Blogitouhun alkulähteellä – Koeajossa RAM 1500

Dodge RAM 1500 / kuvat Mikko Kilkki

Ne jotka minut tuntevat, tietävät monesti logiikkani: Auton pitää olla joko järkevä, tai sitten täysin järjetön. Tässä on yksi auto, mikä menee täysin juuri tähän ryhmään, ja päädyinkin koeajamaan sitä tavallaan aivan sattumalta. Mutta toisaalta, minut tuntien koeajo sopii aina minulle, varsinkin jos autossa on jotakin minulle uutta. Näin oli nyt, sillä aiemmin olin ajanut Dodge Ramia vuosimallia 1996. Tuoreemmat Ramit, kuten tämä, oli jäänyt täysin kokematta – edes kyydissä en ollut istunut. Ja kuten tiedämme, muutoksia on tapahtunut automaailmassa tämän jälkeen. Yksi muutos on dieselkoneen puuttuminen näistä uudemmista Rameista, vaikka aiemmin ajamani vanhempi RAM oli dieselkoneella – nyt konehuoneeseen on tarjolla vain bensaa.

Tämä auto on pätevä koeajoon myös siksi, että ilmastokeskustelu on ollut kovasti otsikoissa näin vaalien alla. Tämä RAM on lisäksi uusi, autoliikkeen esittelyrivistä. Kyllä vain, joku haluaa ostaa edelleen tämmöisen järkälemäisen auton itselleen, tai hankkia vaikkapa leasingin kautta firmalle. Ja sehän ei suinkaan ole väärin. Ei, vaikka eduskuntavaaliehdokkaat saattavat yrittää toisin väittää.

RAM, muttei Dodge RAM?

Siis ainakin perjaatteessa näin. Tämä malli teki paluun myös Suomeen Ramin nimellä vuonna 2018. Dodgesta muistuttaa edelleen logo auton ratissa, mutta Dodge on halunnut eriyttää Ramin omaksi brändikseen. Siksi esimerkiksi keulamaskissa lukee isolla RAM. Tätä Ramia toisinaan saattaakin nähdä markkinoitavan Dodge Ramina, mutta virallisesti kyseessä on RAM 1500. Isommat mallit sitten vanhaan tuttuun tapaan 2500 ja 3500. Ramiksi on eriytetty Dodgen hyötyajoneuvot, tässä tapauksessa Suomeenkin asti tulevat pick-upit, vaikka mallistossa toki myös umpipakuja löytyy. Tämmöinen umpipaku on esimerkiksi RAM Promaster, joka pohjautuu Citroen Jumperiin ja Fiat Ducatoon. Onhan kyseessä Fiatille konsernisisar Fiat-Chrysler Automobilesin kautta.

Mutta nytten takaisin tähän RAM pick-upiin. Varustetasona tässä on Longhorn, ja värin sekä moottorin valinta on tehty helpoksi: värivaihtoehdot joko musta, harmaa tai valkoinen. Konehuoneessa on Suomessa aina 5,7-litrainen V8 bensa, josta irtoaa tehoa 401 hevosvoimaa. Suomeen asti pienempi 3,6-litrainen bensamylly ei saavu, paitsi korkeintaan harmaan tuonnin kautta. Koska päästöt tämmöisessä törkyisossa koneessa on väistämättä suuret, koska sähköä ei käytetä ainakaan voimanlähteenä, on veroteknisistä syistä auto rekisteröity meikäläisten maassa aina kuorma-autoksi. Siksi ajokortissa tulisikin olla vähintään merkinnät BC1.

Koeajo – miltä tämä tuntuu?

Autoon sisään mennessä huomaa, kuinka iso tämä auto oikeastaan on. Kasikone hörähtää napista tulille. Nahkapenkillä istuessa huomaa, kuinka miehekäs olo tämän auton puikoissa tulee. Se tunne on jotakin, mikä on vain itse saatava jokaisen kokea! Etupenkit on esimerkiksi ilmastoitu ja lämmitetty, penkinlämmitykset löytyy myös takapenkkiläisille.

Tämä auto on todella hyvä ajaa. Iso koko on asia, mitä ei kannata liikaa säikkyä, sillä varusteista voisi mainita vaikkapa pysäköintitutkat ja peruutuskameran. Isot tehot takaavat myös sen, että tämä auto liikahtaa sallittuun nopeuteen todella ripeästi. Jalkoihin tällä ei kiihdyttäessä todellakaan jää. Maltti on syytä muistaa varsinkin nyt koeajossa, sillä renkaina on M+S. Ne on tarkoitettu lumelle, ja on täysin lailliset talvella, mutta tietyissä paikoissa saattavat olla liukkaat. Koeajopäivänä kevät ei ollut vielä aivan niin pitkällä, kun blogipostausta julkaistaessa.

Auton suurin miinus saattaa jonkun mielestä tulla vastaan matka-ajossa, sillä kuorma-autoissa on lakisääteisenä rajoitin. Rekkojen ohitse ei sitten niin vain mennäkkään. Tämä auto ei siis ole kiireisen ihmisen matkakumppani, vaikka esimerkiksi sisätilat on varsin suuret – sisällä istuu mukavasti useampikin aikuinen.

Lainkaan ei käy epäselväksi, että minkälaisessa Ramissa istuu.

Auto on kuljettajan tahtotilan mukaan joko takavetoinen tai nelivetoinen. Vaihteistona on automaatti, joka vaihtaa ajossa mukavan oloisesti. Kaikki hallintalaitteet on sijoiteltu niin, että niitä on helppoa käyttää. Mitä tämmöinen auto sitten kuluttaa polttoainetta? Jep, se kuluttaa sitä ja paljon. Niin paljon, että se joka tämmöisen auton ostaa, tuskin välittää siitä sen enempää.

Lopputulema – RAM 1500, kenelle se sopii?

Dodge RAM 1500 / kuvat Mikko Kilkki

RAM sopii hyvin esimerkiksi yrittäjälle tai harrastajalle, joka etsii suurehkoa lavamallin autoa, mikä on samalla myös tarpeeksi ylellinen. Perävaunua saa vetää isoakin, suurimmat sallitut vetokilot on 3500kg. Silloin ajokorttivaade ei ole enää BE, vaan paremminkin C1E tai CE. Vaikka auto sopii myös työntekoon, on silti työkalumaisuus tästä kaukana – suorastaan valovuosien päässä.

Suosittelenko minä sitten tätä autoa sille, joka tästä on kiinnostunut? Kyllä suosittelen! Se mitä minä vielä toivon, on järkeä päättäjille puheisiin sähköautoista. Kun miettii, mitkä on Suomen liikennepäästöt verrattuna kokonaispäästöihin, ei tämmöisellä uudella autolla ajaminen olekkaan enää niin syntistä, kuin ehkä voisi ajatella.

Dodge RAM 1500 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: RAM 1500, 5,7-litran V8 Hemi. Auto on uusi, ja niitä löytyy ajamattomina toimitettavaksi asiakkaalle, tämä yksi oli autoliikkeessä rekisteröity. Vaatii BC tai BC1 ajokortin. Hintaa on 69 800 euroa.

Myyjäliike: Sports Car Center Jyväskylä / www.scc.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki