Brutaali ajokokemus – Koeajossa Land Rover Defender

Land Rover Defender vuosimallia 2007 / kuvat Mikko Kilkki

Kun kävin koeajamassa Maxus Euniq 6:sta, bongasin pihassa kutsuvan näköisenä vihreän Land Rover Defenderin. En ollut Defenderillä aiemmin ajanut, joten halusin omasta aloitteestani koeajaa auton. Koeajettu Defender on vuosimallia 2007, ja tietä se on nähnyt viiteentoistavuoteen noin 219 000 kilometriä. Ei mitenkään paljon, jos ajokilometrit suhteuttaisi tasaisesti auton ikään nähden. Uusi se ei enää ole, mutta ei toki tarvitsekkaan olla, koska halusin päästä alkuperäiseen Defender -tunnelmaan. Koeajo kiinnosti puhtaasti ammatillisesti, jotta saisin maasturien legendaan jonkinlaisen tuntuman.

Autoliike vastasi koeajopyyntööni myöntävästi. Vaikka Defender on selkeästi yksi Land Roverin klassikkomalleja, on tämä varmaan yksi ensimmäisiä kertoja, kun kunnon koeajomahdollisuus minulle annetaan tähän malliin. En muista enää tarkkaan, bongasinko joskus 2007 vai 2008 paikkeilla Land Roverin koeajokiertueelta Defenderin. En tuolloin kuitenkaan uskaltanut vielä pyytää auton koeajoa, vaan testattavakseni lähti tuolloin Freelander ja Discovery. Ajat ovat muuttuneet ja niin ovat autotkin. Sittemmin Defenderikin koki täydellisen uudistuksen, ollen nykyään selkeästi koeajoautoa modernimman näköinen.

Parempi se on koeajon osalta myöhään kuin ei milloinkaan, uskon että hyvää kannatti odottaa.

Minkälaisilla varusteilla tämä Land Rover Defender on?

Land Rover Defender vuosimallia 2007 / kuvat Mikko Kilkki
Kuvan pienemmästä kepistä voi valita joko hitaan tai nopean välityksen. “Hidas puoli” on käytössä silloin, kun täytyy edetä pahassa paikassa, “nopea puoli” on käytössä normaalilla tiellä. Kyseessä on siis mainittu aluevaihteisto.

Varustelistaus on käytännöllinen – ilmastointi, vetokoukku, sumuvalot, kattoteline, kylkiputket… Autossa on lisäksi manuaalivaihteet ja aluevaihteisto. Koska auto on maastoajoon ja kovaan käyttöön tarkoitettu, on kuljettajan istuimen manuaalisäädöt vähintäänkin loistojuttu.

Konehuoneessa mylvii 2,4 -litrainen dieselpata, josta irtoaa tehoa 122 hevosvoimaa. Päästöt on 291 grammaa kilometrille. Päästöjen osalta auto ei ole enää nykyaikaa, mutta toisaalta, asialla tuskin on auton ostajalle suurta merkitystä. Jos asialla merkitystä kuitenkin on, uudemmasta painoksesta on maksukykyisille tarjolla hybridi. Kuten asiaan kuuluu, auto on nelivetoinen, koska harvoin kukaan tämmöistä “vajaavetoisena” haluaa. Mainittavaa on myös suurin sallittu perävaunun vetopaino, se on 3500 kiloa. Autolla vetää hyvin jytkympääkin venetraileria, mikäli vesille tekee mieli.

Land Rover Defender vuosimallia 2007 / kuvat Mikko Kilkki
Defenderissä on tarjolla käytännöllinen tavaratila.

Land Rover Defendereitä löytyy netin myyntipalstoilta yllättävän hyvin, kun tarjontaan vain jaksaa perehtyä. Autojen hintaluokka vaihtelee noin kymppitonnista yli sataantuhanteen euroon, ja vuosimallienkin skaala on laaja.

Varusteiden osalta autoon ei ole juurikaan mitään lisättävää. Tämmöisen auton ostaja haluaa maastoauton, ja myös saa maastokyvykkään ajoneuvon.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Land Rover Defender vuosimallia 2007 / kuvat Mikko Kilkki
Mitään digimittaristoja saati muuta digihärpäkettä ei ole.

Defenderissä jotkin asiat toimivat hieman väärinpäin siihen nähden, mihin on muiden autojen kohdalla saattanut tottua. Esimerkiksi virtalukko löytyy ratin vasemmalta puolelta. Virtalukko on vastaavassa paikassa esimerkiksi Lada Nivassa. Defender hörähtää käyntiin terveen oloisesti, ja ajoasento löytyy niin kohdilleen, miten kohdilleen se tämmöisessä on löydettävissä.

Taajamassa Defender on aika äijämäinen ajaa. Ajotuntumaa ei voi verrata Mercedekseen, Bemariin tai Audiin. Eikä varsinaisesti edes Range Roveriin, vaikka saman konsernin tuotteita ovatkin. Taajamassa ajaessa joku voisi kuvailla ajotuntumaa siten, että siitä seuraa jossain vaiheessa reumatismi. Ajoasento ei ehkä edusta enää nykyajan parasta antia. Auto on kuitenkin teknisesti kunnossa, ja se toimii täysin siten, miten sen kuuluukin toimia – valittaa ei hyvällä tahdollakaan voi.

Land Rover Defender vuosimallia 2007 / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkkitilaa on Defenderissä tarjolla.

Myös maantiellä Defenderillä pärjää, vaikka harvassa lienee ne ihmiset, jotka Defenderillään matka-ajoa tekevät. Mikään ajonautinto tämä ei varsinaisesti ole, mutta esimerkiksi metsästysporukan autona tämä on vähintään loistava. Mitä pahempaan paikkaan Defenderinsä vie, sitä enemmän auto siellä loistaa.

Koeajon perusteella voin suositella Land Rover Defenderiä silloin, kun tarkoitus on hyödyntää auton maastokykyä, tai pitää muuten vain hauskaa. Defender ei ole huono, se on vaan omanlaisensa ilmestys, jolla on taatusti oma kannattajakuntansa maastoautojen käyttäjien keskuudessa.

Land Rover Defender vuosimallia 2007 / kuvat Mikko Kilkki
Autossa on alla asiaankuuluvat, normaalia jytkymmät maastorenkaat.

Myyjän kanssa jutellessa kävi ilmi, että viikoittain joku ostajakandidaatti on kysellyt Defenderin perään. Se on yksi merkki siitä, ettei Defenderiä voi hyvällä tahdollakaan sanoa turhakkeeksi.

Tästä on hyvä jatkaa. On hyvä että citymaastureiden aikakaudella on tehty myös aidosti maastokykyisiä autoja, koska sellaisiakin tarvitaan.

Lopputulema – Brutaali ja loistava maastoauto

Land Rover Defender vuosimallia 2007 / kuvat Mikko Kilkki
Defenderin ulkonäkö on pysynyt vahvasti uskollisena alkuperäiselle vanhalle Land Roverille.

Kun kerroin kaverille ajaneeni koejajolenkin Defenderillä, kysyi kaverini, että ostaisinko itselle tämmöisen? Pohdin asiaa, ja oma vastaukseni on, että kyllä ostaisin. Olen senverran elämäntapa-autoilija, että fiilis on elimellinen osa autoiluani. Voin ottaa kihdin ja reumatismin, kunhan auto tarjoaa haluamani fiiliksen. Ja fiilistä Defender tarjoaa täydet 100% ja 10% vielä lisää. Lisäksi auton käytännöllisyys on tärkeä asia, siinäkin Defender loistaa kunnolla. Koeajo oli ehdottomasti kannattava.

Hintaa tällä Land Rover Defenderillä on 37 900 euroa.

Jos blogistani kiinnostavat muut maastokykyiset autot, niin katso vaikka Truckmasters Ox, Ford Ranger, tai Iveco Eurocargo 4×4.

Land Rover Defender vuosimallia 2007 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Bayerncar Jyväskylä / www.bayerncar.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki