Bensakrematorio Saksasta – Koeajossa Audi RS3

Audi RS3 / kuvat Mikko Kilkki

Jos korona ahdistaa, niin ei ahdista enää kauaan: Yksi lääke siihen voi löytyä vaikka autoliikkeestä, jonka jälkeen voikin sitten mennä viettämään loppukaranteeninsa vaikkapa autotalliin uutta autoaan kiillotellen. Minä löysin jo koronarokotteen itselleni: Se on Audi RS3! Siispä kyseinen auto sai lähteä koeajolle, jotta pääsisin tarinoimaan siitä tänne blogiin. Olkaapa hyvät!

Hintaa tällä sähäkän värisellä autolla on vielä 69 900 euroa. Nyt nähdään, paljonko vastinetta tälle rahalle oikein saa?

Minkälainen on Audi RS3?

Audi RS3 / kuvat Mikko Kilkki

Lyhyesti ja ytimekkäästi, kyseessä on Audi A3:n pohjalta tehty tehoversio, samaan tapaan kuin miedompi S3 sattuu olemaan mallistossa RS3:n alapuolella. Isommista tehoversioista blogissani on aiemmin nähtykin jo Audin S4 ja RS6 Avant. RS3:n kohdalla filosofia on sama, tehojen lisäksi alustaa on muutettu urheilullisempaan suuntaan.

Nyt koeajettu Audi RS3 Sportback on vuosimallia 2016, ja ajettu vähintäänkin maltilliset 28tkm. Sehän tekee vain vähäiset 7tkm vuoteen, joka tuntuu jo enempikin harrastelulta. Tämä auto on selkeästi ollut lähinnä sunnuntaiajeluun tarkoitettu, talliruusu. Myös täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja löytyy, mikä on hyvä asia.

Auton varusteista sanottakoon esimerkiksi neliveto ja automaattivaihteisto. Nelivedosta tietää kertoa kojelaudan teksti Quattro. Suomen oloissa sitä oikeastaan jo kaipaakin tämmöiseen 367 -hevosvoimaiseen autoon, jossa vääntömomenttia rupeaa olemaan tarpeeksi. Esimerkiksi talvella tämmöinen ei takavetoisena oikein toimisi, onhan se jo nähty esimerkiksi Mercedeksen C63 AMG:n koeajon kohdalla.

Audi RS3:n konehuoneessa löytyy 2,5 -litrainen bensapata, jonka päästöt ilmoitetaan olevan sellaiset 189 -grammaa kilometrille. Se tuntuu kyllä jo, kun huomioidaan Suomen päästöperusteinen verotus.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Auton sisusta näyttää ehjältä ja siistiltä. Tässä autossa nahkasisustan hyviä puolia on esimerkiksi näyttävyys, kun autoaan haluaa esitellä naapurin isännälle. Sisusta on senverran näyttävää sorttia, ettei todellakaan tarvitse hävetä. Ainoa miinus toki, jos penkkiin tulisi reikä, joten työmiesten kannattanee vaihtaa Pyhä-Dimexit päälle ennen, kuin hyppää tämän auton rattiin. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja auto startataan vielä vanhan koulukunnan tyyliin avaimella. Käsijarru on jo sähköinen.

Auton sisällä tunnistaa heti, että enää ei istuta aivan perusmallissa. Tämän käsityksen vahvistaa myös moottorin äänet. Varsinkin jos ajotilan asetuksista valitsee Dynamicin, niin alkaa suorastaan äijämäinen jytä ja pauke. Kuin itse ukkosenjumala olisi muistanut koeajoa läsnäolollaan. Äänimaailma vakuuttaa varsinkin nuoremman automiehen, joskin vanhempi kasti voi haluta tehdä äänet muutoin kuin napista painamalla.

Audi RS3 / kuvat Mikko Kilkki

Audi RS3 on yllättävänkin leppoisa ajettava taajamassa, vaikka tehohirviön maine alkaisi kohta olla jo ansaittu, kun tehot lähentelevät jo neljääsataa hevosvoimaa. Moottoritielle kurvatessa, mikäli vain ajoasetukset ovat edelleen Dynamicilla, niin peto todellakin on irti! Jos kuljettaja vain näyttää autolle kaasupedaalia, niin tämä todellakin lähtee kuin tykin suusta! On kuitenkin syytä muistaa, että kaahailu ei kuulu liikenteeseen, ja tällä autolla olisi syytä päästä ajamaan radalle. On myös kiva, että alusta on normaalia tiukempi, jolloin tämä sopinee ratakäyttöönkin vakiomallia paremmin. Mikään ylitsepääsemätön kivireki tämä auto ei minun mielestäni kuitenkaan ole. Myös kuljettajan penkki ansaitsee maininnan, sillä se ei ole sporttisen kuppimainen. Toki puolensa tässäkin asiassa, ja sopinee näin varmasti paremmin huonoselkäiselle. Esimerkiksi blogissani aiemmin nähty Ford Focus RS oli jo toista sorttia etupenkkien osalta.

Lopputulema – Mitä hyvää, mitä huonoa?

Hyvää tässä autossa ehdottomasti on äänet ja fiilis, kilometrit ja kunto. Huonoa ehkäpä vielä hinta, koska aivan halpa tämä ei vieläkään ole. Toisaalta joku voisi sanoa, että ei se ole ongelma silloin, jos on rahaa. Tottahan sekin puoli kolikosta toki on.

Moni koneorientoitunut ihminen on kuitenkin valmis maksamaan hyvästä autosta, mikä on toki aivan sallittua. Audi RS3 sopii ehkäpä parhaiten intohimoiselle autoharrastajalle, joka haluaa ajaa toisinaan muun liikenteen seassa, mutta välillä myös päästellä höyryjä radalla. Mikäli vain satut olemaan se intohimoinen autoihminen, tarjoilee tämä auto vastineen rahalle.

Koeajoauto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki