Chevrolet Trax – Onko se jokin Jenkki-Opel?

Chevrolet Trax 2014 / kuvat Mikko Kilkki

Blogini puolella on jo tovin ollut pykälän hiljaisempi meininki. Syy siihen on ollut korona ja koulujen pääsykokeet. Blogiani en siis ole vielä lopettanut, vaikka luvattoman heitteillä se onkin nyt ollut. Minä en ole koronaan sairastunut ainakaan vielä, mutta kyllä se elämässä muilla osa-alueilla on näkynyt: Esimerkiksi automyynnin puolella lomautuksia on jaeltu, niiltä ei tietenkään ole vältytty. Myös minulle tuttuja myyjiä on ollut lomautettuina. Mutta minkäs sille nyt tässä tilanteessa mahtaa, kun automyynti sakkaa jonkun yhden pienen basillin takia. Juurikin sen pienen basillin takia, mikä on pistänyt koko universumin jonkunlaiseen tympäisevään tilaan. Täytyy kai harkita Marsiin tai Jupiteriin muuttoa, kai sieltä löytyisi koronavapaata aluetta?

Kaikki tämä on johtanut siihen, että on ollut ainakin aikaa lukea pääsykokeisiin: Olen nimittäin hakenut korkakouluhaussa lukemaan journalistiikkaa, vaihteeksi taas kerran! Pääsykokeet tehdäänkin nyt sitten etänä, Tampereen yliopistoon oli ainakin joku videohaastattelu viimeiseen vaiheeseen päässeille. Voi olla ihan aiheestakin jokin haastattelu, koska lunttausta ja vastauksien vaihtoa voisi ilman valvontaa tapahtua, koska isänmaan toivot tekevät kaikkensa päästäkseen kouluun johon haluavat. Itse ajattelin kuitenkin olla rehti ja rehellinen.

Fakta on kumminkin se, että aina ei vain jaksa homehtua kotia pelkkien pääsykoematskujen äärelle. Nyt kun ei ole edes kirjastoon tai cofficeen päässyt lukemaan, niin sekös harmittaa! Siispä internetin ihmeelliset automyyntipalstat auki, ja selaamaan tarjontaa: Vastaan osui esimerkiksi Chevrolet Trax, jollaista päätin lähteä katsomaan. Syykin oli selvä: En ollut vielä kyseistä autoa ajanut. Se on myös auto, mikä on minua jotenkin ihmetyttänyt, joten mielenkiintoa oli lähteä ottamaan asioista selvää.

Mikä ihmeen Chevrolet Trax? Eikö se ole kuin Opel Mokka?

Kyllä, tämä auto ulkomuotojen perusteella on kuin ilmetty Opel Mokka. Siis ajalta, jolloin General Motors omisti vielä Opelin, ja Chevroletia tuotiin vielä Euroopan alueelle. Myös myyjän kanssa totesimme, että esimerkiksi avain on samanlainen kuin Opel Mokkassa. Kun asiaa rupeaa tutkimaan Googlen kautta tarkemmin, löytyy hyvin nopeasti tietoa, että näin todellakin on. Mokka nyt vain on Traxia yleisempi auto meikäläisten Suomessa, joten itselleni on nyt toinen kerta, kun bongasin Jyväskylästä autoliikkeen myyntirivistä Chevrolet Traxin. Myöskään netin myyntipalstoilta näitä Traxeja ei löydy ainakaan liikaa – koeajopäivänä (13.05.2020) alta kymmenen.

Koeajoauto on vuosimallia 2014, ja siinä on 1,4 litrainen bensakone. Autossa on kuusivaihteinen manuaaliaski ja neliveto! Aiemmin olen Chevroletin crossovereista ajanut vain Captivalla, joten vähiin on tämäkin lysti jäänyt. Opel Mokkalla ajoin joskus Helsingin automessuilla, olisiko vuosi ollut 2016 tai 2018, joten nyt oli lähdettävä ottamaan haltuun tämä konsernisisar. Tätä koeajomahdollisuutte ei nimittäin liian usein vastaan tule. Se on jämpti se.

Koeajo – Se on Opel, jossa Jenkkimerkki keulilla ja ratissa

Tämä auto lähtee avaimesta käyntiin, käsijarru on perinteistä kahvamallia, sekä ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Tässä autossa on siis moni asia kohdillaan, mikäli ostaja sattuu olemaan sitä vanhempaa koulukuntaa, joka arvostaa näitä mainittuja asioita. Päällisin puolin auto näyttää siistiltä.

Kun auton starttaa, kone käy terveen oloisesti. Sitten baanalle. Ajotuntuma on hyvin Opelmainen, niin hyvässä kuin huonossa. Auton 1,4 -litrainen kone saattaa toki tuntua hitusen pieneltä tähän autoon, mutta 66 000 kilometriä ajetussa autossa tuntuu kuitenkin vielä potku ja vääntö olevan tallessa. Niin voisi myös kuvitella, koska jos mainitut kilometrit jakaa tasaisesti kuudelle vuodelle, saa tuloksena vain reilun kymppitonnin ajoa vuoteen. Se ei siis todellakaan ole paljoa se. Melkoisen säästäväinen meininki, koska tämä on luonteeltaan enemmän käyttöä varten tehty auto – ei mikään harrasteauto. Vaikea toki tässä tehdä arvioita siitä, että mistä moinen säästäväisyys johtuu.

Chevrolet Trax 2014 / kuvat Mikko Kilkki
Opel Mokkaa ajaneelle takapenkkitilat eivät ole yllätys.

Koeajon perusteella paketti on kunnossa, mikäli vain mieli tekee kohtuuhintaista autoa, jolla varmasti erottuu massasta. Tässä autossa kaikki intohimot liittyvät siihen, että vastaan näitä ei ajele ainakaan liian usein. Tämä ehkä näyttää tavalliselta, mutta automies kuitenkin tunnistaa merkistä ja mallista sen, että mikään yleinen ilmestys tämä ei ole. Myös myyjän kanssa juttelu antaa ymmärtää sen, että tämä on heillä ensimmäinen Chevrolet Trax, joka on ollut heillä myynnissä.

Lopputulema – Toppi vai floppi?

Tämä auto voi olla vallalla olevista mielihaluista riippuen ihan kumpaa tahansa, täydellinen toppi tai täydellinen floppi. Mun silmissäni tämä auto on täydellinen toppi. Jos minulla olisi mahdollisuudet tämän aikakauden Chevrolet Traxiin, en tällöin mitään Opel Mokkaa katselisi kovinkaan kauaa. Tämä siksi, koska Opel Mokka on mielestäni jo Chevrolet Traxiin verrattuna hieman liian tylsä.

Hintaa koeajoautolla on 14 400 euroa.

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi