Erilainen vaihtari – Koeajossa Opel Ampera

Opel Ampera / kuvat Mikko Kilkki

Taas autokauppoja kierrellessä tein löydön – vastaan sattui tulemaan nimittäin Opel Ampera! Koska Ampera aikoinaan floppasi uutena, on se johtanut siihen, ettei niitä ainakaan liian usein löydy Suomen autoliikkeiden vaihtoautoriveistä. Toisinaan niitä kuitenkin vaihtoautoina putkahtelee myyntiin, joten jos tämmöistä autoa itselleen havittelee, on vaihtoehtona joko hakea sellainen ulkomailta, tai pitää silmät auki Suomen tarjonnan osalta.

Vaikka Amperan nimi voisi viitata ihan hyvin vain ja pelkästään sähköautoon, niin kyseessä ei kuitenkaan ole sellainen, vaan ladattava hybridi. Koska kerran aiemmin olin käynyt koeajolenkin ajamassa Amperalla, ja tästä oli jäänyt ihan mielekäs jälkimaku, niin päätin lähteä hakemaan Amperaan avaimia koeajoa varten. Edellisellä kerralla koeajouttu meni toisaalle, joten nyt oli minun mahdollisuuteni saada Ampera myös tänne blogiin!

Tämä futuristisenkin näköinen kulkine on vuosimallia 2013, ja varsinkin keulan ilmeestä tulee vahvasti mieleen isompi Zafira Tourer. Ajettu tämä vaihtoauto on sellaiset 125tkm, joten elämää ja käyttöikää tällä seitsenvuotiaalla kulkineella on vielä edessä. Mikään talliruusukaan tämä ei tosin ole ollut, vaan ihan rehti ja rehellinen käyttöauto.

Minkälainen on Opel Ampera?

Opel Amperan konehuoneesta löytyy 1,4 -litrainen bensakone, vaihteistona on automaatti, ja vetotapana löytyy etuveto. Koska tämä auto on plug-in hybridi, on siksi päästöt saatu puristettua todella alas – vain 27 grammaa kilometrille! Asiantilaan varmasti vaikuttaa se, että pelkällä sähköllä tällä autolla voi ajaa jopa 80 kilometriä. Se on ihan hyvin kun verrokiksi otetaan uudempia plug-in hybridejä, joissa kantama sähköllä saattaa olla vain 50 – 60 kilometriä. Uudemmista lataushybrideistä esimerkiksi Mercedes-Benz GLE 500e jää tästä toimintamatkasta sähköllä selvästi jalkoihin, mutta toisaalta kolikon kääntöpuolella on se, että autokin on aivan eri kokoluokassa.

Opel Amperan tavaratila näyttää järkevältä – varsinkin lastausaukko on mukavan iso.

Opel Amperan rinnakkaismalli on konsernisisar Chevrolet Volt. Siinä missä Ampera jäi uutena meikäläisten Suomessa hieman turhankin harvalukuiseksi, on konsernisisar Volt vielä tätäkin harvinaisempi. Selvää kuitenkin on, että mahdollisuuden molemmat autot olisivat ansainneet jo heti uusina, eikä vasta käytettyinä näiden vuosien jälkeen.

Koeajo – Miltä Opel Ampera tuntuu ajaa?

Opel Amperasta 170cm pitkä kuljettaja löytää ajoasennon mielekkäästi kohdilleen. Tämän jälkeen myös takapenkillä sopii istumaan järkevän oloisesti. Auton tietoja katsellessa kuitenkin silmään pistää vain auton nelipaikkaisuus, mikä on tämän auton kohdalla vain hyväksyttävä. Muutoin sisätiloissa ei löydy moitittavaa.

Auton näyttöjä ja niiden käyttöliittymiä katsellessa mieleen tulee mennyt historia ja Windows 98. Muutoin kaikki Opel Amperan muotoilulliset ratkaisut ovat kestäneet vuosia mukavan hyvin. Mainittavaa on myös se, että Amperasta löytyi digimittaristo jo kymmenen vuotta sitten!

Kun Amperalla lähtee ajamaan, on se sähköllä liikkuessa mukavan hiljainen – kuten yleensä silloin tapaa olla, kun ajaa vaikkapa sähköautoa. Äänimaailma paljastaa aikanaan sen, milloin polttomoottori hyppää kuvioihin mukaan – mutta mistään muusta sen olemassaoloa ei ajaessa huomaa.

Opel Amperassa ajotuntuma on toimivan oloinen myös isommilla teillä, kuten myös taajamassa. Varsinkin auton speksien tutkiskelu antaa ymmärtää sen, että vaikka Opel Ampera on mallina jo vuosikymmenen vanha, on se edelleen erittäin käyttökelpoinen hybridi, jos sellaisen vain löytää jostakin itselleen toimivana ja hyvään hintaan.

Lopputulema – Onko Amperasta mihinkä?

Nykyistä poliittista tilannetta katsellessa ei voi olla miettimättä sitä, että Opel Ampera on auto, jollaisia tottakai tarvittaisiin tuotantoon lisää – ja äkkiä! Lisäksi kun hallitus miettisi puheitaan liittyen liikennepäästöihin, niin rupeaisi jo näyttämään kerrassaan hyvältä, kun tarkasteluun otetaan kokonaisuus.

Oli tämän hinta sitten hyvä tai huono, niin 16 900 euroa on jo tavallisen palkansaajan maksettavissa – ainakin jos sopiva rahoitusjärjestely löytyy.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

1 Comment

Comments are closed.