Auton ostaminen Seinäjoelta – Mitä jäi käteen?

Peugept 3008 vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

Tuttuni oli uuden auton tarpeessa. Myyntipalstoja selatessa mieleinen vaihtoauto, vuosimallin 2017 Peugeot 3008, löytyi Seinäjoelta. Hintaa ilmoituksen mukaan oli 23 800 euroa, ja auto oli ajettu 70 000 kilometriä. Kaikki huollot oli tehty ajallaan merkkihuollossa, ja muutenkin auto vaikutti kaikin puolin asialliselta.

Niinpä puhelimeeni kilahti viesti, kannattaako Jyväskylästä suunnata Seinäjoelle ostamaan autoa? Pienen myyntipalstoihin perehtymisen jälkeen vastasin myöntävästi – käydään katsomassa, koeajetaan auto, ja pohditaan sitten, tehdäänkö paperit, eli suomeksi sanottuna autokaupat.

Nyt esittelyssä on tuttuni auto – mitä reissulla oikein tapahtui, ja mitä lähti matkaan mukaan?

Minkälainen auto on Peugeot 3008?

3008 on Peugeotin näkemys crossover -tyylisestä autosta. Toki muitakin eri kokoluokan crossovereita löytyy Peugeotin mallistosta, kuten pienempi 2008.

Nyt Keski-Suomeen kotiutettu auto on 1,2 -litraisella bensakoneella, josta irtoaa tehoja 130 hevosvoimaa. Ostajan toiveesta autossa on automaattivaihteisto, ja keppivaihteiset jätettiin huomiotta. Myös dieselvaihtoehtoja olisi ollut autoliikkeellä tarjota, mutta tuttuni halusi autoonsa bensakoneen.

Peugept 3008 vm2017 / kuvat Mikko Kilkki
Kosketusnäytölle saa myös navigaattorin.

Auto oli ehtinyt olla myyjäliikkeen hallissa jo muutaman kuukauden, mutta tähän oli myyjän mukaan syy: Auton varustetaso oli miedoimmasta päästä. Monesti parhaiten menevät kaupaksi ne autot, joissa on enemmän varusteita. Esimerkiksi peruutuskameraa tässä ei ole, mutta peruutustutka löytyy. Vaikka autossa ei olekkaan kaikkia mahdollisia varusteita, on tässä silti peruskäyttäjälle kaikki oleellinen, mitä arkiajoja varten tarvitsee. Tässäkin autossa riittää opettelua ja totuttelua.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu? Opinko jotain uutta Peugeotista?

Peugept 3008 vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

Ensimmäisen koeajolenkin kävin heittämässä Seinäjoella. Ajoimme koeajolla tuttuni kanssa puoliksi, ja totesimme, että auto oli ilmoitetun kaltainen. Myyjä puhui totta, sekä myynti-ilmoituksen tiedot pitivät paikkansa. Kun auto oli todettu sellaiseksi kuin pitää, palattiin autoliikkeeseen, ja ilmoitettiin myyjälle, että nyt tehdään kaupat. Autorahoitus järjestyi nopeasti automyyjän koneelta, eikä papereiden tekoon kovin kauaa mennyt. Myös vakuutusasiat järjestyivät samalta istumalta. Sen jälkeen myyjä etsi toisetkin avaimet matkaan mukaan, laittoi talvirenkaat kyytiin, ja lähdimme kotia kohti uudella mutta käytetyllä Peugeotilla.

Muutamaa päivää myöhemmin sain auton vielä koeajoon, jotta saisin aikaa perehtyä tähän tarkemmin. 3008 on minulle muutaman vuoden takaa tuttu malli, kun kirjoitin silloin koeajoraportin Keskisuomalaiseen. Oma muistikuvani oli tuolloin, että vaihteisto saattaa kaivata hieman totuttelua. Vastaava vaihteisto on esimerkiksi Citroenissa, joten enää vaihteisto ei tuottanut mitään ongelmia itselleni. Se toimii oikein mallikkaasti niin taajamassa kuin matka-ajossakin.

Peugept 3008 vm2017 / kuvat Mikko Kilkki
Mittaristoa katsotaan ratin yli.

Itselleni uutena oppina tuli se, miten Peugeotin vakionopeudensäädin toimii? Kyseinen toiminto löytyy vilkkuviiksen alta omasta viiksestään. Kyseisessä viiksessä olevaa rullaa pyörätetään alaspäin, sekä painetaan viiksen takaa löytyvästä, joko + tai – painikkeesta. Vakionopeudensäädin ei toimi alle neljänkympin nopeuksissa. Jos samasta rullasta pyöräyttäisi ylöspäin, aktivoituisi tuolloin nopeudenrajoitin.

Lisäksi opin, kuinka Peugeotin digimittaristoa säädetään – se hoituu ratin vasemman puolan rullan kautta. On toki hyvä, ettei mittaristoa voi säätää mieleisekseen ajon aikana, vaan auton on oltava pysähtynyt.

Peugept 3008 vm2017 / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on toimivat.

Nyt on tullut Peugeot 3008:lla ajettua niin matkaa kuin taajamaa. Molemmista auto selviää miellyttävän oloisesti. Esimerkiksi ajoasento löytyy miellyttävästi kohdilleen noin 170 -senttiselle koeajokuskille, ja kaikki on sijoiteltu sopivasti siten, että niitä on helppo opetella ja käyttää.

Nykyään Peugeot 3008:sta on jo markkinoilla uusi malli, mutta vaihtoautorivistäkin voi löytää mieluisan ja käteen sopivan käytetyn, joten tarjontaa kannattaa seurata. Jos haluat blogistani lukea kilpailevien mallien koeajoraportteja, niin tässä tulee: Nissan Qashqai, Renault Kadjar

Seinäjoki – Kannattiko auto hakea sieltä?

Peugept 3008 vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

Tällä hetkellä Seinäjoen reissu oli varmasti nopein tapa saada ostettua seillainen vaihtoauto, missä kohtaa väri, hinta, oikea merkki ja malli, kilometrit sun muut mahdolliset asiat. Voi toki olla, että aikanaan olisi vastaava auto löytynyt Jyväskylästäkin, mutta varmuus ja nopeus voitti. Siitä kun ei ikinä tiedä, milloin on tarjolla mitäkin vaihtoautoja, ja missä.

ESS Autotalo saa kiitokset mallikkaasta ja hyvästä palvelusta. Palvelu oli sen arvoista, että Jyväskylästä kannatti ajaa Seinäjoelle tekemään autokaupat. Jälleen kerran, kiitos Seinäjoki!

Tämä auto ei siis enää ole myynnissä, vaan tuttuni ajaa sillä tyytyväisenä.

Peugept 3008 vm2017 / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratilan koko on arkikäyttöä ajatellen riittävä.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki