Ensitesti: Hyundai i30 Turbo

Kuvat: Teemu Granström

Autovouhotus sai mahdollisuuden koeajaa täysin uutta Hyundai i30 Turboa jo ennen varsinaista auton lanseerausta Suomessa. Auton 186 hevosvoimaa ja 265 Nm vääntöä tarjoavat nautittavan kyydin niin moottoriteillä kuin pehmeillä soraosuuksilla. Seuraavassa auton kohokohdat lyhyesti.

Ajettavuus

Hyundai i30 Turbo on ennen kaikkea vakaa ajettava. Ohjaus on täsmällinen ja ohjaustehostimen vastetta pystyy muuttamaan kolmen asetuksen välillä. Matalaprofiilirenkailla (225/40R18) auto vetelee yllättävänkin vähän uraisilla maanteillä, ja iskunvaimentimet syö pintatärinät hyvin. Tuntuma tiehen pysyy koko ajan mainiona. Kytkin on i30 Turbossa sporttisen jäykkä ja vaihteet loksahtavat täsmällisesti paikoilleen. Kytkimen liike tuntuu keskimääräistä lyhyemmältä ja auto lähtee vetämään tasaisesti ilman luistatusta.

Autoa ei voi sanoa tehojensa puolesta urheiluautoksi, mutta ohitukset onnistuvat turvallisen rivakasti ja 265 Nm vääntö tuntuu ajoittain jopa dieselmäisen jykevältä. Paras vääntö saadaan 1500-4500 minuuttikierroksilla, joten vaihteita ei tarvitse olla vaihtamassa jatkuvasti. Moottori on tilavuudeltaan 1,6 litraa ja mallimerkinnän mukaisesti turboahdettu versio Hyundain GDI-moottorista.

i30 Turbo

Jos ei itse pääse rattiin, niin ajelee tämän perässäkin ihan mielellään. LED-takavalot luovat i30 Turbolle ilmeikkään perän.

Kiitosta saavat myös auton tunnokkaat ja tehokkaat jarrut, jollaiset soisi löytyvän monesta muustakin autosta. Edessä on 300 mm jäähdytetyt levyjarrut ja takana 284 mm levyjarrut.

Sisätilat ja ulkomuoto

Laatuvaikutelma on auton sisätiloissa kohdallaan ja auton noin 32 000 euron hintaan nähden hyvä. Muutamia nappuloita lukuunottamatta osat tuntuvat jämäköiltä eikä nitinöitä tai resonointia esiinny. Kuljettaja saa helposti säädettyä ajoasennon mieleisekseen. Kyynärnoja ja oven käsinoja ovat sopivalla korkeudella ja vaihdekepin nuppi on paitsi tyylikäs, myös ergonominen suuremmassakin kourassa. Istuimet vaikuttavat kulutusta kestävältä, hieman karhealta, kankaalta niskatukien ollessa nahkapäällysteiset. Vielä jos kuljettajan istuinosaan saisi kallistuksen säädön ja ratissa olisi syvyys-suunnassa hieman runsaammin säätövaraa, oltaisiin lähellä premium-laatua.

i30 Turbo

LED-valoilla jatketaan myös etupuolella. Huomio- ja parkkivalot on LED-toteutuksella, ajovaloina tuplaksenonit.

Hyundai i30 Turbo on varustettu peruutuskameralla, jonka kuva ilmestyy peruutusvaihteen kytkeytyessä taustapeiliin. Kamera on sijoitettu peräluukun kääntyvän Hyundai-logon taakse, joten linssi pysyy pidempään puhtaana.

Sisätiloissa on käytetty hillitysti punaista korostusväriä, joka viestii omalta osaltaan auton normaalia paremmasta tehoreservistä. Suuren vaikutuksen sisätiloihin tuo myös avattava lasikatto, jossa on sähkökäyttöinen pimennysverho. Pilarit ja pimennysverho ovat väriltään mustat, pieni ja ehkäpä monelle tiedostamatonkin ero karvalakkiversioihin.

Ulkoa uuden i30 Turbon tunnistaa parhaiten tuplapakoputkista ja LED-takavaloista. Edestä päin maski on saanut onnistuneen kasvojenkohotuksen. Ajovaloina on kaksoisksenonit, joita kehystää LED-huomiovalot. Ilme on aiempaa agressiivisempi ja nykymuodin mukaisesti terävälinjainen. Koeajettu auto oli väriltään Polar White, ja i30 Turboa saa lisäksi neljässä muussa värissä. Ovenkahvat on kromattua metallia.

i30 Turbo

Istuimissa on hyvä sivuttaistuenta. Istuimen materiaali voisi olla aavistuksen pehmeämpää.

i30 Turbo

i30 Turbi

Suuri avattava kattoikkuna tuo koko matkustamoon avaruutta. Kattoikkunan yhteydessä on sähkökäyttöinen musta pimennysverho.

i30 Turbo

Vaihdekeppi on normaalia kookkaampi ja hyvä kädessä.

i30 Turbo

Rengaskoteloihin ei mahtuisi paljonkaan suuremmat renkaat.

Rengaskoteloihin ei mahtuisi paljonkaan suuremmat renkaat.

i30 Turbo

Yhteenveto

Noin 300 kilometrin testilenkin perusteella uutta Hyundai i30 Turboa on varsin helppo suositella. Multimediajärjestelmän vanhanaikaista käyttölittymää lukuunottamatta autossa ei ärsytä oikeastaan mikään. Auton rattiin istuu mielellään ja tehoreservi saa hymyn huulille. Laatuvaikutelma on hyvä ja viiden vuoden takuu saattaa helpottaa monen kuluttajan ostopäätöstä. Uuden mallisukupolven Hyundait ottavat niin muotoilun kuin ajettavuuden osalta jo sen verran suuren loikan kohti saksalaisista autoista tykkäävien sydämiä, että nähtäväksi jää miten uudistukset näkyvät myyntitilastoissa. Uusi i30 Turbo on imagoltaan varsin nuorekas, joten rattiin kehtaa istua myös hieman nirsompikin kuljettaja.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *