Koeajoin aiemmin Cupra Formentorin, ja esitin toiveen, että saisin jossakin välissä koeajaa muitakin Cupran malleja. Se väli oli nyt, kun autoliikkeeseen oli saatu esittelykäyttöön Cupra Leon. Nyt koeajettu auto on plug-in hybridi, josta irtoaa tehoa 245 hevosvoimaa, sekä vääntöä kaikkineen 400 Newtonia.
Jos tämä ei riitä, on toki tulossa myös 300 ja 310 hevosvoimaiset versiot. Näistä tehokkaampi on nelivetoinen. Tämä plugari on ehkä se arkiauto, kun taas mainitut tehoversiot ovat vaikkapa ratakäyttöön paremmin soveltuvia. Ne otettakoon koeajolle sitten joskus kun mahdollisuus tarjoutuu.
Minkälainen on Cupra Leon?

Mallimerkintä ei suinkaan ole enää Seat Leon Cupra, vaan todellakin Cupra Leon. Tämä johtuu siitä, että Seatilla haluttiin siirtää Cupra selkeämmin oman brändinsä alle. Auton toki tunnistaa edelleen Seatin sukulaiseksi, mutta esimerkiksi rattia ja keulamaskia koristaa nyt tribaalilogo. Cupran brändimielikuvaa on haluttu pönkittää myös sillä, että nyt sitä ei edes saa kaikista niistä autoliikkeistä, jotka myyvät Seatia. On niitä liikkeitä jotka myyvät Seatia, ja niitä, jotka myyvät Seatia ja Cupraa.
Cupran ideana on tehdä Seatin malleista urheilullisempia näkemyksiä, ja juuri sellaisesta on kyse nyt. Tämä on käytännössä urheilullisin höystein varusteltu Seat Leon. Koska tämä on plug-in hybridi, on myös päästöt saatu painettu vain muutamaan kymmeneen grammaan sataa kilometriä kohden. Pelkällä sähköllä pääsee valmistajan mukaan noin 50 kilometriä. Mieleen tulee siis Volkswagen Golf ja Skoda Octavia, jotka ovat Cupralle konsernisisaria.

Cupra Leon tulee tarjolle farmarina ja hatchbackina. Koska hintaeroa on vain tuhannen euroa, varmasti farkkuversio on se myyvempi tapaus. Ellei sitten joku halua ulkonäkösyistä valita hatchbackia itselleen. Varsinkin lapsiperheelliselle hankintalupa irtoaa luultavammin farmariin.
Koeajo – Enemmän tunnepitoinen kuin Seatin perusversio!

Jou. Jos on jo ajanut aiemmin mainituilla konsernisisarilla, ei hallintalaitteissa tai digivermeissä ole enää mitään yllättävää. Jos kuitenkin olet ensimmäistä kertaa ratissa, kannattaa pieni hetki uhrata autoon perehtymiselle – se vaiva maksaa itsensä takaisin. Ominaisuuksia löytyy digivalikoiden kautta senverran runsaasti. Myös digimittaristo löytyy, ja mittaristonäkymää pystyy myös muokata mieleisekseen ratin painikkeiden kautta. Mittaristoon on tarjolla tuttuun tapaan vaikkapa navigaattorinäkymä.
Se mikä kuitenkin on hyvä asia, on se, että valikoita selatessa kaikki symbolit ovat selkeitä, joten mikään ei jää arvailun varaan.

Kun lähtee ajamaan, on tämä auto Comfort asetuksilla varsin miellyttävä tapaus. Kuin ajaisi tavallista Seat Leonia. Ajoasento löytyy 170 senttiselle kuskille kohdilleen ongelmitta, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Taajamassa ei tule lainkaan yliampuva fiilis, vaan auto on tasapainoinen ja balanssissa. Kun voimanlähteenä on pelkkä sähkö, on Cupra Leon myös hiljainen. Kuusivaihteinen automaatti vaihtaa myös miellyttävän oloisesti – syytä onkin, koska hinnasto ei tunne käsitettä manuaalivaihteet.

Muita mahdollisia ajotiloja ovat Individual, Sport ja Cupra. Kun laittaa ajotilaksi Cupra, alkaa myös metakkaa ja fiilistä löytyä aivan toisella tavalla. Mutta toisaalta toki hyvä, että auton saa vaikkapa pitkää matkaa ajaessa hiljaiseksi. Urheilullisemmissa ajotiloissa alkaa myös eroja löytyä tavalliseen Leoniin verrattuna. Tähän autoon on ladattu tunnetta selvästi enemmän! Se mistä itse tykkään, on alustatuntuma – se ei ole liian kova, vaan järkevyyden rajoissa. Mikään kivireki tämä ei ole.

Moottoritielle kurvatessa tällä autolla pärjää mukavasti. Ehkä tällä autolla ajaja ei vielä ole se ohituskaistojen päällikkö, mutta lähellä ollaan. Jalkoihin tällä autolla ei todellakaan tarvitse jäädä! Jos alla olisi se kolmesataaheppainen versio, niin sillä varsinkin talvisin alkaisi jo olla ohituskaistojen kunkkuainesta. Se mikä kuitenkin on se tarpeellisin tieto, tekee tällä mummolareissut ja lomareissut ongelmitta.
Lopputulema – Tribaalilogoa ja kaikkea kivaa!

Jos haluaa erottua autovalinnallaan, niin Cupra tarjoaa siihen mieluisan vaihtoehdon. Toisaalta tarjolla on tuttua ja turvallista, toisaalta erottuvuutta ja mukavuutta. Kaikki siis saatu hyvin mahtumaan samaan pakettiin. Koeajoauton hinta on 42 284 euroa.
Lopuksi vielä Mikon Autoblogi opettaa – jos vastaan tulee termi nimeltä PHEV, tarkoittaa se samaa, kuin jutussa mainittu Plug-in. Jos haluat hakea Cupra Leonille vertailukohtaa muista malleista, niin yksi vertailuun sopiva auto on Skoda Octavia RS.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi
Maahantuojan sivusto: www.cupraofficial.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki