(Classic) Porsche –huolto Tallinnassa

Porsche

Lähipiirissäni omistettava Porsche 356 B herätettiin muutaman vuoden seisonnan jälkeen henkiin. Vaikka auto jollain ihmeen ilveellä saatiin käyntiin ja siirrettyä omaan talliin, oli selvää että on huollon aika. Selvisi, että lähin virallinen Classic Porsche –huolto on Tallinnassa, Porschen Tallinnan liikkeessä, joten päätimme hoitaa auton sinne huoltoon.

Porsche Classic -huollot ovat erikoistuneet malleihin, joiden sarjatuotanto on päättynyt yli kymmenen vuotta sitten. Tavoitteena on kannustaa klassikkojen ylläpitoon, sillä heidän omien verkkosivujensa mukaan yli 70% kaikista koskaan valmistetuista Porscheista on edelleen liikenteessä. Classic huollot ovat, paitsi erikoistuneet autovanhuksien käyttöiän pidentämiseen, myös houkuttelevat huoltamaan autoja koulutettujen ammattilaisten käsissä erinäisin alennuksin.

Tämän jutun vanhuksen huollon mahdollisuuksia alettiin selvittelemään vuosi sitten. Asiaa Tallinnaan oltua muutenkin, ensivierailu liikkeeseen tehtiin kesäkuun puolivälin tienoolla, jolloin tapasimme Marek Aretin, Classic Porsche –huoltopäällikön. Näytimme hieman kuvia autosta, keskustelimme käytännöistä ja vaihdoimme yhteystiedot. Tästä alkoi huoltoon viennin valmistelut.

Ennen huoltoa: tarjous ja viennin järjestelyt

Esivalmistelut alkoivat hieman itse kartoittamalla, mitä töitä täytyisi saada tehtyä. Aluksi listalla oli:

  • moottoritilan äänieristyksen uusiminen
  • uudet renkaat
  • turvavöiden asennus
  • nopeusmittarin taustalevyn vaihto mph –> km/h

Oli tärkeää määrittää mahdollisimman paljon jo etukäteen, mitä töitä uskoisimme auton tarvitsevan, sillä kaikki tarvittavat osat pyrittiin tilaamaan etukäteen. Kaikkia erikoisuuksia ei myöskään ole Porschen puolelta välttämättä ihan helposti saatavilla, joten niitä metsästettiin ja hankinnat hyväksytettiin omistajalla. Saimme myöskin tarjouksen alustavasti suunnitelluista töistä.

Vajaa kuukauden päivät yhteyttä Tallinnaan pidettiin viikossa kerran tai kaksi, jotta askelmerkit saatiin paikalleen. Kun alkoi näyttää, että Tallinnassa oltiin valmiita, sovimme vientipäivän ja liike järjesti meille hinausauton noutamaan auton satamasta.

Porschen vienti Tallinnaan

Oma operaationsa oli viedä auto Tallinnaan huoltoon kun kyseessä ei ole oma auto. Tämä prosessi pätee myös muihinkin kuin Classic Porsche –mallien huoltoon saattamiseen.

Kun vientipäivä selvisi, varasimme laivaliput. Varmistaaksemme, että auto pääsee maasta ulos, tuli omistajalta olla valtakirja auton maasta viemiseksi kaiken varalle. Me myöskin ajoimme auton omilla pyörillään Tallinnan puolelle.  Pitkään Suomenlahtea edestakaisin ravanneena valitsin varustamoksi Tallinkin. Paitsi että matkan kesto on Viking Line FSTR:n jälkeen nopein auton kanssa, saa Tallinkilta myös ostaa priority-lipun autolle. Auton lipun hintaan tulee tuolloin 20e lisää per suunta, mutta näin auto pääsee alakannelle. Omalla kohdallamme myöskin sataman sekä laivan työntekijöillä oli hyvää pelisilmää. Mennessä autollemme osoitettiin paikka, jossa ympärille jäi hyvin tilaa. Paluumatkalla autollemme osoitettiin jo satamassa VIPiäkin vipimmin oma jono, josta viitottiin ensimmäisenä henkilöautona laivaan. Pyysimme myös molempiin suuntiin laivan henkilökuntaa laittamaan renkaiden ympärille blokit, jottei auto vahingossakaan liikahtele omiaan matkan aikana.

Porsche 356-3

Perillä meitä odotti satama-alueen sisäpuolella liikkeen tilaama hinausauto. Ensisilmäyksellä olisi saattanut kieltä puhumatonta hieman hirvittää, että millaiseen kyytiin auto lähtee. Kyseessä oli kuitenkin Porsche-liikkeen luottokuljettaja, joka näytti kuvia muutamista muista kyydissä olleista autoistaan, kuten Lamborghinista. Tämäkin Porsche pääsi kuva-arkistoihin. Mikäli meitä viejiä olisi ollut vain yksi, olisi hinurin kyydissä päässyt liikkeeseen asti. Tällä kertaa kuitenkin oma hakijamme vei meidät liikkeelle ja tapasimme hinurin jälleen liikkeen pihassa.

Huollon kesto ja lisätyöt

Classic Porsche -huollon erikoisuus on, että mekaanikko Georg Maipuu on Porschen erityisesti kouluttama huoltamaan juurikin klassikkoja. Tämä suhteellisen nuori mies oli myös meidän autoamme vastassa.

Muutaman vuoden seisoneesta klassikosta puhuttaessa oli myös selvää, että kaikkea huoltotarvetta ei välttämättä osattu etukäteen arvioida, joten lisätöihin varauduttiin jo etukäteen. Ymmärrettävistä syistä johtuen emme myöskään saaneet vedenpitävää aika-arviota huollolle. Lisätöitä ei kuitenkaan suin päin tehty, vaan aina kun jotain kävi ilmi, työstä saatiin tarjous ja sen hyväksynnän pohjalta edettiin. Tosin todeta täytyy kyllä myös, että omistajallekin tuli matkan varrella mieleen asia jos toinenkin, joita tarvittaessa lisättiin tehtävien töiden listaan.

Käytännössä aina kun jotain ilmeni, otti Marek yhteyttä ja toimitti hintatiedot sähköpostiin. Mikäli työ  katsottiin tarpeelliseksi, välitimme omistajan hyväksynnän eteenpäin. Osa jäi kuitenkin myös tekemättä. Esimerkiksi vararengas jäi ostamatta, sillä se olisi pitänyt tilata netistä ja voimme sen ihan yhtä hyvin itse tehdä.

Saimme myöskin kuvia matkan varrelta työn edistymisestä ja ilmenneistä korjaustarpeista. Kävimme auton huollossa olon aikana myös itse sitä loppupuolella kerran katsomassa. Tuossa kohtaa jo suurin osa töistä oli tehty, mutta pieniä kosmeettisia fiksaustarpeita vielä löytyi ja jokin työ taisi olla vielä kesken. Nämä havaitut puutteet vielä lisäiltiin listaan tehtäväksi, ennen kuin lopullisesti noudimme auton Suomeen.

Porsche 356-7 Porsche 356-6    Porsche 356-1 Porsche 356-5

Alustavista puheista en enää muista, mutta auto vietti liikkeessä loppujen lopuksi nelisen kuukautta. Loppupäässä tosin alkoi olemaan jo paine hakea pois, sillä ei heilläkään loputtomasti ole tilaa autoa siellä pitää. Kyttäsimme vain sopivaa päivää talven nurkilla kun ilma sattui olemaan riittävän lämmin ja pääsimme ajamaan kesärenkailla auton Suomen päässä turvallisesti talvisäilöön.

Hinta ja palvelun laatu

Puhuttaessa 60-luvun autosta, ollee sanomattakin selvää, että vaikka teknologia ei ole yhtä hienostunutta kuin nykypäivän autoissa, osa osista maksaa. Kuluvat osat Classic Porsche -huoltoon toimitetaan Porschen toimesta ja heidän kauttaan järjestyivät myös turvavyöt. Esimerkiksi km/h nopeusmittarin tausta oli kuitenkin heidänkin tilattava Porschen verkoston ulkopuolelta, jolloin alennusta ei tullut. Tällaiset osat voisi siis omistaja tilata myös itse etukäteen, mutta toki etuna ammattilaisen tilatessa on, että he tuntevat auton ja osaavat tilata kerrasta oikean.

Classic Porsche –huollossa kaikista Classic Porsche –tarvikkeista annetaan 15% alennus. Merkittävämpää on kuitenkin vielä se, että työtunnista alennus on lähtökohtaisesti 40%. Tavallisen työtunnin hinta on 37,50e (ALV 0%). Tämä töille, jotka eivät ole vaatineet Classic Porsche –mekaanikkoa, kuten esimerkiksi renkaiden vaihto, jarrupalojen vaihto yms. Classic Porsche –mekaanikon työtunnin hinta puolestaan on 62,50e (ALV 0%), mutta tästä vähennetään 40%, jolloin työtunnin hinnaksi tulee sama kuin tavallisen työtunnin, 45,00e (ALV 20%). Sekä osien, että työn arvonlisäverokanta Virossa on 20%. Tässä huollossa oli kuitenkin joitain isompia työkokonaisuuksia, joille annettiin tarjouksessa jo kiinteä hinta.

Mitä kaikkea loppujen lopuksi tehtiin:

  • moottoritilan äänieristys
  • vaihdelaatikon täysi huolto, ml. kytkin
  • suuntavilkkujen korjaaminen
  • ilmanvaihtojärjestelmän huolto (ilmastoinniksi en rohkene kutsua)
  • pohjan korjaus
  • kaasuttimen puhdistus ja huolto
  • polttoainevuodon paikantaminen ja korjaus
  • jarrujen huolto
  • öljynvaihto ja muu asiaan kuuluva huolto
  • turvavöiden asennus
  • nopeusmittarin taustan vaihto (ja mittarin säätäminen)
  • muuta pientä

Auton huollon valmistutta lasku oli kolme sivua pitkä, joten paljon tuli tehtyä. Auton huollon loppusummaksi tuli reilu 10 000e (sis. ALV 20%). Kalleimmat osat ja työkokonaisuudet (ALV 0%) olivat:

  • nopeusmittari 648,19e – ei alennusta
  • moottorintilan äänenvaimennusmatot 1182,00e – ei alennusta
  • moottoritilan pohjustustyöt 780,00 – ei alennusta
  • vaihdelaatikon vasen tyyny 199,50 – alennettuna 169,58e
  • vaihdelaatikon oikea tyyny 176,57 – alennettuna 150,08
  • alustan puhdistus ruosteesta, maalaaminen ja mastiksilla peittäminen 910,00 – ei alennusta (alihankittu työ)
  • Pirellin kesärenkaat 185/70 R15 220,83e x 4 – ei alennusta
  • painelaakeri 357,76 – alennettuna 304,10
  • kytkinlevy 180mm 193,20e – alennettuna 164,22e

Kaupan päällisinä saimme auton pesun sisältä ja ulkoa, sekä muistaakseni taisimme saada myös joitain pieniä kumiosia, sekä pyyhkijänsulat joiden puute / vaihtotarve havaittiin ihan viimeisellä käynnillä. Tämäkin kuitenkin vain pintaraapaisu esimerkkinä palvelun laadusta. Asiointi Marekin kanssa oli yhteydenpitoa hoitaneen mukaan sujuvaa ja samanlainen vaikutelma itsellenikin jäi. Omalla kohdallamme yhteydenpitoa toki helpotti, että puhumme viroa, mutta kuulimme myös Marekin puhuvan suomea ja asiointi hänen kanssaan onnistuu täysin myös suomeksi. Tiedän itse asiassa toisenkin Porsche-omistajan, joka käyttää autoaan Tallinnassa huollossa.

Porsche 356-4

Vaikka oma auto ei olekaan kyseessä, kokemus Tallinnan Porsche-huollosta oli kaikkinensa hyvä. Kun liikkeeseen ollaan kantamassa tuhansia euroja, oli palvelu toki sen mukaistakin. Olennaisinta kuitenkin, että hommat hoituivat, kuten piti. Autoa noutaessa oli odotusajan palvelu sitä, mitä Porsche-liikkeessä odottaa saattaa: asiaan kuului kahvitarjoilu suklaineen. Saimme myös Classic varaosien katalogit, sekä muuta pientä muistoa huollosta. Paitsi että omistaja kantoi rahansa liikkeeseen, veimme myös Marekille pienet kiitokset suomalaisten karkkien muodossa, sillä myönnettäköön, että tämän auton huollon järjestelyt eivät aina olleet ehkä sieltä helpoimmasta päästä.

Tätä myötä lähetän omat kiitokseni vielä kerran hyvin onnistuneesta klassikon huollosta Tallinaan ja uskallan täten kyllä suositella Porschen huoltoa Tallinnan liikkeessä, mikäli mahdollisuus ja tarve ilmenee.

Lisää heidän Porsche Classic –huollostaan voi lukea täältä.

Porsche 356-2