Ensimmäinen kerta – Koeajossa Mercedes-Benz B250e

Mercedes-Benz B250e vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

Mitä tapahtuu, kun polttomoottoria vouhottavan bloggaajan laittaa ajamaan sähköautoa? Siitä lähdin taas itsekkin ottamaan selvää, kun sähköpostiini kilahti viesti, että olisi koeajettavaksi täyssähköinen Mercedes. Tämänkertainen sähköauto on mallia Mercedes-Benz B250e, ja se on ensimmäinen ajamani täyssähköinen malli kyseiseltä automerkiltä. Hybridimalleja toki Mercecekseltä aiemminkin olen ajanut, esimerkiksi GLE500e, sekä S400 hybrid. Olen siis selvästi itse päässyt valitsemaan nämä ajamani hybridimallit, koska en ole tyytynyt siihen miedoimpaan tarjolla olevaan. Näiden mainittujen autojen kohdalla muutoinkin kyse ehkä enemmänkin kevythybrideistä, joissa sähkömoottori on polttomoottorin apuna niissä tilanteissa, joissa menovettä kuluisi muutoin runsaammin.

Nyt pääsin ottamaan tyypit näihin verrattuna tavallisemmasta kulkineesta – tai no ainakin sähköauton perustana oleva malli on tavallisempi. Ajamastani yli kuudestakymmenestä Mercedeksestä yksikään ei aiemmin ole ollut täyssähköauto. Joten, nyt kyseessä todellakin otsikon mukainen ensimmäinen kerta. Alkuvuonna sanoin Keskisuomalaisen haastattelussa, että sähköautoista puuttuu se ajamisen fiilis. Katsotaanpa, onko ajatukseni muuttunut mihinkään?

Ylipäätään aiemmin jo tutustuminen Mercedeksen sähköautomallistoon on osaltani jäänyt – konseptimalleja myöten, vaikka kyseinen automerkki onkin yksi suosikkejani ollut. Vasta viimeaikoina olen ruvennut edes jotenkin seuraamaan Mercedeksenkin sähköistymistä.

Mercedes-Benz B250e – hieman speksejä

Mercedes-Benz B250e vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

E kirjain mallimerkinnässä viittaa sähköisempään meininkiin.

Koeajoauto on vuosimallia 2017, ja ajettu sillä on 15tkm. Käytännössä kyse on siis uudenkarheasta menopelistä, vaikka se löytyykin jo vaihtoautona myynnistä.  Tämä on alkuperäinen Suomi-auto, ja varustelistaus käsittää navigointijärjestelmän, ilmastoinnin ynnä muuta tarpeellista. Myös takalaseja on tummennettu. Huippunopeus tällä autolla on 160km/h, ja sähkömoottorin tuottama vääntömomentti 340 Newtonia. Toimintasäde autolla on myyjän mukaan 200km, mutta tilojen puolesta tämä on silti suurempi kuin esimerkiksi Nissan Leaf. Hieman siis joutuu miettimään asiaa kompromissin kannalta, painottaako enemmän auton sisätiloja vai toimintasädettä? Tottakai esimerkiksi Teslassa olisi jo kunnossa toimintasäde ja sisätilat, molemmat, mutta hintakin on jo sitten tuplat siihen, mitä esimerkiksi tämä sähkömese maksaa.

Mercedeksen B-sarjassa on tämän sähkömallin lisäksi tarjolla bensalla ja dieselillä käyviä malleja, joita olen jo aiemmassa elämässä päässytkin ajamaan. Silti kannattaa poiketa säköversiollakin koeajolle, sillä fiilishän niissä laitteissa on aina senverran erilainen. A ja GLA sarjojen tapaan myös B sarja on lähtökohdiltaan etuvetoinen.

Koeajo – näpsäkkä auto

Mercedes-Benz B250e vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

B250e erottuu vastaavista polttomoottorimalleista. Sisällä on sinistä ompelusaumaa, ja mittaristossa näkyy esimerkiksi lataukseen ja sähkön kulutukseen liittyviä lukemia. Paljon on myös tuttua polttomoottorimalleista, joten välttämättä mitään hirveää kulttuurishokkia ei vielä tässä vaiheessa synny. Kun auton käynnistää, pistää silmään tottakai auton hiljaisuus – moottorin ääniä ei kuulu. Ei kuulu koska niitä ei ole. Ehkä se saattaa olla yksi syy sille, miksi joku saattaa aistia hieman enemmän sitten muita ääniä siinä tilalla. Mutta käytännöllinen sähköauto on ajamisen hintaa miettiessä.

Mercedes-Benz B250e vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo antaa vihiä sähkökäyttöisyydestä.

Varsinkin moottoritiellä pystyy testaamaan hyvin erilaisia ajomoodeja. Kun pistää S-pykälän pesään, antaa auto silloin pihalle kaiken tarjolla olevan tehon – nopeasti ja kerralla. Ja silloin mennään. Tottakai myös sähköä kuluu tällöin enemmän. E ja E+ ajomoodeissa menohalut ovat sitten miedompia. Varsinaisesti maantieajo ei välttämättä ole tämän auton se taloudellisin ajosuorite, vaan kaupunkiajo, koska auto kerää jarrutuksissa sähköenergiaa talteen. Taksikäytössä varmasti varsin toimivakin systeemi. Varsinkin jos kyytien välissä pääsee latauspisteelle.

Mercedes-Benz B250e vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

Sama meininki kuin muissakin automaattivaihteisissa Mercedeksissä.

Kaikkein koukuttavinta tässä autossa kenties on se käytännöllisyys silloin, kun se sattuu vastaamaan omiin ajotarpeisiin. Sitä kannattaa pohtia, riittääkö tämä parinsadan kilometrin toimintasäde, pystyykö lataamaan autoa niin usein? Voihan olla, että aikanaan akkutekniikka ja latausjärjestelmät vielä kehittyvät tässä.

Mercedekseltä on tulossa EQC vuoden 2019 aikana, myös liuta muita sähkömalleja on luvassa vuoteen 2022 mennessä. Nämä voisivat olla myös varsin lupaavia tuotoksia, jos haluaa odottaa. Ja onhan latauspaikkoja viimeaikoina mukavasti ollutkin tarjolla. Lataamaan pääsee Jyväskylässäkin jo eri parkkihalleissa ja huoltoasemilla, joten ylitsepääsemätöntä ongelmaa ei tarvitse tehdä, mikäli sähköautonsa päättää haluta jo nyt. Näin se on ainakin silloin, mikäli ajosuorite tapahtuu taajamassa.

Lopputulema – Laitetaanko pakettiin?

Mercedes-Benz B250e vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

Vuosi sitten olin koululuokan kanssa käymässä Tartossa. Tuolloin ihmettelin, että kuinka siellä oli paljon sähköautoja taksikäytössä. Toisaalta, miksei se voisi kaupunkialueella toimia? Onhan ainakin jo Teslasta taksikäytössä kokemusta pääkaupunkiseudulla. Eiköhän se vielä, kun muutama vuosi vielä eteenpäin menee, ja saadaan muissakin autoissa toimintasäteet kuntoon – nehän on jo kunnossa Nissan Leafissa ja Tesloissa. Myös Mercedes-Benz EQ kannattaa pitää silmällä, mikäli sähkömallisto kiinnostaa.

Mikäli tämä auto vastaa tarpeitasi, niin hyvä, silloin voin suositella. Ja jos Tarton taksissa toimii Nissan Leaf, niin miksei sitten toimisi vastaavan kokoisessa paikassa täällä Suomessakin? Entäpä Mercedeksen B250e?

Niin, ja se oma käsitykseni – muuttuiko se? Ajan kanssa kaikki on mahdollista. Seurataan tilannetta. Toisaalta mietin sitäkin, että mahtaisiko ainakaan tällä hetkellä toimia, jos kaikki Suomalaiset siirtyisivät vauhdilla sähköautoihin? Ehkä ajan kanssa siirtymä saattaa onnistua.

Sähköautobloggaaja Tuomaksen mietteet kyseisestä automallista löydät tämän linkin takaa.

Mercedes-Benz B250e vm2017 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Auto-Bil Jyväskylä / www.auto-bil.fi

Hinta: 35 700 euroa

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki