Esittelyssä: Akin Ford Ranger Wildtrak

Ford Ranger Wildtrak

Bloggarikollegallani Akilla on Ford Ranger Wildtrak, ja hän pyysi minua koeajolle. Siispä Ford Ranger oli päivän sana, ja off-road oli päivän teko. Pick-upeja olin ajanut aiemmin erilaisia, listalta löytyen esimerkiksi Toyota Hilux, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, sekä Volkswagen Amarok. Mutta jostain syystä Rangeria en vain ollut saanut aikaiseksi kokeilla. Aki oli nähnyt hieman vaivaa koeajoa varten, ja hän oli käynyt katsomassa valmiiksi reitit, jotta voisimme hieman myös todentaa Rangerin maastokykyä. Ja maastokykyisyyttä muuten löytyy! Ihan kiva.

Speksejä Akin Wildtrakille

Ford Ranger Wildtrak inside

Akin oma Ranger on 3,2 litriasella koneella, joka tuottaa tehoja 200hv. Kone käy ja kukkuu viiden sylinterin voimin, sekä vääntää 470Nm. Vaihteistona on kuusiportainen automaatti, eikä mistään kaksoiskytkimestä ole tietoakaan. Ei ole, koska sitä ei maastokäyttöön tarvitse. Alennusvaihteisto on olemassa, ja sitä käytetään vaihdekepin viereisestä rullasta. Nelivetotiloja on tarjolla 2kpl (4h ja 4l – eli nopea ja hidas), vajaavetoisena auto on takavetoinen. Ulkonäöltään väri lienee ainoa oikea Wildtrakiin sopiva – oranssi. Ajaminen tällä autolla tuntuu hieman samalle, kuin millä tahansa muullakin isommalla autolla – joskin maastokyvykkyyttä henkivällä sellaisella. Melutaso ei ole mitenkään kohtuuton, ja sekin mikä sisälle kuuluu, on lähinnä tottumiskysymys. Amarokin lisäksi tämä on ehkä yksi mielekkäimmistä pick-upeista, mitä olen tähän mennessä ajanut. Akin auto on ostettu vuonna 2014, ja menee kuulemma vaihtoon sitten, kun Rangerista on saatavilla uusi malliversio. Wildtrak on Rangerin paras varustelutaso, tätä alempien varustetasojen ollessa XL, XLT, ja Limited. Ainakin omalla kohdallani ensimmäiset ajatukset olivat, että tohtiiko tätä autoa edes minnekkään tiettömälle taipaleelle viedä? Mutta juuri sinnehän tämä on tehty. Pituutta tällä vehkeellä on 5,36 metriä, mutta ei tämän ajaminen, ainakaan normaalin liikenteen seassa mitään salatiedettä ole. Varustetasoista Wildtrak on suunnattu erityisesti autoiluun intohimoisesti suhtautuville henkilöille.

Koeajoreitti ja ajaminen. Maastokyky?

Ford Ranger Wildtrak

Tapaamispaikaksi olimme sopineet Palokan ABC:n, koska sieltä oli helppo lähteä kohti hyviä koeajomestoja. Koeajoreitti sisälsi niin moottoritieajoa Nelostiellä, kuin myös ojan ylitystä, ja kirjaimellisesti kinttupoluilla ja pellolla ajamista. Hidas neliveto vain päälle, niin menee ojan ylikin oikein mallikkaasti – niin että heilahtaa! Itselläni oli ensimmäinen kerta, kun pääsin näin ottamaan mittaa kunnon nelivetoautosta. Tähän mennessä omat nelivetokokemukseni ovat rajoittuneetkin lähinnä Audin kiertueelle, kun olen käynyt Riihivuoressa kokeilemassa autoa talvisella huoltotiellä. Silloin oli ideana pysäyttää auto huoltotien jyrkimpään kohtaan, ja suorittaa liikkeellelähtö siitä. Huoltotien jyrkkyys on Riihivuoren laskettelukeskuksessa sellainen, että sinne kun menee vajaavetoisella henkilöautolla, ja pysähtyy jyrkimmässä kohdassa, ei liikkeelle niin vain lähdetäkkään. Näkee siis loistavasti nelivedon hyödyt jo henkilöautossakin. Toki nelivetoautoilla olen ajanut ennen Audin koeajokiertueita, sekä tätä Rangerin koeajoa, mutta se kokemus erilaisista nelivetopaikoista puuttui. Olin aiemmin jotenkin kyseenalaistanut pick-upien maastokyvyt, ja pitänyt perinteistä maastoautoa järkevämpänä maastoon. Tämän koeajon jälkeen, kuten kuvastakin näkee, menee pick-up ihan kivasti myös ojan ylitse. Myös itse suoritin ojan ylityksen, mutta kuvaa varten Aki näytti mallisuorituksen. On toki myönnettävä, että hukkaan menisi auton ominaisuudet, jos ei niitä hyödynnä jotenkin. Aki todisti minulle myös pick-upin, ainakin hänen Rangerinsa maastokyvyn.

Yhteenveto

Bloggarimiitti_001

Koeajo vakuutti. Mitä pahemmasta paikasta ajaa, sitä paremmalta auto tuntuu. Tällä kertaa nähtiin, että ennemmin loppuu mieheltä usko huomiseen, kuin autosta etenemiskyky. Olisimme Akin mielissämme, mikäli saisi hieman vertailukohtaa muidenkin pick-upien maastokyvystä. Kiitän Akia koeajosta, ja blogien välinen yhteistyö on hyvä asia :)!

Aki on vannoutunut nelivetomies, ja hänen bloginsa löytyy osoitteesta www.nelivetoa.fi. Sieltä löytyy pick-upeista, sekä nelivetoautoilusta enemmänkin raporttia. Aki on suorittanut koeajon myös Ford F-150 Raptorilla, ja kyseinen koeräyhäisy onkin luettavissa Akin blogista. Huomionarvoista on myös se, että tämä Akin koeajama F-150 Raptor on myyty Keski-Suomeen. Raptorin omistajana on Autopalvelu Markko. Siviiliammatiltaan Aki on kuorma-autonkuljettaja, toimenkuvanaan jätehuoltokuljetukset. Akilla on koeajoja myös muista, Rangeriin rinnastettavista pick-upeista, mikä varmasti kyseisen auton ostoa harkitsevia kiinnostaa. Lisää koeajoja pick-upeista lienee Akin kohdalla myös luvassa.

7 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *