Auto minkä nimi on jotenkin jännä – Koeajossa Alfa Romeo MiTo

Alfa Romeo MiTo vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Siitä on näyttöä, että kun Alfaan hurahtaa, on se tuolloin menoa. Koeajoon sattui nimittäin jälleen kerran Alfa Romeo, nyt MiTo. Siitä ei niin kovin kauaa ole, kun kävin viimeksi ajamassa Alfaa – tulloin Giuliettaa.

Tämän auton mallinimi herättää kuitenkin minulla hieman kummallisia ajatuksia, sillä se myös kirjoitetaan isot ja pienet kirjaimet huomioiden MiTo. Nyt on tarve Googlata – ja kyllä vain, sieltähän se vastaus löytyykin: Milano ja Torino, mitkä liittyvät oleellisesti tähän malliin. Näistä MiTo on suunniteltu toisessa, ja valmistettu toisessa paikassa. Lopulta siis aivan looginen ja järkeenkäyvä selitys.

Kokoluokka autolla on sama kuin Opel Corsassa, ja vaikka ulkomuoto erikoiselta näyttääkin, on autossa jopa havaittavissa Fiatismia. Onhan tämä auto konsernisukua Fiatille – ja myös Ferrarille.

Aiemmin blogissani on pällistelty Giulietan lisäksi Alfa Romeo GT:tä ja 147:aa. Nyt koeajossa käväissyt MiTo on vuosimallia 2010, ja ajettu sillä on 123tkm. 1,4 litraisesta koneesta irtoaa tehoa 155 hevosvoimaa, ja se on auton koko huomioiden ihan hyvä lukema. MitoAhan saisi muuten karvan alta litraisellakin koneella.

Koeajoautossa on myös kuusipykäläinen manuaaliaski, ja ihan vain virkani puolesta mainitakseni, automaattivaihteisenakin MiToa löytyy. Löytyy ainakin silloin, kun malttaa tarpeeksi kauan etsiä.

Minkälainen on Alfa Romeo MiTo?

Alfa Romeo MiTo vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Malli esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2008, ja ulkonäöllisesti se on massasta erottuva, mielenkiintoisen näköinen pikkuräyhäke. Toista tämmöistä autoa en nyt ihan äkkiä keksi muualta kuin saman valmistajan mallitarjonnasta.

Lähtökohtana on ainakin paperilla ollut konsernisisar Fiat Grande Punto, mistä on lainattu esimerkiksi alustaa ja tekniikkaa. Täytyy todeta kuitenkin tähän alkuunsa, Fiat Punton entisenä omistajana, että fiilis on saatu leivottua tässä Alfassa niin erilaiseksi, mitä edes suunnilleen samalla tekniikalla olevasta autosta vain tehdä voidaan. Alfa Romeon rinnalla rupeaa Puntsi olla jopa tylsän harmaa, vaikka oma Puntsini Ferrarin punainen olikin.

Koeajetun auton varustelistalta löytyy esimerkiksi ilmastointiautomatiikka, sisäpistoke edessä, ajotietokone muunneltavalla monitoiminäytöllä. Huoltokirjamerkinnät on tehty, ja viimeisin huolto on tehty 122 895 kilometrin kohdalla. Jakohihna on vaihdettu samoissa kilometreissä.

Kokoluokkaa isompia malleja Alfalla on sitten Giulietta ja Giulia, joista punainen Giulia on muuten nähty Jyväskylässä taksinakin. Pitäisi käydä vielä tämän taksi-Alfan kyydissä joskus ihan vaikka huvikseen, vaikka kyytitarvetta ei olisikaan kuin joku mitätön asia. Taksissa Alfoja ei ole Suomessa muita.

Koeajo – Pikkupirssi kulkee mukavasti!

Alfa Romeo MiTo vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Penkit näyttää kyllä hienoilta, ja auton sisälle on onnistuttu saamaan urheilullista meininkiä. Ajoasentoon vaikuttavat säädöt hoituu käsivoimin, ja penkeillä on kiva istua. Ratti on tuttua Alfa Romeota, mutta toki siis hyvässä mielessä.

Kytkintuntuma on looginen, sekä kuusipykäläinen manuaali toimii napakasti ja skarpin oloisesti. Myös alustatuntuma on minun mieleeni. Hallintalaitteet on sijoiteltu autoon mukaville paikoille, mistä niitä on helppoa käyttää. Vaikka MiTo pieni auto onkin, niin ainakin kokoiseni kuljettaja viihtyy MiTossakin kuljettajan paikalla.

Oikeastaan kaikkein haastavin vaihe oli koeajon päätteeksi auton palauttaminen myyjälle, sillä olisin halunnut pitää tämän! Toisaalta kauppapaperit tekemällä auton olisi saanut pitääkkin niin pitkään, kun vain elämässä päiviä on – tämä pätee myös bloggaajaan.

Alfa Romeo MiTo vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkkejä en kokeillut, mutta plussaa on se, että ne ovat enemmän kuin muodollisuus.

Moottoritielle mentäessä huomaa, että vääntöä löytyy auton kokoluokka humioiden rittävästi – jalkoihin tällä ei tokikaan tarvitse jäädä ainakaan yksin ajaessa. Kaupunkipirssiksi myös loistava, sillä liialla koolla tätä ei ole pilattu.

Mikäli haluaa paria pykälää eksoottisemman kaupunkiauton, siihen MiTo on peräti täydellinen. MiToja nimittäin on myyntipalstoilla nätistikkin sanoen koeajopäivänä vain alle 15. Auto on mielestäni kyllin hyvä ajaa kokeneemman kuljettajan, sekä kyllin helppo myös kokemattomalle kuljettajalle.

Alfa Romeo MiTo vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Ratti on ainakin Alfamaisesti muotoiltu – ja se on hyvä käteen.

Mielestäni parasta antia Alfa Romeo MiTossa on se, ettei niitä ainakaan näin Keski-Suomen alueella tule liikoja vastaan. Siksi tämä on hyvä auto erottua tässä kokoluokassa, sekä alle kymppitonnin hintaan.

Lopputulema – Jos ei perus riitä, osta Quadrifoglio!

Alfa Romeo MiTo vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä vain, MiTosta se räyhäisämpi malli on nimetty Quadrifoglioksi, ja sellaisiakin on Suomen markkinoilla pikavilkaisun perusteella myynnissä ainakin vaihtoautoina. Mutta tämä perusversiokin kulkee ja näyttää jokaiselle peruskuljettajalle varsin spesiaalilta, täyttäen autoilutarpeen aivan taatusti.

Tiedä sitten, kuinka paatunut automeis saa olla, jos on katseet suunnattava automaattisesti Quadrifoglioon? Saattaa ehkä sitten itselläkin olla edessä, kun se Alfakärpänen tarpeeksi vain puraisee.

Jos kuitenkin Alfakärpänen on puraissut niin pahasti, että auto on ostettava, mutta rahaa ei ole kuin vajaa kymppitonni, niin tässä on koeajon ja papereiden perusteella kyllä paketti kunnossa. Hintakaan ei liikaa ole, 8 880 euroa. Alfakärpäseltä luulen ainakin itse puraisun saaneeni, sillä tämä on tämän vuoden puolella jo kolmas koeajamani Alfa Romeo.

Alfa Romeo MiTo vuosimalli 2010 / kuvat Mikko Kilkki

Jarruista löytyy mikäs muukaan kuin Brembon logo.

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Jari Tarkiainen, 040 177 8933, www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki