Citroen C5 Aircross – Namupala Ranskasta

Citroen C5 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Aircross on mallinimi, mikä oli Citroenilla alkujaan käytössä jo pian päättyvän vuosikymmenen alkupuolella. Vaikka tuolloin tuotannossa ollut C4 Aircross onkin jo kuollut ja kuopattu, on Aircrossin perinteitä kuitenkin jatkettu: Ensin C3 Aircrossin muodossa, ja nytten C5 Aircrossin muodossa. Tämän ymmärtää, sillä nykyään maasturiversiot jostain kumman syystä myyvät hyvin. Niihin kannattaa siis valmistajien panostaa.

Nyt koeajettu C5 Aircross on 180 hevosvoimaisella bensakoneella, sekä kahdeksanvaihteisella automaattivaihteistolla. Jos auton ulkonäköä haluaa kuvailla, on se Citroenille nykylinjan mukainen. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä auton ulkomuoto on haluamiskerrointa nostattava, ja auton olemus viestii mukavuutta.

Tätä koeajoa olin kieltämättä odottanut jo useamman kuukauden, sillä autoliikkeestä tätä uutukaista oli minulle jo senverran hehkutettu. Vihdoinkin sitten eräänä maaliskuisena päivänä sain tiedon, että tässä se on – Citroen C5 Aircross! Ja niinpä sen tein, nimittäin koeajovarauksen.

Vastaavan tuotoksen on voinut löytää aikaisemmin jo Suomestakin joko Peugeotina tai Opelina, nyt myös Citroenina. Ja hyvä niin, sillä tämä taas on senverran erilainen – vähintään muotoilullisesti.

Citroen C5 Aircross – siis mikä se on?

Keulan muodoista tunnistaa Citroeniksi heti.

Kyseessä on auto, joka saatiin aiemmin markkinoille jo Kiinassa – nyt maaliskuussa 2019 myös Suomessa. Perusrakenne on sama, mitä pitää sisällään konsernisisaret Opel Grandland X sekä Peugeot 5008. Näistä olenkin jo Grandlandilla ajanut, Peugeotin olen onnistunut skippaamaan.

Konehuoneeseen on tarjolla niin bensaa kuin dieseliä, vaihteistoksi sitten manuaalia tai automaattia. Hinnat alkaen versioissa koneena on 1,2-litrainen ja kolmesylinterinen, 130 hevosvoimainen bensaversio. Suurempi bensamylly on sitten 1,6-litrainen ja 180 hevosvoimanen, joka käy neljällä sylinterillä. Dieselmyllyt on myös tarjolla 130 tai 180 hevosvoimaisena.

Myös rattivaihteet löytyy.

Hinnasto tietää kertoa, että bensamyllyistä suurempi on aina kera automaatin, pienempi taas kera manuaalin. Dieselmyllyjen kohdalla automaatin saa valita molempien tehoversioiden kohdalla, suuremman ollessa aina automaattivaihteisena.

Varustetasoja löytyy kolme, mistä voi suorittaa valintansa: Live, Feel ja Shine. Koeajoautossa on näistä mainittu Feel. Sekin on jo varsin kattavasti varusteltu.

Auton ominaisuuksista mainittakoon esimerkiksi istuimet, jossa myös takapenkillä kaikki kolme istuinta ovat erillisiä, mikä mahdollistaakin sitten omat säädöt jokaiselle jakkaralle. Näinhän ei tokikaan ole läheskään kaikissa automalleissa.

Koeajo – Miltä se tuntuu?

Tunnelmavalaistus – kelpaa!

Auto startataan vielä perinteisesti avaimella, ajoasento säädetään sähköllä. Käsijarrukin on jo sähköinen. Mittaristo on digiä, ja ylipäätään sisällä oltavat on mieluisan oloiset – varsinkin etupenkkiläisillä. Myös takapenkin kävin koeponnistamassa – sielläkin toki pärjää, mutta etupenkin oltavat on tilankäytöllisistä syistä mieluisammat. Hallintalaitteet on sopivilla paikoilla, mistä niitä on helppo käyttää. Auton käytännöllisyydestä kertoo myös tavaratila – sitä on riittävästi, eli 580 litraa.

Tavaratilan koko on sopivalla tasolla.

Näkymät ulos on hyvät, ja peruutettaessa lisää apuja tuo peruutuskamera. Auto on siis kiva ajaa myös kaupungissa ja parkkihallissa. Moottoritiellä auton 180 hevosvoimainen kone on niin toimiva, että jos minä harkitsisin tämän auton ostoa, olisi tämä kone luultavasti myös oma valintani.

Kaikkineen tämä auto on mukavan oloinen kulkine. Se on myös varusteisiin nähden varsin kohtuullisen hintainen. Näkisin, että koeajolla kannattaa käydä ja tarjous pyytää. Sen jälkeen rupeaa ostopäätöstä tehdessä asiat olemaan pykälän paremmalla pohjalla, kun on tarjouksia mitä vertailla, ja muutamat ajokokemukset eri autoista. Esimerkiksi Opel Grandlandiin verrattuna itse pidin tätä Citroenia mukavampana ajettavana – vaikka Grandland on autona perushyvä.

Lopputulema – Jatkoon näillä eväillä?

Citroen C5 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Tottakai jatkoon! Tarvitseeko tähän enempää lisätä? Ei tarvitse ei. Citroen C5 Aircross maksaa koeajetun Feel varustetason kera 35 994 euroa. Jos varustetasoansa haluaa pudottaa pykälän alaspäin, mutta haluaa edelleen bensa-automaatin, hintaa jää tuolloin 32 000 euron verran.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.citroen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki