BMW M4 Cabriolet – Ei mahdoton, vaikka etupuskuri lähes nuoleekin maata

BMW M4 Cabriolet / kuvat Mikko Kilkki

Jos ihmettelit sitä, minne katosivat BMW M3 Coupe ja Cabriolet, niin vastaus tulee tässä: Joitakin vuosia sitten BMW eriytti kolmossarjastaan Coupet ja Cabrioletit nelossarjaksi, ja siksi tuoreemmat vastaavat autot löytyvät nykyään mallinimellä M4, miedommat malliversiot sitten tutulla kolmenumeroisella mallinimellä. M3 on toki edelleen olemassa, sen käsittäessä sitten ne arkisemmat korimallit. Nimilogiikka on sama, mikä on isompien 5 ja 6 sarjojen kanssa, vitosen ollessa sedan ja farmari, kutosen Coupe ja avomalli.

Vaikka BMW M4 Cabriolet ei olekkaan Keski-Suomen autoliikkeissä kovin yleinen näky, tarjoutui sen koeajamiseen nyt loistava mahdollisuus. Vilkaisu myyntipalstoille antaa ymmärtää, että tämä on ainoa tämän mallin auto, mikä näillä nurkilla on nyt myynnissä. Kyseessä on vuosimallin 2015 tuontiauto, ja ajettu sillä on 81 000 kilometriä. Tämän auton varustelistaus on mykistävää luettavaa – pikaisella vilkaisulla tuntuu löytyvän kaikkea sitä, mitä tavallinen tallaaja osaa autoonsa kuvitella, ja vähän vielä ekstraa päälle. Yksi ekstraherkku on vakiosta poikkeava alustasarja, mikä on jälkiasennettu tähän autoon.

Millainen on BMW M4 Cabriolet?

Nämä peilit on vakiotavaraa M4:ssä – ei mitään jälkiasennettua tuningia.

Bemarin tunnus tälle korimallille on F83, kun kyse on avomallista. Coupelle vastaava korimallitunnus on F82. Tämä M4 on automaattivaihteilla ja takavetoinen, sekä nahkasisustalla. Nelivetoa ei ole tähän räyhäkkäimpään neloseen tarjolla, vaan sitä haluava joutuu hankkimaan jonkin toisen neljäsrajalaisen.

Alustasarjana on H&R Deep, alkuperäisten alustan palikoiden ollessa edelleen toki tallessa – ne voi siis halutessaan asentaa tai asennuttaa takaisin, mikäli nykyiset alustaviritykset ei miellytä. Uusitun alustasarjan jälkeen autolla on keretty ajamaan 15tkm. Konehuoneen teholukema on 431 hevosvoimaa, ja sen tuottaa kolmelitrainen sekä kuusisylinterinen bensamylly. Vääntömomentti on 550 Newtonia, ja turboja löytyy kaksin kappalein. Auto on nelipaikkainen, joten parhaiten se sopii ehdottomasti nautiskeluun. Auto on kolaroimaton, ja siihen on tarjolla myös täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja.

Koeajo – Hyvä asfaltilla, mökkitielle ei asiaa ainakaan tällä alustasarjalla

Kuljettajan paikalla istutaan mukavasti.

Auto lähtee napistä käyntiin, ja ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Äänimaailma autossa on vakuuttava, siitä pisteet. Hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta, eikä mitään kulttuurishokkia tule. Aiemmin täysverisillä M-sarjan Bemareilla ajaneelle tuttua on myös vaihteisto – tosin silloin se vaatii totuttelua, mikäli vastaavaa ei ole aiemmin kokeillut. Vaikka aiemmin ajamani M5 ja M6 ovatkin vuosimalleiltaan 2006 ja 2007, kiinnitti vaihteiston tuttuus silti huomioni.

Alustatuntuma on pienen totuttelun jälkeen yllättävänkin mukava, vaikka siinä toki on urheilullisuuden nimissä jäykkyyttä. Mielellään tällä ajaisi ihan matkaakin, kunhan vain niille huonommille teille ei liiaksi asti tarvitse poiketa. Vaikka auton etupuskuri vaikuttaa melkein nuolevan maata, se ei kuitenkaan haittaa niin pitkään, kun pysyy asfalttiteillä, ja tarvittaessa miettii töyssyjen ylitykset.

Moottoritiellä ajaessa vauhtia ei hätäinen ihminen välttämättä huomaa. Kannattaisi huomata, koska ylinopeuden sattuessa poliisi etsii vikaa ratin ja penkin välistä. Jäitä kannattaa siis pistää tarvittaessa hattuun, ja kellotella ennätyksiä vasta radalla.

Myös rattivaihteet löytyy.

Koeajon perusteella tekniikkapuoli on kunnossa, mitään ei ilmene myöskään sen jälkeen kun kone on lämmennyt. Esimerkiksi vaihteisto toimii myös automaatilla oikein mukavasti.

Se mistä ehdottomasti joko tykkää, tai sitten ei tykkää alkuunkaan, on tämän auton keräämä huomio kanssaliikkujilta. Vähintään automiesten päät kääntyvät takuuvarmasti – onhan kyseessä auto, mitä ei ainakaan Jyväskylässä liikaa näe. Varsinkin parkkipaikat on takuuvarmoja paikkoja saada sivullisten huomio tällä autolla.

Lopputulema – Yhden ääripään kesäauto

94 999 euroa toki on paljon rahaa, mutta ei missään nimessä liikaa, jos vain kohde on oikea. Joku haluaa ostaa asunnon, toinen kesämökin. Kolmas ei välitä mistään kesämökeistä tai omakotitaloista, vaan haluaa laittaa rahansa mieluiten autoon. Sekin on täysin hyväksyttävä vaihtoehto, ja oikein, mikäli saa siitä haluamaansa mielihyvää. Automiehen tapauksessa tämmöiset autot tuottavat epäilemättä täydellisen nautinnon.

Auto myynnissä: Viacar, Jyväskylä / www.viacar.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki