Citroen sähköistyy – Koeajossa Citroen C5X

Citroen C5X / kuvat Mikko Kilkki

Kun saavuin autoliikkeeseen, bongasin sieltä uuden auton. Kun jäin katsomaan autoa, kysyi tuttu automyyjä, että ajattelenko koeajoa? Vastasin myöntävästi. Niinpä löysin itseni tekemästä papereita jälleen, ja lähdin koeajolle.

Nyt vihdoinkin pääsin käsiksi tämän Ranskalaisen auton jutuntekoon. Citroenin sähköistyneitä malleja on jo blogissani nähty aiemminkin, esimerkiksi C4 täyssähköisenä, sekä C5 Aircross lataushybridinä. Kuten mainituista malleista, myös tästä Citroenin versiosta löytyy versiot sähköllä ja ilman. Tähän on syynä nykyiset päästömääräykset, joihin ei ilman sähköä enää päästä.

Nyt Citroenin sähköistyneiden henkilöautojen mallisto on saanut täydennystä lataushybridin muodossa, ja koeajossani kävi uutusmalli C5X. Tämän mallin myötä tulee vahvasti fiilis, että Citroenin tavallinen vitonen on tehnyt mallistoon paluun. Tämä ei ole enää mikään Aircross -käsittelyn saanut crossover, vaan lähempänä korotettua farmarimallia. Pieni perehtyminen taustatietoihin antaa ymmärtää, että tässä on ihan joku ideakin, miksi Citroen on tauon jälkeen tuomassa uutta automallia tähän kokoluokkaan, missä oli aukko edellisen vitosen poistuttua markkinoilta.

Minkälainen on Citroen C5X?

Citroen C5X / kuvat Mikko Kilkki

Tässä kokoluokassa Citroenilla ei ole hetkeen ollut autoa, joten oli varsin luonnollista ottaa malliston tyhjä rako haltuun uudelleen. Varsinkin nyt, kun Ford Mondeo ja Toyota Avensis on poistuneet markkinoilta. Siinä missä Toyota korvasi mallinsa isommalla ja pienemmällä, Corollalla ja Camrylla, päätti Citroen reilusti ottaa puuttuvaan kokoluokkaan haltuun, ja hakea kilpailijoilta tähän kokoluokkaan mieltyneet asiakkaat itselleen. Idea voi olla hyvinkin toimivaa sorttia, kun mietitään yhtä hyvän kaupankäynnin määritelmää – ratkaise asiakkaan tarve.

Citroenilla ei selkeästi kysynnän puutetta pelätty, vaan ruvettiin töihin – rahaa saa myymällä autoja. Ja jos varsinaista ostotarvetta asiakkaalla ei ole, niin sellaisen voi luoda vaikkapa tuomalla markkinoille uuden mallin. Koska maastohenkiset auto myyvät hyvin, mihinkään aivan perusfarmariin ei kannata valmistajan tyytyä – vaan vähän korotetumpaan sellaiseen. Tässä siis on ne lähtökohdat, joista Citroen C5X ponnistaa maailmalle.

Citroen C5X / kuvat Mikko Kilkki
Myös tavaratila on Citroenin uutuusmallissa kohdillaan.

Uusi C5X on saatavilla bensakoneella ilman hybriditekniikkaa, sekä lataushybridinä. Lataushybridi on malliston tehokkain, ja päästöt on saatu puristettua noin 30 grammaan sadalle kilometrille. Lataushybridissä tehoa löytyy 224 hevosvoimaa, kun tehokkain bensamoottorinen on vain 181 hevosvoimaisella koneella. Tehokkaimman bensamoottorisen päästöt onkin sitten jo 148 grammaa. Dieselit on mallistosta hylätty pois, niitä ei ole eikä tule.

Oma näkökulmani on, että lataushybridi on näinä aikoina jopa haluttavampi auto tästä mallistosta. Syynä on esimerkiksi suuremmat tehot ilman, että hinta karkaa mitenkään kohtuuttomasti lapasesta. Ja onhan lataushybrideissä toki pienempien päästöjen takia pienempi verokuorma.

Koeajoon lähti lataushybridi – Miltä se tuntuu?

Citroen C5X / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille miellyttävästi kohdilleen. Sitten vain auto käyntiin ja baanalle. Taajamassa auto on mukavuuspainotteinen tapaus. Jos olisin taksinkuljettaja, luultavasti viihtyisin autossa työpäivieni ajan. Kaikki on balanssissa, eikä mikään paista häiritsevästi silmään.

Myös moottoritiellä meno on toimivaa, ja autolla ajaa koeajon perusteella myös pidempääkin reissua. Kone jaksaa vääntää hyvin, ja vaihteisto toimii mukavuuden rajoissa. Myös äänimaailma on sopivan hillityn oloista, joten monellakin saralla Citroen on pistänyt autoon mukaan parasta osaamistaan, mitä sattuu firmasta löytymään.

Citroen C5X / kuvat Mikko Kilkki
Näytöt ja hallintalaitteet on Citroenmaisen selkeät.

Kirjoituspäivänä juttelin Citroenista myös myyjän kanssa. Hän kertoi, että autojen myynti on jo lähtenyt hyvin rullaamaan. Asia on oikeastaan helppo uskoa, koska senverran arkimukava tämä tuote on. Joku saattaisi toki nälviä takaisin, että parhaat ranskalaiset saa grilliltä, mutta nykypäivänä kannattaa toki autoliikkeen suuntaankin katsoa.

Citroen C5X on arkikäyttöön varsin toimivan oloinen ja miellyttä tapaus, johon kannattaa tutustumassa käydä.

Lopputulema – Kannattaako ostos?

Citroen C5X / kuvat Mikko Kilkki

Plug-in hybridinä auto maksaa 48 151 euroa, kun taas edullisin bensakoneinen maksaa 36 214 euroa. Mukava tieto on, että lataushybridin isommasta hinnasta menee veroa vain 1500 euroa, ja halvemman bensakoneisen auton hinnasta veroa on 4400 euroa, joten lataushybridin isompi ostohinta uppoaa käytännössä auton tekniikkaan ja muuhun vastaavaan, jotta päästöt ja kulutukset saataisiin alas ja maailma pelastettua.

Lataushybridistään saa sitä isomman hyödyn, mitä enemmän muistaa ladata autoaan vaikkapa kauppareissujen yhteydessä ja työpäiviensä aikana.

Citroen C5X on järki-ihmisen järkivalinta. Kohti liikenteen sähköistymistä tässä ollaan matkalla, ja siihen on sähköautovastaisenkin opeteltava ja totuttauduttava.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä

Kuvat ja tekstit: Mikko Kilkki