Danny special! Koeajossa Mercedes-Benz S500 plug-in

Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Dannya mediassa seuratessa on voinut havaita, kuinka kyseinen herra ajaa Mercedeksen S500:lla, jonka rekisteritunnus on IL-1. Jos kuitenkin on haussa Mercedeksen S500 plug-in hybridinä, niin sellainenkin saattaa löytyä jopa autoliikkeen vaihtoautorivistä. Niin kävi nyt, ja sellaisilla varusteilla, että on bloggaajankin mielestä kyseessä on jo jonkinlainen autokokemus, vaikka S-sarjalaisia Mercedeksiä on tullutkin historian saatossa useampia ajettua. Ei auttanut kuin katsoa päivä jolloin keli on koeajolle suotuisa, ja mentävä testaamaan! Onneksi, sillä koeajoa seuraava päivä oli jo sateinen ja syysmyrsky tulossa..

Auton vuosimalli on 2014, ja ajettu tällä on 89 000 kilometriä. Akseliväli on pitkä, ja varusteet muutoinkin erilaiset, mitä aiemmin ajamani W221 korimallin S500:ssa. Koeajo kiinnosti, koska korimalli oli myös muuttunut välissä, olihan tämä jo korimallia W222. Lisäksi varustelistalta tuntui löytyvän lähes kaikki mahdollinen.

Olinkin tullut ihmetelleeksi tätä autoa jo autoliikkeen työssäoppijan kanssa, ja tämä tuntui kerta toisensa jälkeen nousevan autoliikkeen autoista meidän molempien ehdottomaksi suosikiksi. Hallissa toki samaan aikaan oli myös BMW 330e sekä 740d, joilla molemmilla kävin heittämässä koeajolenkin ennen tätä Mercedestä. Näistä 330e päätyi blogiini, 740d erään suuren mediakonsernin lehtiin. Varsinkin jos edustusautoja vertailtaisiin, niin oma veikkaukseni on, että tämä Mercedeksen S tulee myydyksi nopeammin kuin Bemarin 7. Näin ainakin jos omistushistoria ja itse auto on kunnossa. Tämmöisiä havaintoja olen tehnyt bloggaajaurani aikana, kun olen seuraillut autojen myyntiaikoja. Toisaalta on kuitenkin hyvä, että hallissa on vertailtavissa kaksi kilpailevaa automallia, joita voi sitten verrata.

Minkälaiset varusteet?

Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki
Tässä autossa latauspistoke on auton takapuskurissa, joten se on peruutettava latauspisteelle.

Varustelistaus käsittää niin ilmajouset kuin ilmastointiautomatiikan. Takapenkillä matkustaville on myös näytöt, ja koska akseliväli on kahdesta vaihtoehdosta se pidempi, myös jalkatilaa löytyy rutkasti. Takapenkin matkustajat saavat näytöilleen halutessaan vaikka navigaattorin, jolloin voivat lopettaa kuljettajalta tyhmien kysymyksien esittämisen siitä, milloin ollaan perillä.

Takana matkustaville löytyy myös imuovet, sekä kaikkea muuta luksusta. Huomattavasti nopeampaa olisi luetella tämän auton puutteet: niitä ei ole, paitsi neliveto. Tämä on takavetoinen. Niin, ja jääkaappikin puuttuu, mutta äkkiäkös juuri sen asiantilan lottovoiton jälkeen korjaa.

Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Tehoa tästä löytyy 333 hevosvoimaa, ja päästöt on saatu painettua alas: vain 65 grammaa kilometrille. Se on sitä nykyaikaa, koska kiitos EU:n, joka toi tämän vuoden alusta voimaan uusia autoja koskevan 95 gramman säännön. Mikään kasikone tässä ei ole, mutta toisaalta se ei haittaa: Päästöt on niin pienet, että se näkyy ja tuntuu kevyempänä verotuksena. Ja fiilistä on toki saatu varustepaljoudella luotua.

Koeajo – Siis todella haluttava ajonautinto!

Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy täysin sähkösäädöillä – ratin säädöt hoidetaan tottakai myös sähköllä. Takapenkkiläisiä ei ole unohdettu, sielläkin on omat sähkösäätönsä istuimille. Mittaristo on digitaalinen, ja auton valikoiden kautta löytyy yhtä sun toista. Vaikka auto näyttää kaikin puolin nykyaikaiselta, niin kosketusnäytön puute kuitenkin viestii vielä menneistä vuosista.

Kun auton pistää käyntiin, mennään alkuun pelkällä sähköllä – mikäli akussa vain riittää virtasta. Meno on hiljaista ja tasaista, kuten olettaa saattaa silloin, kun auto on premium. Sama tasaisuus ja hiljaisuus jatkuu silloin, kun polttomoottori hyppää kuvioihin mukaan. Mitään vikaa ei ilmene myöskään sen jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi.

Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Auto on myös melkoisen kokoinen. Tuntuu ettei tällä meinaa enää mahtua Jyväskylässä kauppakeskus Sepän parkkiruutuun – BMW i8 ja Porsche Panamera vielä mahtuivat, kun kyseisillä autoilla kävin kokeilemassa samaa. Auton kokoa ei tarvitse kuitenkaan taajamassa pelätä, sillä tähän tottuu yllättävän nopeasti. Peruuttaessa myös peruutuskamera on avuksi.

Kun tällä kurvaa moottoritielle, on meno todella huimaa. Vauhti ei tunnu missään, joten varsinkin tottumattoman on hyvä muistaa seurata nopeuksia. Tämä on pitkällä matkalla todella jämpti ajettava, enkä ihmettele yhtään, miksi joku suuren konsernin johtaja, tai ministeri tykkää istua takapenkillä tehden töitä.

Lopputulema – Pärjäisikö vähemmälläkin? Ehkä, jos vain haluaa

Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Tämä on kieltämättä automaailman hedonismin helmi, yksi niistä. Kilpailevia malleja on esimerkiksi Volkswagen Phaeton, Audi A8 ja BMW:n 7-sarja. Mercedeksen S-sarjalaisia on kuitenkin minun ajossani nähty näistä eniten, ja kyseessä on edustusluokan sedaneista oma suosikkini.

Jos tämmöinen tavallinen ei riitä, niin Mercedes tarjoilee myös S-sarjasta AMG versioita, joista viimeisimmät ovat joko S63 AMG tai S65 AMG. Myös Coupena tämmöisen voi löytää, mutta farmarina edustusautoja ei saa.

Vaikka paljon olen historiani aikana Mercedeksien kanssa tekemisissä ollut, niin nyt kuitenkin tätä autoa ihmetellessä opin S-sarjalaisten runkonumeroista uuden asian – Jos runkonumeron neljäs numero on 0, niin akseliväli on normaali eli lyhyt, jos taas 1, niin silloin akseliväli on pitkä. Nyt tiedän tämän, koska aina välillä joku kysyy minultakin omasta Mercedeksen S:stä, että kumpi akseliväli juuri hänen autossaan on? Kaikenlaista muutakin dataa runkonumero tietää kertoa, mikäli sitä vain osaa tulkita oikein. Ja näkeehän Mercedeksen S-sarjalaisen akselivälin pituuden toki myös takaoven karmista.

Hintaa tällä autolla on 68 500 euroa, kun ne kalleimmat kilometrit on ajettu aikoja sitten pois.

Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki