jos haluaa hyvän ja turvallisen auton, niin tottakai! Jos tämä yli nelisatanen kone on liian iso, niin olen nähnyt tällä samalla korimallilla myös S250 mallin, siis samalla koneella kuin vaikkapa C250 Mercedeksen. S250 on ollut myös joskus Mercedeksen koeajokiertueellakkin ajettavana.

Lopputulema – S450 4matic toimii, jos ymmärtää hyvän päälle

Mercedes-Benz S450 4matic vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Epäilemättä kasikoneella oleva Ässämese on aina hieno auto ajaa. Olenkin ajanut Mercedeksen S-sarjalaisilla enemmän kuin kilpialijamalleilla – esimerkiksi Volkswagen Phaetonilla ja BMW 7-sarjalla. Ehkä se kertoo jotakin tästä autosta – homma on vain tehty toimivaksi. Entä sitten ne teipit tässä autossa – eikö miellytä? Ne voit ottaa pois, ja halutessasi voit teippauttaa auton uudelleen mieleisellä värillä. Niin helppoa se on, ei tarvitse kun teipparille soittaa tai laittaa viestiä. Ajoneuvoteippaukset on halvempi tapa vaihtaa auton värisävyä, kuin vaikkapa ajoneuvon maalaus. Ja jos yrityskäytössä suunnittelet yliteippausta, niin kannattaa muistaa vaihtoehtona mainosteippaus. Se on yritykselle aina kustannustehokas, kun auto liikkuu pitkin kyliä logojen kera. Autoa teipatessakin tarjolla on mattapintaa ja muita vaihtoehtoja, kameleonttivärilläkin on tullut vastaan Toyota Yaris.

Joskus olisi vielä mukavaa olla se teippimies, joka osaa teipata auton. Mutta eiköhän kaikki sitten aikanaan.

Mercedes-Benz S450 4matic vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnisä: Rinta-Jouppi Jyväskylä, Tatu Herranen 040 628 2554 / www.rinta-jouppi.com

Hinta: 28 880 euroa

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki