Erikoismallia kehiin – Koeajossa Ford Ranger Stormtrak

Ford Ranger Stormtrak / kuvat Mikko Kilkki

Tämä auto oli pistänyt silmääni autoliikkeessä jo hyvän tovin, ja olin odottanut todellisella innolla koeajolle pääsyä! Stormtrak on Rangerin erikoismalli, jonka pohjana on malliston huipulta löytyvä Wildtrak. Idea on siis vastaava, kuin Ranger Raptoriin perustuva Ranger Raptor Special Edition, tai edullisempi XLT varustepakettiin perustuva Wolftrak – tehdä Fordin lava-autosta haluttavampi painos. Nyt kuitenkin keskitytään Stormtrakiin, koska Wolftrakin tai Raptor SE:n koeajomahdollisuutta ei tähän hätään ollut tarjolla. Ehkä tämä kaksikko sitten joskus.

Nyt koeajettu Ford Ranger Stormtrak on kaksilitraisella dieselkoneella, josta irtoaa tehoa 213 -hevosvoimaa. Kyseinen tuplaturbolla oleva moottori on ainoa Stormtrakiin tarjolla oleva. Vaihteistona on automaatti, mikä on sukua Ford Mustangille. Nyt ajettu Ranger Stormtrak on käytännössä uusi, sillä sitä on ehditty ajaa ennen koeajoni vain 80 kilometriä.

Minkälaisia lava-autojen erikoismalleja Ford teekee?

Ford Ranger Stormtrak / kuvat Mikko Kilkki
Fordilla on nyt lava-autoissa erikoismalleja tarjolla kerrassaan mukava määrä.

Fordilla on ennen Stormtrakia ollut Wildtrak -pohjainen Thunder, joita tuotiin Euroopane alueelle 4500 kappaletta. Sellaisen bongasin aikoinaan Fordin jälleenmyyjältä Jyväskylästä, mutta koeajokäyttöön auto ei koskaan heillä päätynyt. Toisaalta ymmärrettävää, koska tällöin tulee lisämahdollisuuksia rajallisen tuotantomäärän auton myyntiin. Joku saattaa haluta itselleen ajamattonan auton.

Ranger Stormtrak pistää silmään jo värityksensä puolesta. Värin nimi on Rapid Red, ja se on saatavilla vain Stormtrakiin, ei mihinkään muuhun autoon. Myös Stormtrak on sanana sijoiteltu vähän joka puolelle autoa, joten mitenkään epäselväksi ei auton erikoislaatuisuus tule jäämään. Wildtrakiin verrattuna huomiota on kiinnitetty siis yksityiskohtiin.

Ford Ranger Stormtrak / kuvat Mikko Kilkki
Koska B-kortilliseen on aivan järjetöntä valita takapenkit mukaan, on tilalla tavarankuljetusta varten pieni kaukalo. Takapenkit autoon toki saisi, jos maksuhalukkuutta löytyy. Verojen maksun sijaan voi olla hyvä pohtia autokoulua, sillä C1 ajokortin suorittaminen on nykyään kevyt muutaman päivän homma, ja rahaa säästyy. Tosin ammattipätevyys saattaa olla hyvä muistaa tarpeen vaatiessa kuorkkiversiossa.

Tämä auto on pakettiautoksi rekisteröity, johon riittää B-ajokortti. Rangereita on jo hyvän tovin saanut rekisteröitynä kuorma-autoiksi, eikä Stormtrakikaan ole tästä mikään poikkeus. Jos Fordin sivuilta katsoo hinnastoja, on kuorkki-Rangerille ja paku-Rangerille omat hinnastonsa. ja N2G -otsikon omaava hinnasto on juurikin kuorkkiversiolle.

Tarvitseeko peruskuluttaja sitten Rangerin erikoismallistoa mihinkään? Voi olla ettei tämmöistä erityisemmin tarvita, vaan tämmöinen halutaan. Jos ihmiset tekisivät autovalintansa tunteen sijasta järjellä, loistaisi lifestyleosasto autoista poissaolollaan täysin. Ei olisi Ferrareita, Lamborghineja, eikä Ford Ranger Stormtrakeja.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Ford Ranger Stormtrak / kuvat Mikko Kilkki
Aiemmin Rangereita ajaneelle ei kulttuurishokkia tule.

Ajoasento löytyy kohdilleen 170 -senttiselle koeajokuskille mukavan oloisesti. Auto napista käyntiin, käsijarru on vanhan koulukunnan tapaan kahvamallia. Mittaristoa ei ole vielä liikaa pilattu turhalla digitaalisuudella.

Auto on kuljettajan mielihalujen mukaan joko takavetoinen tai nelivetoinen. Myös hidas neliveto on tarjolla, mikäli maastoajoa harrastaa, tai lähtee ison perävaunun kanssa pahemmasta paikasta liikkeelle. Suurin sallittu vetopaino Ford Rangerille on 3500 kg, joten heppakoppi tai venetraileri sopii hyvin auton jatkeeksi. Tosin ajokorttivaatimus on muistettava tarkistaa: BE tai C1E, koska yhdistelmät saattavat hämäävästi näyttää identtisiltä. Lainsäätäjän mielestä eroa on kuitenkin paperilla.

Ford Ranger Stormtrak / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on tuttuja Rangermaisia elementtejä.

Ajotuntuman osalta Ford Ranger Stormtrak on hyvin pitkälti henkilöautomainen. Tosin itse pidän siitä, että autossa istutaan perus henkilöautoa korkeammalla. Syy on selkeä – se helpottaa ennakointia.

Auto toimii ajolleen hyvin taajamassa ja moottoritiellä. On kuitenkin selvää, että mitä pahempaan paikkaan Rangerinsa vie, sen paremmalta rupeaa Ranger tuntumaan. Mihinkään citymaasturiin tätä ei voi verrata, koska Rangerissa maastokykyä on oleellisesti enemmän. Olen Rangerin maastokykyjä käynyt aiemmilla koeajoilla todentamassa.

Ford Ranger Stormtrak – Koeajo mikä jää mieleen?

Ford Ranger Stormtrak / kuvat Mikko Kilkki
Perusmalleihin eroavaisuutta on haettu esimerkiksi konepellin vauhtiraidoilla.

Vielä muutama päivä Stormtrakin koeajon jälkeen tuntui, ettei mieleeni muuta mahtunutkaan, kuin Stormtrak. Tässä on siis paatuneen autobloggaajan mielestä onnistunut paketti kasassa. Ford Rangerin erikoismalleihin kannattaa tutustua silloin, kun kiinnostus liittyy tavallisesta hieman poikkeavaan Ranger -kokoluokan autoon.

Hintaeroa Wildtrakiin ei ole muutamaa tuhatta euroa enempää, joten autovertailun voi tehdä oikeastaan omien mielihalujen pohjalta. Halvin uusi B-kortillinen Ranger Stormtrak maksaa 57 283 euroa, kun uusi halvin Wildtrak maksaa 55 149 euroa. Molempien ohjaamomallina on tällöin Super Cab.

Ford Ranger Stormtrak / kuvat Mikko Kilkki

Ainoa heikkoushan näissä on veroseuraamukset silloin, kun B-kortilliseen pick-upiin haluaa takapenkit. C-kortillinen Ranger kannattaa ottaa takapenkillisenä, koska auto on tällöin oleellisesti veroedullisempi. Riesana tulee tällöin toki rajoitin, joka pidentää ajomatkaa pidemmillä reissuilla helposti tunnilla.

Jos haluat blogistani verrata saman luokan autoihin, niin klikkaa tästä: Truckmasters Ox, Nissan Navara tai Fiat Fullback..

Fordin markkinointitiimi on tehnyt hyvää työtä erikoisautoja miettiessä, mutta Suomen lainsäätäjä voisi vielä autoasioita miettiä tarkemmin.

Ford Ranger Stormtrak / kuvat Mikko Kilkki

Keajoauton lainasi: Jyväskylän Käyttöauto / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Killkki