Avoin kirje Enstolle

Kyllä ne myös toimivat, ohessa Konalan Hesburgerin Enston pikalaturi työtää tehoa Nissan Leafiin.

Hyvä Ensto,

Olet tehnyt sähkötarvikkeita jo yli 60 vuotta. Kun Suomea teollistettiin ja sähköistettiin sotien jälkeisinä vuosikymmeninä, olit vahvassa roolissa tuomassa rasiaa ja sähkökaappia joka pirttiin. 

Vuosituhannen vaihduttua lähdit sähköautojen lataustoimintaan. Hieno kulminaatiopiste oli 2012 Red Dot Award, joka Chago -latauslaitteelle myönnettiin. Kyseessähän oli tyypin 2 latauslaite, jossa saattoi olla myös Suko-rasia.

Jännästi sekä Porvoossa, että Red Dotilla tuotteen testaus oli ilmeisesti jätetty tekemättä. Jo 2012 oli autoja jotka latasivat suurella 22 kilowatin teholla, mutta tämän edellyttämä paksu kaapeli ei mahtunut latauslaitteen luukun raosta ulos. Luukun lukitusmekanismi oli epäluotettava ja materiaali niin pehmeää että luukku vääntyi käytössä. RFID-lukija oli merkattu olemattomasti.

Nämä asiat tuotetestaus olisi paljastanut nopeasti. 

Mutta älkäämme jälkiviisaasti tuomitko tuotetta joka on jo poistunut myynnistä ja jota on kehitetty hyvään suuntaan jälkeenpäin. Tuolloin 2012 sähköauton latauslaitteita ei tietenkään ostettu autojen latausta varten. Ne asennettiin liikkeenharjoittajan mielikuvallisten tavoitteiden takia ja siksi latauslaitteen ulkonäöllä, ja vain sillä, oli merkitystä.

Hyvä Ensto, mielikuva on kuitenkin syy miksi kirjoitan sinulle. Sinulla on uudempi ongelma ja se on pikalatauslaitteenne. Tai siis se laite, jota Delta tekee ja jota myyt omalla brändilläsi.

Tämä on aivan liian yleinen näky Enston pikalatureilla.
Enston vanhanmallisen Chago-tornin luukku toimii huonosti. Lataushybridin ohut latauskaapeli mahtuu kuitenkin sen alta esille.

Se on epäluotettava. Olinpa ostamassa hampurilaisia Konalassa tai ajamassa Lappiin ja siksi lataamassa Siikalatvalla tai Rovaniemellä tai Pellossa, joudun asioimaan Enston pikalatureilla. On yleisesti tiedossa että nämä laitteet ovat hitaita ja epäluotettavia. Aivan liian usein autoilija kohtaa kryptisen virheilmoituksen ja sähköt jäävät siirtymättä. Tämäkin asia olisi selvinnyt tuotetestauksella.

Sähköautoilijoita alkaa olla maassa jo merkittävä määrä. Latauslaite ei ole enää mielikuvatoimintaa, se on auton käyttövoiman jakelua. Monet sähköautoilijat ovat hyvätuloisia, monet heistä ehkä rakentavat itselleenkin taloa jonne tarvitaan sähkötarvikkeita.

Vierailin ystäväpariskunnan mökillä kesällä ja Enston sähkökaapin nähdessäni en innostunut laatutuotteesta. Sen sijaan mietin mitenhän tämän tuvan sähkölämmitys talvipakkasilla toimii, jos se on Enston tuotteen varassa. Hampurilainenkin maistuu huonommalta, jos odotettu auton lataus jää toteutumatta. Pikalatauslaitteesi tahraa brändiäsi joka päivä.

Lataustoimijat tuntuvat jo korvaavan laitteitasi toisen valmistajan laadukkaammilla tuotteilla. Tämä on hyvä sekä autoilijoille, että sinulle.

Ensto, sinä voit kantaa tuotteesi elinkaaren ansaittuun päätökseen. Tee maineteko: Vaihda korvauksetta kaikki Suomen vanhat, huonot Ensto-pikalaturit uusiin ja parempiin. Näin pystyisit jatkamaan Enston brändin näkyvyyttä ja kääntämään sen positiiviseksi myös mielikuvasi kannalta.

Maassa on ehkä parikymmentä tällaista laitetta, joiden omakustannehinta ja asennuskustannus mahtuisi helposti markkinointibudjettiisi ja näkyisi ehkä jossain liikevoiton laitimmaisissa desimaaleissa.

Käännä ongelma voitoksi. Tee tästä vaihtotyöstä näkyvä kampanja, jossa korostat tuotteittesi laatua ja ehkä kotimaisuusastettakin. Osoituksena luottamuksesta omiin tuotteisiisi, kutsu sähköautoilija lataamaan laitteellesi vaikka puolen vuoden ajan korvauksetta.

Ensto, suomalainen autoilija haluaa ajaa Suomessa ja ladata puhdasta käyttövoimaa suomalaisella latauslaitteella. Teet tämän tarpeettoman hankalaksi. Voit korjata tämän. Haluan uskoa suomalaiseen ja porvoolaiseen sähkötarvike- ja latauslaitetoimittajaan.

Hyvää vuoden jatkoa toivottaen, 

Tuomas

PS. Minut saa kiinni meiliosoitteesta tuomas.sauliala@gmail.com

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *