Chrysler 300C 5,7 V8 on vaihtari vailla järkeä – Sopii toki autoharrastajalle

Chrysler 300C 5,7 V8 / kuvat Mikko Kilkki

Chrysler 300C on vaikuttava ilmestys, varsinkin jos siihen malttaa perehtyä tarkemmin. Tässä yksilössä on nimittäin 5,7-litrainen V8, joka tottelee myös lisänimeä HEMI. Se on lisänimi tehokkaille moottoreille, joita käyttää esimerkiksi Chrysler ja Dodge. Ja jos malttaa vielä Googlailla, paljastuu myös, että Barack Obamalla on ollut omistuksessaan tämmöinen Chrysler.

Tämä auto on vuosimallia 2006, kun Obaman pirssi oli vuodelta 2005. Obama ajeli Chryslerillaan ennen ryhtymistään Jenkkien presidentiksi, minä sitten mainitun herran presidenttikauden jälkeen, kun Donald Trump on pitänyt valtaa jo parisen vuotta. Onhan sitä nyt kadunmiehenkin saatava presidentillinen kyyti edes muutaman kerran vuodessa! Onhan harrasteautokausikin näin kevään ja kesän kunniaksi alkamassa, ja Vappucruising tulossa Jyväskylässä.

Vilkaisu netin myyntipalstoille paljastaa myös, että yleensä tämän mallin Chryslereissa on ihan vain kutoskone, kasikoneisten määrän tippuessa heti selkeästi pienemmäksi – ainakin Suomen markkinoilla. Tämä auto on ainoa kasikoinen Chrysler 300C, jonka löysin Keski-Suomen alueen autoliikkeistä. Eihän tuossa, Chrysler tulille ja koeajolle.

Heti alkajaisiksi kerrotakoon myös, että jos tämän auton kasikone on mukamas liian mieto, niin katseleppa ihan vain se 6,1-litrainen SRT-8, sellainenkin versio tästä autosta on olemassa. Väitänpä, että tällöin autoharrastaja saa olla aika paatunut, jos tämä nyt koeajettu kasimylly ei riitä. Mutta onneksi ne paatuneetkin ihmiset saavat niitä vaihtoehtoja.

Minkälainen on Chrysler 300C – kone ainakin on Hemi eikä Helmi

Kooltaan tämä ilmestys alkaa olla jo kunnon maantielaiva. Mikäli on katsastustilastoihin uskomista, ovat ne tämän mallin osalta varsin karua luettavaa – hylkäysprosentit ovat nimittäin senverran rajuja. Chrysler 300C on takavetoinen, automaattiaskilla, ja 340 hevosvoimainen kone käy bensalla. Tämän toki ymmärtää, koska Amerikka on aina Amerikka, ja sellaisena pysyy. Onhan tämä auto niin periamerikkalainen ilmestys, mitä auto nyt vain olla voi. Myös dieselpata on ollut tarjolla tähän Chrysleriin, mutta kyseessä on jo sitten V6 höystettynä lisänimellä CRD.

Itselläni tulee autoa katsellessa mieleen jopa Rolls Royce.

Lähellä Chryslerin 300C:tä on konsernisisaret Dodge Charger ja Magnum, mutta näin Suomen olosuhteissa nyt koeajettu 300C on esimerkiksi Chargeriakin yleisempi näky. Ainakin siis jos on netin myyntipalstoihin uskominen. Dodge Magnumeja löytyy myös muutamia myynnistä, Magnumin ollessa se farkkuversio Chargerista. Itseasiassa Chargerilla tai Magnumilla voisi olla mielenkiintoista käydä koeajolenkki ajamassa ihan vertailumielessä, jos mahdollisuus koeajoon joskus tarjoutuu. Ja palstatilaakin on ainakin täällä blogissa toki tarjolla.

Ajettu tällä 2006 mallin 300C:llä on 165tkm, joten elämää vielä siltäosin on edessä. Päästöt ei ole pienimmästä päästä, mutta tämän auton tapauksessa tuskin tarvitseekaan olla – lukema on 287 grammaa kilometrille. Itse uskoisin, että tämmöinen auto menee suurella todennäköisyydellä enää harrastekäyttöön – miksei nykypäivänä vaikka taksiin, jos joku haluaa näin uuden taksilain aikana jotain erikoisempaa taksiautoa yritykselle.

Koeajo – Mahtipontinen meininki

Kuljettajalla on leppoisa perusmeininki Amerikkalaisittain – kuin laivaa ajaisi.

Kun auton käynnistää, on moottoriäänet perusajossa ja tyhjäkäynnillä varsin miedot – äänenvaimennus on siis kunnossa. Auton rengastuksena on M+S, mikä olisi talviolosuhteissa toki takavetoisessa autossa liposampaa sorttia, mutta nyt kevään ollessa ovilla ei hetkauta enää lainkaan. Ajoasento löytyy täysin sähköllä, ja sähkösäädöt pätevät myös rattiin. Takapenkillä on varsin leppoisat tilat myös aikuiselle, eikä oikein mistään voi moittia.

Kun autolla lähtee ajamaan, on alustatuntuma varsin mukavuuspainotteinen – kyyti on tasaista. Kun autolla kurvaa moottoritielle, pääsee tällöin kiihdyttäessä myös kasikoneen moottoriäänet oikeuksiinsa paremmin. Moottoritiellä meno on väkevää ja tasaista, eikä jalkoihin todellakaan jäädä. Tämä silti, vaikka nykymittapuulla kone ei ole enää se tehokkain mahdollinen. Niin, ja ne hallintalaitteet – niiden sijoittelu on hyvällä tolalla, joten niitä on helppoa käyttää.

Chrysler 300C 5,7 V8 / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on ok.

Automaattivaihteisto vaihtaa vaihteet toimivan oloisesti, ja mukavuusalue löytyy luontevasti. Kaikki nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan – myöskään mitään vikaa ei ilmene sen jälkeen, kun kone on saatu ajettua lämpimäksi.

Lopuksi vielä kaupunkikierros tällä Chryslerilla, mikä osoittaa, ettei keskustapyörittely taida olla tämän auton parasta antia. Mutta toisaalta, fiilistä tämä auto tarjoilee kyllä, mikä saattaa jonkun mielestä korvata kankeuden kaupungissa. Jotkut tekevät autohankintansa fiilispohjalta, pitäen järkiperusteet loitolla.

Lopputulema – Chrysler 300C 5,7 V8 sopii harrasteautoksi

Jos sedan ei miellytä, samalla mallinimellä on tarjolla myös farmari.

Epäilemättä tämä Chrysler 300C 5,7 V8 HEMI on parhaiten soveltuva harrastekäyttöön. Mikäli tätä haluaa pitää ihan käyttöautonaan, on silloin oltava pankkitilillä tarpeeksi valuuttaa, tai sitten on oltava hyvää pataa polttoainekauppiaan kanssa – myynti-ilmoitus tietää kertoa esimerkiksi kaupunkikulutuksen olevan 18,1 litraa sadalle. Jollainhan on kuitenkin kiva päästä Jyväskylän perinteiseen Vappucruisingiin, ja tässä on siihen oiva vaihtoehto. Mahtuupahan kaveritkin istumaan kokoontumisajoissa kyydissä. Eikait siinä.

Mikäli Chrysler merkkinä kiinnostaa, niin blogini puolella on aiemmin nähty myös PT Cruiser.

Koeajoauton speksit: Chrysler 300C 5,7 V8, ajettu 165tkm, huoltokirja, ilmastointiautomatiikka, nahkasisusta, alkuperäinen Suomi-auto. Hintaa 15 600 euroa.

Auto myynnissä: Auto-Bil Jyväskylä / www.auto-bil.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki