Chevrolet Chevy Van Granville – Koeajossa näkemys matkailuautosta

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Jokin tuossa Chevroletin Jenkkimallistossa on itseäni miellyttävää. Jenkkimerkeistä se on suosikkini. Aiemmin olen esimerkiksi Corvettea ajanut blogiinkin, ja pariinkin otteeseen yrittänyt päästä koeajamaan lavamalli Avalanchea. Avalanchet olivat kuitenkin molemmilla kerroilla juuri myytyjä, joten olin silloin myöhässä.  Tämän Chevy Vaninkin kohdalla myyjä kertoi tehneensä jo useamman tarjouksen, vaikka auto oli ollut koeajopäivänä liikkeessä myynnissä vain karvan vajaa kaksi viikkoa. Jenkkiautoille tuntuu siis aina markkinat olevan, ja ottaja löytyy aina jostakin, kun hinta vain laitetaan kohdilleen. Korjaustaitoa tuntuu olevan jenkkiautoharrastajilla, sillä surulliset raadotkin tuntuvat menevän kaupaksi. Siis ne raadot, joista ei uskoisi olevan enää edes varaosiksi purkaa. Nyt kerkesin koeajolle ennenkuin auto oli myyty.

Kyseessä on Chevy Van vuosimallia 1991. Lisämerkintä G20 kertoo akselivälistä, G10 olisi se lyhyempi. G30 on muuten sama kuin G20, mutta vanteiden pulttijako on eri. Näin ainakin ymmärsin pienimuotoisen Googlauksen perusteella. Konehuoneessa on 6,2 litrainen V8 diesel, mikä paria vuotta myöhemmin kasvoi kolmella desillä 6,5 litraan. Auto näyttää tosi isolta, mutta kuin yllättäen, B-ajokortti riittää. Näitähän on muuten yllättävän paljon kuorma-autoiksi rekisteröityinä – ainakin jos niitä tuoreempia katsoo.

Chevrolet Chevy Van Granville – siis mikä?

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Joskus oli sekin aikakausi, kun Vaneissa oli pyöreät ajovalot. Ei ole enää. Kanttilamppuja on tarjolla tähän koeajettuun autoon, sekä tuoreempiin malliversioihin.

Tämä Jenkkivani pisti silmääni samalla reissulla, kun kävin koeajamassa Dodge Ramia. Chevy Van Granville on itselleni uusi tuttavauus, mutta tarkempi tutkailu Nettiautoon osoitti, että kyllä näitä muitakin joko on tai on ollut Suomessa myytävänä. Kaikki ne näyttivät pikavilkaisulla olevan 1990 luvulta, enkä oikein muuta tietoa löytänyt Suomesta, kuin parit keskustelupalstat ja myyntipalstat.

Jenkkivaneillakaan en ole aiemmin oikein ajamaan päässyt, oli siten jo jutunteko laitettava vireille. Matkailuautojahan nämä kaikki Granvillet näyttivät olevan, kuten vaikkapa GMC Vandurasta varusteltu Baron Cruiser. Selvää on myös se, että tuontiautosta ei ole kyse, vaan auto on uudesta alkaen vuonna 1991 ollut rekisteröitynä tänne meikäläisten Suomeen. Tämän tiedon oikeellisuus on jokaisen helppo tarkistaa ihan itse.

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Joskus voi tehdä löytöjä koeajoautoista. Jos nämä kirjat eivät miellytä, diilata voit ne vaikka antikvariaattiin, ja ostaa tilalle mieleisiä kirjoja. Google tietää kertoa, että montaa euroa tästä kirjasarjasta ei enää nykyään saa. Miljonääriksi et tällä kirjalöydöllä pääse.

Autossa on leppoisat oltavat matkustajille, ja se on rekisteröity kuudelle. Liesi löytyy ruoanlaittoon, jääkaappi, sekä tietty CD-soitin. Kuljettajan paikalla tunnelma on kuin kipparoisi laivaa. Paljon fiilistä löytyy myös vakiovarusteena. Jos nyt talvella haluaa ajella takavetoista ja isoa Jenkkipakua, niin talvirenkaissa näytti olevan vielä hyvin pintaa jäljellä.

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Tämmöiset oltavat on matkustamossa.

Matkustamon puolella seisomakorkeutta on reilusti, katto ei tule heti vastaan isollakaan miehellä. Vetokoukku pitää huolen siitä, että vaikkapa sen fillaritelineen laittaa perään, mikäli leirintäalueelta ei tohdi autolla poistua.

Chevroletilla pienempi vanimalli on Astro. Nykymallisia, tästä tuoreempia Vaneja löytyy myös nimellä Wildhawk – Villihaukka. Chevroletin Jenkkivaneja on löydettävissä myös nelivetoisena, mutta tämä on rehdisti ja rehellisesti takaveto.

Konehuoneen teho- ja vääntölukemat ovat nykymittapuulla varsin vaatimatonta luokkaa. Mutta hei, eihän sillä tässä autossa ehkä väliksi olekkaan – fiilistähän tässä ostetaan!

Koeajo – Chevy Van on iso ja hauska

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Autoon löytyy useampikin eri avain. Yhdellä aukeaa ovet, toisella lähtee käyntiin, ja loput ovat sitten erinäisiin luukkuihin siellä ja täällä. Se mikä sopii mihinkin, selviää viimeistään kokeilemalla.

On äärimmäisen terapeuttista kuunnella, kuinka diesel palaa kasikoneen toimesta. Mikään kiihdytyskuningas tämä jättiläinen ei ole, mutta fiiliskuningas kyllä. Viitsiikö tämmöisellä sitten lähteä kesälomareissulle? Ainakin silloin, jos pomo on muistanut maksaa palkan ajallaan. Kasikoneen äänen lisäksi ehdottoman hauskaa tässä autossa on ajoasento, sillä se on kuin istuisi kotisohvalla. Tosin elokuvan tai uutisten sijaan katsellaankin baanaa ja keskiviivaa auton tuulilasin läpi reaaliajassa.

Kaikkein taloudellisin autohan tämä ei ole, mutta siitä ei liene kyse olekkaan. Tämän auton kuljettaja haluaa ehdottomasti fiilistä, ja on valmis maksamaan siitä. Mikäli haluaa edukkaamman auton pitää, taatusti ostaa silloin sen Fiat Ducaton tai Ford Transitin alustalla olevan matkailuauton. Niistä tosin puuttuu se sama fiilis kuin tästä.

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Auton tekniikka vaikuttaa kaikkineen toimivalta, kone käy terveen oloisesti, eikä ainakaan ulkopinnoilla näy ruostetta. Ulkoisesti auto vaikuttaa siistiltä ikäänsä nähden. Myynti-ilmoitusessa kilometrejä on jo lähes puolimiljoonaa. Oletuksena siis on, että autossa oleva matkamittarilukema on maileina. Silloin saadakseen kilometriluman, on kertoimena käytettävä 1,6. Tästä johtuu ero auton mittarilukeman ja myyntiesitteen tietojen välillä. Oikeasti kyse on samasta asiasta, eikä siten virheestä.

Myöskään alustassa ei tule ilmi mitään ajotuntumaan vaikuttavaa vikaa. Joten tästä saa joku vielä ihan leppoisan harrasteauton. Auto on kevään mittaan myös katsastettu ja katsastusmiehen hyväksymä. Jos minä olisin tämmöisen saanut käyttööni juuri kortin saaneena, niin olisi ensimmäinen sana luultavasti ollut oho.

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Tässä Jenkkipakussa kaikki ajamiseen tarvittava on helposti saatavissa – oli kyse sitten vaihteista, mittaristosta tai käsijarrusta.

Jos avoautoon ei ole mahdollisuutta, niin juuri tämmöinen lauluauto on se, millä lähtisin hyvän kaveriporukan kanssa vaikkapa kohti kesäistä Hankoa, ja menisin jäätelölle vaikkapa satamaan tai rantakalliolle veneitä bongaamaan.

Veneitähän on aurinkoisena kesäpäivänä aina kiva katsella, ja haaveilla joskus sellaisenkin omistamisesta. Purjeveneet on silloin toki plussaa, niitä näkee meikäläisten Keski-Suomessa esimerkiksi Korpilahdella. Moottoriveneenkin joskus haluaisin, mutta ongelmana on vain hinta – haluamani Sunseeker Predator maksaa ja paljon. Toisena myös veneilykokemus minulla puuttuu, niin voi olla järkevää aloittaa miedommalla paatilla.

Lopputulema – Jenkkivanilla reissuun? Joskus vielä lähden

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Tämä koeajo jätti itselleni positiivisen kuvan tästä autosta. Jenkkiautokuumeilu ei taida kohta enää muulla parantua kuin Jenkkiautolla. Harmaa ja sateinenkin päivä paranee kummasti, kun saa katsella maailmaa ylipäätään edes jonkun hienon auton tuulilasin läpi. Sellaiseksi lasketaan myös tämä Chevy Van, joka tunnetaan myös lempinimellä lauluauto.

Vastaavia autoja on esimerkiksi Dodge Ram Van, Ford Econoline, sekä GMC Vandura, josta uskoakseni Baron Cruiser voisi olla lähellä oleva versio. Vandurahan on samalla Chevroletin koneella ja vaihteistolla, sekä muutoinkin hyvin lähellä tätä Chevyä. Harmikseni millään näistä en vielä ole ajanut, joten vertailukohtaa ei ole. Voi olla, että palailen taas blogipostauksen merkeissä, kun koeajo järjestyy näiden autojen osalta. Huomaatte kyllä sitten.

Ja jos olet se jenkkivaneista perillä oleva jenkkiautoharrastaja, niin voit kommentoida tähän tietojasi vastaavasta autosta, otan niitä mieleläni vastaan jatkoa ajatellen.

Chevrolet Chevy Van Granville vm1991 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / Eetu Kultalahti, 040 177 8921, www.rinta-jouppi.com

Hinta: 5 880 euroa

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki