Brutaalia menoa – Koeajossa Audi S4 ja Veekasi

Audi S4 Avant Quattro V8 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Oli vielä aika, jolloin Audi S4 myytiin rehdisti ja rehellisesti V8 koneella. Jos tämmöistä autoa haluaa nykyään koeajaa tai omistaa, on suunnattava katseet vaihtoautorivistöön, ja sieltäkin korimalleihin B6 ja B7. Nykyiset S4 mallit ovat todellakin jo kaksi sylinteriä pienemmillä koneilla, eli V6 on päivän sana. Näin oli myös B5 korimallin S4:n kohdalla. Yksi B7 korimallin V8 koneinen Audi S4 lähti koeajooni autoliikkeestä. Se on vuosimallia 2006, ja ajettu papereiden sekä matkamittarin mukaan vain 121tkm. Auto on tuotu Suomeen käytettynä ulkomailta, ja vaikuttaa ulkoisesti sekä teknisesti virheettömältä. Äänimaailma vakuuttaa, sekä huollot on tehty ajallaan. Vaikka koeajopäivä oli kieltämättä sateinen, niin muuttui se ehdottomasti iloiseksi hyvää autoa ajaessa. Sateinenkaan päivä ei automiehen mieltä lannista, kun hyvän auton saa alleen.

Audi S4 Quattro – peto on irti

Audi S4 Avant Quattro V8 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Audi S4 saatiin ensikerran markkinoille vuonna 1997. B7 on siis järjestyksessään kolmas valmistettu korimalli. Koeajettu S4 on manuaalivaihteilla, neliveto on tottakai selvyys. Neliveto on myös jatkuvatoiminen. V8 on 4,2 litrainen, sekä tehoja 344 hevosvoimaa. Varustelistalta löytyy myös jotain järkevyyttä, kuten ilmastointiautomatiikka. Mustavalkoiset puolinahkapenkit on tehnyt Recaro, ja sähkösäädöt löytyvät. Muutenkin hallintalaitteet löytyvät sieltä, mistä niitä on helppo käyttää. Näin on tottakai myös perusmallin A4:ssä. Vääntömomenttia kasikoneesta löytyy 410 Newtonia.

Koeajo – tämän kasikoneen ärjyntä ei ole enää kesyä

Audi S4 Avant Quattro V8 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Koneen käyntiääni on jo lähes villi – varsinkin jos kone saa kierroksia. Kone antaa kiertää leikiten aina 6500 rundiin saakka. Vaikka Audeja tuntemattoman ihmisen silmään auto saattaa näyttää tavalliselta, paljastaa kuitenkin kyljissä olevat V8 logot auton rajuuden. Ja tottakai myös S4 mallimerkinnät, sekä takana olevat tuplaputket. Alustatuntuma on sporttinen, ja vaihteet menee pesään mukavasti. Kytkintuntuma on myös looginen. Moottoritielle mentäessä meno on julmaa – vääntömomentti on se minkä tuntee. Meno on suorastaan brutaalia. Olen ajanut myös uudemmilla V6 koneisilla S4 versioilla, mutta kyllä se kasikone tuo sen oman mausteensa soppaan. Silti, vaikka uudemmassa kutoskoneessa vääntömomenttia onkin karvan tätä kasikonetta enemmän. Äänimaailma korvaa puuttuvat Newtonmetrit, koska tieliikenteessä ainakaan ei pääse kaikkia potkuja irti ottamaan. Radalle olisi melkein mentävä. Ratahommissa toki sillä vääntömomentillakin on merkitystä, kun haetaan sitä parasta mahdollista kierrosaikaa. Desibelit eivät poista sekunteja kierrosajasta.

Audi S4 Avant Quattro V8 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

S4 – Jäikö se vielä epäselväksi?

Moottoritiellä vääntöä tuntui löytyvän vähintään tarpeeksi. Vielä vitosvaihteellakin kiihtyvyys on kunnossa, kun vain kaasupedaalia näytti. Mitään vikaa en löytänyt koeajon perusteella, ja esimerkiksi koneen käyntiääni vaikuttaa terveeltä. Mitään nitinöitä saati natinoita ei ole. Viimeisin huoltomerkintä löytyy aivan juuri, 119 888km kohdalta. Eihän tämä tokikaan se vähäpäästöisin auto ole. Uskon kuitenkin, että tämäna uton ostaja tietää mitä haluaa, ja tietää mitä saa. Jotenka sen osalta tuskin tulee ongelmana esimerkiksi päästöt olemaankaan, saati päästöihin perustuva verotus.

Audi S4 Avant Quattro V8 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Myös takapenkkitilat on arkikäyttöön sopivat. Puolinahkapenkit näyttää ehjiltä.

Mitä tähän autoon sitten tarvitsee lisää? Mielestäni ei mitään – tässä on ehkäpä jo kaikki, mitä tältä autolta kaipaa. Potentiaalisena ostajana näkisin jonkun nuorehkon, autohenkisen lapsiperheen isännän, jota emäntä on kieltänyt ostamasta sitä kaksipaikkaista roadsteria, mutta joka kuitenkin haluaa tyydyttää sitä loppumatonta halua omistaa sporttinen auto. Tämä voisi toisaalta sopia lapsiperheellekkin jopa ainoaksi autoksi. Tämän auton omistaminen rupeaa olemaan jo elämäntapa.

Lopputulema – Arkikäyttöön sopiva, jos vain rahat riittävät

Audi S4 Avant Quattro V8 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Tämä on A4 mallista se tehokkaampi versio. Jos tämä ei riitä, on tarjolla toki tätäkin tykimpi RS4. Pikainen vilkaisu Audin nettisivuille osoittaa, että S4 on nykymallistossa joko Sedan tai Avant. RS4 taasen vain Avant eli farmarimallina. Hintaa tällä koko komeudella on nyt vaihdokkina 19 990 euroa. Audi S4 tekee sen, että jos joutuu mennä jonnekkin minne ei halua, niin edes matka sinne on mukava. Kerrankin sattui koeajolle mukaan myös Gopro, ja tottakai laitoin sen tuulilasille. Liekkö tarkoituksellista, koska kuitenkin tiesin, että koeajoon on tulossa juuri tämä Audi. Olinhan sopinut koeajosta blogiini jo ennakkoon, sillä halusinhan blogijutun juuri tästä kaunottaresta. Haluan päästä itse nauttimaan tästä Audista vielä uudelleen edes virtuaalisesti – sinne asti, kun saan sen vakityöpaikan, rahoituksen, ja oman tämmöisen Audin. Niin, ja onhan toki listalla paljon muitakin autoja, mitä olen aikonut ostaa vastaavalla mentaliteetilla.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Koeajoauton speksit: Audi S4 B7 Quattro Avant, vuosimalli 2006. Ajettu 119tkm. Tuotu Suomeen käytettynä ulkomailta. Konehuoneessa 4,2 litrainen V8, seuraava B8 korimalli on jo V6.

Kuvat, teksti ja video: Mikko Kilkki

Katso muut Audi S4 vaihtoautot Autotalli.comista.