Citroen Berlingon uusintapainos – Mä koeajoin sen!

Citroen Berlingon koeajo

Olin buukannut samalle päivälle kaksi koeajoa: Jumpy Dangel, sekä tämä Berlingo. Dangel-tuunattu Jumpy sai jo jutun osakseen, mutta Berlingo sai muhia ajatustasolla vielä Automessujen yli.

Berlingo nähtiin koeajoautona myös Helsingin automessuilla, mutta minä en sitä siellä ajanut. Rinnakkaismalleista messuständeillä ja koeajoissa nähtiin uusi Peugeot Rifterikin, mutta ikäväkseni sen koeajolle en ehtinyt. Opel Comboa olen sentään pikalenkin käynyt ajamassa täällä Jyväskylässä. Täytyy yrittää järjestellä koeajoon vielä Peugeot Rifter, mutta ongelmana vain on Peugeotin jälleenmyyjän puuttuminen Jyväskylästä. Jep, osalle merkeistä, kuten Kialle, näillä nurkilla on kaksikin eri jälleenmyyjää.

Jumpy Dangeliin verrattuna tämä Berlingo on aikalailla erilainen. Tämä on etuvetoinen, satahevosvoimaisella dieselkoneella, sekä viisipykäläisellä manuaaliaskilla. Myös automaattivaihteisto on saatavilla, ja myyjä puhuikin minulle jo siihen sävyyn, että se tulee koeajettavaksi sitten, kun tämä manuaalivaihteinen on myyty pois.

Sisätilojen osalta Berlingo on todella huima, vaikka kuinka rastittaisi penkit myös matkustajille mukaan. Samalla kertaa saa itselleen pakettiauton sekä henkilöauton! Ja Citroenin taksitakuu tekee Berlingolle sen, että tarjousta ainakin kannattaa kysäistä taksikäyttöön.

Mitä sitten uudistui Berlingossa?

Citroen Berlingon koeajo

Berlingon aiempi versio on myös nähty blogissani. Tämä uusi on mukavampi, vähemmän työkalumainen. Kyseessä on nyt kolmas malliversio Berlingosta, ja sukunäkö Citroenin nykymallistoon on vähintäänkin selvä – vertaa vaikka nykyinen C3 tai C4 Cactus!

Aikoinaan ensimmäisen korimallin C4 Cactusissa olleet kylkien muovitoppaukset on siirtyneet pikkuhiljaa myös muihin Citroenin autoihin, nyt myös Berlingoon. Ne tottelee nimeä Airbump. Kyllä vain, ainakin ideana ihan veikeä, kun yrityksenä on vähentää kolhuja parkkipaikoilla. Onneksi kuitenkin meno on nyt muotoilun osalta hieman hillitympää, mitä aikoinaan ensimmäisen C4 Cactusin kohdalla. Vaikka onhan se nykyään hienoa, että jokin merkki uskaltaa olla erilainen, vaikka mukana onkin konserniyhteistyötä.

Enpä muuten olisi uskonut, kun aikoinaan ajoin ensimmäistä kertaa C4 Cactusilla, että samaa ulkonäköä nähdään jonain päivänä myös Berlingossa! Mutta se päivä on nyt koittanut, ja auto on tässä.

Koeajo – se tuntuu kivalta!

Citroen Berlingon koeajo

Ajoasento löytyy hyvin, ja auto käyntiin. Hallintalaitteet löytyy hyviltä paikoilta, ja esimerkiksi vaihteet saa pesään hyvin, jämptin oloisesti. Kytkintuntuma löytyy myös loogisesti. Auto on sisältä tilavan oloinen, ja muutoinkin sisätilaratkaisut on järkevän oloisia.

Säilytystilaa löytyy hyvin myös erilaisten lokerikoiden muodossa, myös tuulilasin yläpuolelta. Se on hyvä silloin, jos joku käyttää Berlingoa vaikkapa erikoiskuljetusten saattoautona. Kyseiseen lokerikkoon tuulilasin yläpuolelle menee kätevästi nimittäin LA-puhelin, millä nämä erikoiskuljetuksessa mukana olevat autot voivat kommunikoida keskenään.

Citroen Berlingon koeajo

Alustatuntuma Berlingossa on arkikäyttöä ajatellen toimiva. Konehuoneessa ei ole varsinaista tehojuhlaa, mutta ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen tässä kokoluokassa kuitenkin riittävästi.

Autosta näkee hyvin ulos, joten homma toimii niin taajamassa kuin kaupungissa. Ja koska tilaa on, sekä hyvä takuu taksiyrittäjälle, niin invataksina peräti loistava vaihtoehto harkittavaksi. Onhan esimerkiksi Volkswagen Caddyynkin nähty asennettavan invavarusteita, niin mahtuu myös Berlingoon. Korejakin on Berlingoon tarjolla kahta eri kokoa, M tai XL. Näistä XL:n saa seitsemälle matkustajalle, kun M on viidelle.

Citroen Berlingon koeajo

Mikäli dieselkoneistus tuntuu menneen talven lumelta, on tarjolla myös bensakoneistus. 1,2 litrainen PureTech on tarjolla joko 110 tai 130 hevosvoimaisena versiona. Koneen litratilavuus saattaa toki tuntua pieneltä, mutta nykypäivää se vahvasti on.

Lopputulema – Kokonaisuutena potentiaalinen

Citroen Berlingon koeajo

Nykyään kun taksiyritys joutuu miettimään kalustoaan, mihin on varaa, tarjoaa Citroen takuu huomioiden todellakin potentiaalisen kokonaisuuden. Se on asiakkaalle mukavaa kun on tilaa, ja yrittäjälle mukava, kun on hyvä takuu. Toki nyt Kovasella mustat Mercedekset ovat brändikysymys, mutta muutoin ihmettelen kovasti, mikäli taksiyrittäjä ei edes huomioisi Citroenia mitenkään.

Voi olla, että ne ajat on takanapäin, jolloin kaikilla taksiyrittäjillä oli taksiajossa Mercedeksen E, BMW 5 sarjalainen, tai joku vastaava. Nykyään näkyy takseissa jo Skoda Octaviaa, Mercedeksen C:tä, sekä muita edukkaampia taksimalleja. Tästä on hyvä jatkaa!

Citroen Berlingon koeajo

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.citroen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki