Ekoterrorismia Saksalaisittain – Koeajossa Mercedes-Benz S400 Hybrid

Mercedes-Benz S400 hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä minä sen myönnän: Vaikka näihin hienoihin autoihin tottuu, olivat ne yksi syy ruveta autobloggariksi. Ja myöhemmässä vaiheessa koulun työssäoppimisjaksolle autotoimitukseen. Mutta eihän siinä, mennään itse asiaan – tällä kertaa koeajossani käväisi Mercedeksen S400 Hybrid. Olen aiemminkin ajanut S-sarjan Mercedeksiä, esimerkiksi S500 4matic ja S320. Vaikka tämän Ässän mallinimessä komeileekin sana Hybrid, on kyse vain kevythybridistä. Polttomoottorina on 3,5 -litrainen V6, joka tuottaa tehoja 279 -hevosvoimaa. Sähkömoottori tuottaa tehoja vain 20 -hevosvoimaa, kokonaistehon ollessa 299 -hevosvoimaa. Eli jos todellinen ekohybridi on mielessä, kannattanee siirtyä seuraavaan hybridimalliin. Jos ökyhybridi kohtuuhinnalla kiinnostaa, niin lukemista kannattaa jatkaa.

Ekotalkoot vai ekoterrorismin multihuipennus?

Mercedes-Benz S400 hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Autosta löytyy syntilistaakin pidempi varustelistaus. Löytyy niin ilmajousia kuin takapenkin mukavuuspakettiakin. Täysinahkapenkit sähkösäätöineen myös taakse, ilmastoinnit kaikille jne.. Kuljettaja voi katsoa televisiota sikariportaan palaveeratessa, ja navigointikin löytyy, kun matkaa on jatkettava. Olisi ehkä lyhyemmin lueteltavissa kaikki se, mitä tästä autosta ei löydy. Se lista jäisi varmasti lyhyeksi – itseasiassa hyvin lyhyeksi. Jos jollekkin on merkitystä, niin tämä auto on tuontitavaraa, se ei ole saapunut tänne maahantuojan kautta. Mittarilukema on vain 122 tkm, eli ei paljoa mitään. Mutta onko tällä autolla sitten ekotalkoisiin asiaa? Ei ole. Mutta kun firman ökypäällikkö nousee autosta pois, ja menee palaveeraamaan asiakkaansa kanssa, niin tuntuu varmasti hyvältä, jos asiakas näkee takaluukussa sanan Hybrid. Vuosimalliltaan tämä auto on 2009, ja edelleen täysin vailla nitinöitä ja natinoita. Se kertoo siitä, että tämä auto on kasattu Saksalaisella täsmällisyydellä.

Mercedes-Benz S400 hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä vain, tämmöiset pikkupeilit ovat takapenkkiläisille. Onhan takapenkillä matkustavan rouvashenkilön päästävä tarvittaessa meikkaamaan.

Koeajotunnelmat

Mercedes-Benz S400 hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Autossa kaikki säädettävissä olevat penkit säätyvät sähköllä – myös takana. Ajoasento on miellyttävä, kuten olettaa saattaakin. Takapenkin matkustajilla jalkatilat on hulppeat, kuljettajan sekä etupenkkiläisen joutuessa tyytymään selvästi pienempiin jalkatiloihin. Se ei ainakaan kuljettajaa haittaa, kun tietää, millä autolla ajaa.

Kyyti tällä autolla on melkoisen tasainen, herrasmiesmäinen. Automaattivaihteisto vaihtaa miellyttävän oloisesti. Vaihteita löytyy askista seitsemän. Sähköavusteista ajamista kaipaavalle joutuu toteamaan ainakin oman havainnon, että polttomoottori on menossa mukana todella herkästi. Se on toinen seikka, mikä paljastaa auton kevythybridiksi. Tehoiltaan tämä auto on jossakin V6- ja V8 -mallien välimaastossa. Oma tietotaitoni ei välttämättä riitä sen toteamiseen, onko hybriditekniikasta varsinaisesti muuta hyötyä tässä autossa.

Moottoritiellä iso auto ei ehkä ole se kiihdytyskaistan kiistaton diktaattori, mutta kulkee silti mukavasti. Jalkoihin ei tällä tule ainakaan jäämään. Toki on muistettava se, että ralliautoksihan tätä ei ole tehty, vaan herrasmiesmäiseen ajamiseen. Kieltämättä tämä on juuri se auto, jolla ison firman johtaja haluais itseään kyydittävän.

Huonolle tielle en koeajolenkillä poikennut. Se ei liene tarpeellista. Jos on varallisuutta pitää tätä autoa, niin saattaa olla varallisuutta ostaa mökkiautoksi joku toinen, mikäli reissaa huonokuntoisilla mökkiteillä.

Lopputulema

Mercedes-Benz S400 hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Tämä säädöt on takapenkkiläisille. Myös muistipaikat löytyvät, joihin voi tallentaa haluamiansa istuimen säätöjä. Koska kukaan ei halua matkustaa ilman istuinlämmitystä, myös sekin löytyy.

Tässä on auto, johon ei todellakaan ole mitään lisättävää. Tämä auto saa suorastaan vaatimaan itselle omaa kuljettajaa, vaikka normaalisti haluaisikin ajaa itse. Hintaa on 48 800 euroa, joten alas on tultu aika hulppeasti. Kalleimmat kilometrit on jo takana. Ainakin teoriatasolla tämä auto voisi olla tavallisenkin tallaajan ostettavissa. Mutta se lienee toinen asia, onko varaa sitten pitää autoa. Kulutuslukemaksi luvataan pienimmilläänkin 6,4 -litraa sataselle, ja hiilidioksidipäästöiksi 191 -grammaa kilometrille. Tätä uudemmassa S400 Hybridissä on jo pienemmät hiilidioksidipäästöt. Kaupunkikulutus sanotaan olevan karvan yli kymmenen litran, mutta totuus lienee isompi.

Koska kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, ja auto on sisältä ja ulkoa siisti, pistänee se automiehen varmasti mietteliääksi. Ostaako uuden auton hinnalla vaihtoauto, jossa on ministeritason ökykyyti? Nyt siihen olisi jälleen mahdollisuus. Mahdollisuus autoon, jossa on kaikki oleellinen, ja rutkasti paljon enemmänkin. Mutta jos et tällä kertaa pääse autokaupoille, niin ei hätää, vastaavia autoja varmasti tulee jatkossakin tarjolle.

Myyjä: Rinta-Jouppi Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com, Jari Tarkiainen, 040 177 8933

Mikko Kilkki