Edellisessä elämässään taksipaku – Volkswagen Transporter

Volkswagen Transporter taksi / kuvat Mikko Kilkki

Miltä tuntuu lähes puolimiljoonaa ajettu auto? Nyt ajoon lähti auto, joka oli nähnyt tietä tarkalleen 400 000 kilometriä. Sadattuhannet menivät rikki tyyliin paria päivää ennen koeajoa. Ikää autolla on kuusi vuotta, se on siis vuosimallia 2012.

Varusteasennukset verhoiluineen on tehty jälkikäteen Suomessa, ja vaihteistona on taksityyliin automaatti. Konehuoneessa löytyy kaksilitrainen dieselmylly, josta irtoaa tehoja 140 hevosvoimaa. Huoltokirja on täydellinen, ja viimeisinkin huolto on tehty hiljalleen.

Koska autolla on vahva taksihistoria yhden omistajan toimesta, ei kilometrejä pidä liikaa säikkyä, vaan käydä koeajolla toteamassa auton kunto. Taksiyrittäjä on luultavasti pitänyt autonsa kilometreistä huolimatta kunnossa, koska se on käytännössä pakko. Muuten työt jää tekemättä ja palkka saamatta.

Transporter taksipakuna – minkälaiset varusteet?

Volkswagen Transporter taksi / kuvat Mikko Kilkki

Tamlans nimen alla on varusteltu myös ambulansseja. Muutostyöt tehdään autoon Suomessa. Aihio mitä lähdetään työstämään, tilataan normaalisti tehtaalta.

Ilmastointiautomatiikka, pysäköintitutkat, tunnelmavalaistus matkustamossa. Taksihistoriansa aikana auto oli myös invavarusteltu, mutta pyörätuolinostin on sittemmin otettu pois. Vaikka sadattuhannet kilometrit toki aina jossakin näkyy, on auto kokonaisuutena ajatellen siististi pidetyn oloinen. Penkit on puolinahkaa, ja tunnelmavalaistuksestakin johtuen autolla edelleen reissaa oikein rattoisasti. Matkustamon tunnelmavalot muuten myös toimii, testasin kuljettajalla olevasta paneelista. Nelivetoahan tosin tässä autossa ei ole, mutta vetokoukku ja tummat takalasit kyllä.

Vaikka neliveto se ainoa puute tässä autossa kenties onkin, niin täytyy nykyisen Transportereiden nelivetoa hehkuttaa loistavaksi. Vieläkin on muistissa se vuoden 2016 Talviajokoulu, jossa minäkin pääsin todentamaan VW hyötyajoneuvojen nelivetomallistoa, Amarokista Crafteriin, Caddyyn ja Transporteriin. Amarokeilla ajettiin Offroadia, jääratapuolella nähtiin sitten Crafteria, Caddya ja Transporteria. Taisipa silloin olla Hämeenlinnassa testattavana Multivanikin. Toiveissa olisi joskus päästä uudestaan Talviajokouluun, sillä esimerkiksi Amarok on uudistunut oman Hämeenlinnan reissuni jälkeen. Tuolloin kävi hyvin nimittäin selväksi, että ennemmin loppuu mieheltä usko huomiseen, kuin autolta menohalut. Jos siis vain kuljettajalla tarpeeksi taitoa.

Volkswagen Transporter taksi / kuvat Mikko Kilkki

Päällimmäisenä olevasta paneelista säätyy matkustamon tunnelmavalot. Sen alta löytyy kosketusnäyttö.

Koeajo – miltä tuntuu näillä kilometreillä?

Volkswagen Transporter taksi / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee kerrasta mukisematta käyntiin, ja kone on tervekäyntisen oloinen. DSG, joka tunnetaan Volkswagenin automaattivaihteistona, vaihtaa vielä tässäkin vaiheessa elämäänsä toimivan oloisesti. Alustatuntuma, se toimii. Käyttöä häiritseviä ongelmia en ainakaan muutaman tunnin tavanomaisella koeajolla löytänyt.

Volkswagen Transporter taksi / kuvat Mikko Kilkki

Kilometrilukema on aito.

Myös matkustamon puolella meininki on ehjän ja siistin oloista. Senverran, että sielläkin ihminen matkustaa puolinahkapenkeillä oikein mukavasti. Ja tilaa, sitä kyllä tuntuu olevan. Rekisteriotteen mukaan paikat löytyy kuljettajan lisäksi kahdeksalle, joten henkilöautokortti riittää ajamiseen. Autossa oleva varustus sallii myös kaksi pyörätuolipaikkaakin, tai yhden paaripaikan.

Volkswagen Transporter taksi / kuvat Mikko Kilkki

Lakisääteinen koeajoselfie.

Auton taksihistoria näkyy, ainakin jos katsoo niihin strategisiin paikkoihin. Tämmöinen on esimerkiksi kuljettajan kohdalla katolla, missä on ollut taksikyltti. Taksamittarit ynnä muut vastaavat on edellinen taksiyrittäjä kuitenkin jo poistanut, luultavasti siirtänyt vain uuteen autoonsa. Joten tästähän saisi suhteellisen helposti vara-auton taksifirmalleen, tai sitten ihan yksityiskäyttöön isomman pirssin, kellä vain tarve liikkua isommalla porukalla.

Lopputulema – tällähän ajaa vielä!

Volkswagen Transporter taksi / kuvat Mikko Kilkki

Hintaa tällä kulkineella on 22 900 euroa. Katsastettukin auto on elokuussa 2018. Toki mille tahansa autolle neljäsataatuhatta on jo paljon, mutta nyt mukaan löytyy esimerkiksi täydellinen huoltokirja. Se lohduttaa, joten kyllä jos paljon ajettua autoa haluaa, niin mieluummin minä ostaisin tämmöisen vanhan taksin, kuin jonkun muun.

Transporterista tehtyjä johdannaisia on sitten Caravelle ja Multivan, joita on saanut myös meikäläisten Suomesta. Shuttle ja California on myös Transporterin alustalle tehtyjä autoja, joita on toisinaan tullut vastaan Suomessakin. Eronahan on se, että Transporter on se paku tai pikkubussi, kun nämä muut ovat sitten joko pikkubusseja tai retkeilyautoja. Tämä korimalli todistetusti siis taipuu moneksi, kun vain jaksaa Googlailla ja todeta asian.

Volkswagen Transporter taksi / kuvat Mikko Kilkki

Ja lisäpitkät löytyy.

Koeajoauto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Aholaidantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki