Auton putsaus – kuinka karistat talven töhnät ja kevään kurat

Riittäisikö pesuautomaatista läpiajo vai pitäisikö sittenkin pestä kunnolla?

Pohjolan talvi on aika rankka henkilöautoille. Kesän nurkilla onkin hyvä tehdä perusteellisempi auton putsaus ja poistaa hiekkasuolapölykura –kerros auton pinnoilta. Autoa on varmasti käytetty talven aikana automaattipesussa mutta se ei pääse ihan joka puolelle ja kunnolliseen putsaukseen kuuluu muutakin. Anna siis autollesi hieman huomiota niin se näyttää taas hienommalta ja on valmiina kesän seikkailuihin.

Kaupallinen yhteistyö Sinituote Oy:n kanssa

Artikkelin pesu tehtiin käyttäen Kungs –auton putsaus välineitä.

Ulkopesu

Valmistelut

Ennen kuin auton putsaus voi alkaa, on hyvä pistää välineet valmiiksi. Siinä vaiheessa, kun on kädet saippuassa tai vesiletku kädessä, on ikävä lähteä hakemaan jotain unohtunutta välinettä. Ota kaikki harjat ja sienet valmiiksi ja kytke vesiletku tai painepesuri käyttökuntoon. Täytä pesuämpäri (hiekkasihti pohjalla varmistaa, ettei irronnut hiekka pyöri pesuvedessä) lämpimällä vedellä ja lorauta sekaan ohjeen mukainen määrä autonpesushampoota.

Kastelu

Ensimmäiseksi auto täytyy kastella aivan märäksi. Aloita veden suihkuttaminen letkulla (tai painepesurilla) katosta ja etene hiljalleen alaspäin. Kaikki toimenpiteet kannattaa muutenkin tehdä ylhäältä alas, koska vesi ja kura valuu pintoja pitkin alaspäin.

Peseminen

Shampoovedellä peseminen aloitetaan katosta ja tähän on hyvä käyttää varrellista ja pehmeäharjaista välinettä. Etenkin SUV –malliset ja muut korkeammat autot on mukavampi pestä pitkävartisella, kun ei tarvitse kurkotella niin paljon. Käytä vettä runsaasti, ettet tule vahingossa hanganneeksi liian kuivalla harjalla naarmuttaen maalipintaa.

Auton kylkiin on hyvä käyttää vähän karkeampikarvaista harjaa eli ns. perinteinen autonpesuharja käy tähän. Kyljissä ja helmoissa on eniten sitä tiukasti kiinni olevaa likaa, jotka tämä harja poistaa tehokkaammin. Käytä harja pesuvedessä ja nosta sitten kyljen yläosaan. Kun pesuvesi valuu kylkeä pitkin, hankaa samalla lika pois.

Hellävaraiseen mutta silti tehokkaaseen pesuun voi käyttää pesukinnasta. Kungs –merkiltä löytyy aitoa lampaanvillaa oleva pesukinnas, jonka kääntöpuolella on karkeampi verkkomainen pinta esim. hyönteisten jämien poistamiseen. Pesukinnas on hyvä myös ahtaissa paikoissa ja muutenkin se antaa paremman tuntuman kuin harja. Käytin kinnasta konepellin ja ovien kynnysten pesemiseen. Lamput ja sivupeilien taustojen hyönteisjämät poistin kääntöpuolen verkkopinnalla. Se käy kätevästi käsi nyrkkiin laittamalla, jolloin sormien kohdalla on rapsutus pinta esillä. Hyönteiset lähtivät helposti.

Hyönteisten poistamiseen on myös oma mikrokuitusieni, jossa on samaa verkkomaista pintaa. Se ei naarmuta pintoja mutta poistaa jämät tehokkaasti. Auton etupää on usein täynnä ötökän raatoja varsinkin, jos ajaa yöaikaan tai hämärällä. Tavallisella harjalla niiden poistaminen on yleensä melko hankalaa, joten hyöteissieni on kätevä.

Kevytmetallivanteiden pesu on mielestäni se kaikkein hankalin homma. Auton putsaus jää kuitenkin vajaavaiseksi, mikäli vanteita ei kuurata puhtaaksi. Hankalaksi niiden pesun tekee ahtaat välit ja tiukassa oleva tahnaksi muuttunut jarrupöly. Vanneharja on muotoiltu mahtumaan myös näihin ahtaisiin väleihin mutta yleensä sen lisäksi tarvitaan jotain vannepesuun tarkoitettua äkäisempää pesuainetta. Tavallinen autoshampoo harvoin tehoaa tiukkaan tarttuneeseen jarrupölyn ja kuran sekoitukseen. Vannepesuaine suihkutetaan vanteelle ja annetaan vaikuttaa ohjeessa mainitun ajan (muutamia minuutteja). Sen jälkeen vanne kuurataan hyvin vannepesuharjalla, jotta pesuaineen irroittama lika lähtee pois.

Huuhtelu ja kuivaus

Auto huuhdellaan pesuaineista ja irronneesta liasta. Käy auto läpi taas ylhäältä alaspäin. Pelkkä huuhtelu ei kuitenkaan riitä, koska auto jää helposti laikukkaaksi ilman kuivaamista. Kuivaamiseen on eri vaihtoehtoja; esim. leveitä tai kapeita pehmolastoja, joilla voi pyyhkiä auton puhtaaksi. Helpoin ja parhaan tuloksen saa kuitenkin pyyhkimällä auton pinna kuivaksi säämiskällä tai sitten kuivausliinalla. Kuivausliina (tai säämiskä) kastellaan ensin läpimäräksi ja väännetään sitten kuivaksi. Kuivausliina on siitä ihmeellinen, että se kykenee imemään itseensä moninkertaisen määrän vettä.

Käy liinalla läpi kaikki pinnat ja purista kuivaksi, kun se ei enää ime vettä. Näin pinnoille ei jää raitoja ja autosta tulee kiiltävän kaunis.

Onko auton putsaus nyt valmis?

Auton ulkopesu on tehty mutta sisällä on vielä tekemistä. Auton putsaus kunnolla vie aikaa mutta onneksi ihan kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla. Sisätilojen siivouksen voi jättää vaikka seuraavallekin päivällä, jos aika tuntuu loppuvan. Muista kuitenkin laittaa lampaanvillainen pesukinnas kuivumaan ilmavasti ja sulkea kuivausliina kosteana omaan säilytysrasiaansa. Näin ne ovat käyttökelpoisia seuraavaakin pesukertaa varten.

Auto olisi hyvä myös vahata hyvän pesemisen jälkeen. Vahaus suojaa maalipintoja ja antaa myös hienon kiiltävän ulkonäön.

Sisätilojen siivous

Vähin mitä voit sisätiloissa tehdä, on roskien pois vieminen ja imurointi. Karkeapohjaiset talvikengät tuovat mukanaan sisälle hiekoitushiekkaa ja kiviä ja ne on hyvä imuroida pois. Autoihin on olemassa autoimureita, joihin saa virran vaikka tupakansytytinpaikasta. Normaali imuri on toki kaikkein tehokkain.

Imuroi penkit hiuksista ja muusta irtotavarasta käyttäen pehmeää harjasuulaketta. Sen jälkeen lattiat joko ilman suulaketta tai sitten sellaisella, mistä kivet mahtuu läpi. Tavaratila on myös hyvä siistiä, kun kerran imuri on valmiina.

Kojelautaan ja keskikonsoliin kerääntyy helposti pölyä. Ne voi pyyhkiä joko kostealla pyyhkeellä tai sitten sellaisella nukkamaisella lapasella, joka on tarkoitettu pölyjen pyyhintään. Muista, että ratin keskiötä ei kannata pyyhkiä ainakaan millään pesuainepitoisella airbagin takia.

Jos penkeissä on tahroja, ne voi puhdistaa tekstiilipesuvaahdolla.

Auton putsaus sisältää myös lasien puhdistamisen sisäpuolelta. Etenkin keväällä näkee, kuinka lasit ovat sumeat vaikka ulkopuoli olisi pesty kuinka hyvin.

Auton vahaaminen

Auton vahaaminen saattaa ajatuksena tuntua vaivalloiselta. Nykyajan vahat ovat kuitenkin erittäin helppoja levittää eikä se työnä juuri ole kuivaamista kummempi toimenpide. Auton pitää olla täysin kuiva eikä työtä kannata tehdä suorassa auringonpaisteessa. Parasta on, jos auton saisi jonnekin katoksen alle työn ajaksi (varsinkin, jos tekee perusteellisemman vahauksen).

Vahaa laitetaan liinan tai levityssienen päälle ja se hierotaan pyörivin liikkein auton pinnalle. Aloita katosta ja jatka sitten vaikka konepeltiin. Näiden jälkeen ota pehmeä kiillotusliina tai strasselitukko ja aloita vahan kiillottaminen samalla tavalla pyörivin liikkein.

Kun olet käsitellyt katon ja konepellin, jatka toisesta kyljestä. Saatat ihmetellä, miksi vahaa ei voi levittää heti koko autolle ja sitten vasta kiillottaa. Syy on se, että vahan kuivuessa liian kauan, kiillottamisesta tulee hankalampaa ja vaatii enemmän voimaa. Kokeilemalla selviää, kuinka pitkälle kannattaa levittää ennen kiillottamista.

Mustille pinnoille on oma vahansa ja niistä tulee harmaita, jos niille pinnoille tulee tavallista vahaa. Pyyhi siis valumat ja roiskeet mustilta pinnoilta mahdollisimman tuoreena.

Mikäli haluat suojata auton pinnat vielä paremmin ja saada kestävämmän kiillon, tavallisen vahauksen jälkeen levitetään kovikevaha. Tämä on koostumukseltaan melkein vettä, joten levitys tehdään kevyesti. Pidä kuitenkin huoli, että levität sen tasaisesti joka puolelle. Kovikevahan olisi hyvä antaa kuivua yön yli (vaikka muutama tuntikin on ok) ja vaha kiillotetaan aamulla.

Auton putsaus on nyt tehty

Jos teit kaiken ylläolevan, autosi pitäisi olla hienossa kunnossa. Toki siivousprojektia voi viedä vaikka kuinka pitkälle aina kromiosien ja renkaiden kumien kiillotuksesta lähtien mutta se menee jo hifistelyksi. Jos levitit myös kovikevahan, ei autoa tarvitse välttämättä vahata enää ennen syksyä. Tavallinen vaha taas kuluu pesussa.

Puhtaalla autolla on mukava ajaa ja hyvin usein se ”uuden auton tuoksu” palaa puhdistamisen jälkeen. Näet myös paremmin laseista ulos mutta vanhemmissa autoissa tulee myös seurata, onko lasi jo liian naarmuinen ja näin ollen vaihtokunnossa.