Esittelyssä Toyota GR Supra – järisyttävän upea tehopakkaus

Toyota GR Supra
Kuvat: Toyota

Mitä syntyy, kun Toyota yhdistää osaamisensa BMW:n kanssa? Oikea vastaus löytyy upeasta Toyota GR Supra -mallista.

Toyota Supraa voi jo itsessään pitää legendaksi yltävänä automallina. Nyt viidenteen sukupolveen ehtinyt sportti tarjoaa sanalla sanoen todella tyylikkään ulkomuodon lisäksi kokoonsa nähden maukkaat 340 hevosvoimaa huipputehoa ja 500 Nm vääntöä. Kun suoran kuusisylinterisen moottorin voima ohjataan takapyörille, autolta on lupa odottaa tyylipuhdasta urheiluauton tuntua.

Toyota GR Supra viittaa nimellään Toyota Gazoo Racingiin, eli merkin moottoriurheiluosastoon. Uuden Supran kerrotaan saaneen Gazoo Racing -tiimin käsissä aimo annoksen aidon urheiluauton tunnelmaa suoraan kilparadoilta. Toyota GR Supraa testattiin suunnitteluvaiheessa kuuluisalla Nürburgringin Nordschleifella, missä auton ajettavuuteen haettiin hyvää hallittavuutta ja vakautta. Osaltaan uuteen Supraan panostamisesta kertoo myös se, että Toyota Motor Corporationin itse pääjohtaja Akio Toyoda testasi autoa Saksassa useita kertoja ennen lopullista hyväksyntää.

Ensimmäinen vilkaisu uuden Toyota GR Supran sisätiloihin paljastaa vahvan sukulaisuuden saksalaiseen BMW:hen. Lähes kaikki auton hallintalaitteet ovat tuttuja BMW:n valmistamista automalleista, mutta on autoon saatu sisällytettyä myös Toyotan henkeä. Oikeastaan aika jännä ja onnistunut yhdistelmä. Ulkopuolelta auto on urheilullisen Toyotan näköinen.

Toyota GR Supra

GR Supran pitkän konepellin alla murisee kolmilitrainen pakokaasuahdettu kuusisylinterinen bensiinimoottori. Sen vääntöalueen kerrotaan olevan erittäin laaja, huippuväännön asettuessa viiteensataan newtonmetriin. Voima välitetään kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla takapyörille, ja Launch Control -toimintoa käytettäessä auto kiihdyttää 0-100 km/h 4,3 sekunnissa.

Kaikissa Euroopassa myytävissä Toyota GR Suprissa on aktiivinen takatasauspyörästö, joka mahdollistaa lukitusasteen portaattoman säädön nollan ja 100 % välillä niin kiihdytettäessä kuin hidastettaessa. Järjestelmän ohjainlaite seuraa useita ajamiseen vaikuttavia arvoja mukaan lukien ohjauspyörän kääntökulmaa, kaasun ja jarrun käyttöä, moottorin kierrosnopeutta sekä ajoneuvon kiertokulmaa.

Vääntöjäykkä korirakenne mahdollisti aiempaa tarkemman ja yksityiskohtaisemman hienosäädön jousitusgeometriaan sekä iskunvaimennukseen. Jousitus koostuu MacPherson –etutuennasta ja monivarsituennasta takana. Jousittamaton massa on pidetty kurissa esim. kevytmetalliseosten laajalla käytöllä. 19-tuumaisille, taotuille kevytmetallivanteille sijoitetut Michelinin Pilot Super Sport –renkaat ovat takana hieman leveämmät kuin edessä. Jarrut ovat tehokkaat ja varustettu Brembon nelimäntäisillä satuloilla.



Koska uuden Supran tietoviihdejärjestelmä on sekin BMW:n käsialaa, teho- ja vääntölukemia pääsee tarkastelemaan 8,8 tuuman keskinäytöltä ajon aikana.

Myös Supran mittaristo on niin ikään 8,8 tuuman kokoinen. Teräväpiirtotarkkuudella toimivassa mittaristossa keskiöön on nostettu 3D-efektillä toteutettu kierroslukumittari ja vaihdenäyttö. Nopeusnäyttö on sijoitettu mittariston vasempaan laitaan, navigointi oikeaan.

Keskikonsoli on toteutettu niin, että kuljettaja on eristetty omaan syvään poteroonsa, matkustajalle tilaa on väljemmin. Tavaratila on mitoitettu auton luonteeseen sopivasti niin, että sinne mahtuu kahden hengen viikonloppureissun tarpeet. Mikäli autolla haluaa näyttäytyä golfklubin pihassa, tavaratilaa pystyy laajentamaan irrotettavan paneelin avulla, jolloin golfbägin luvataan mahtuvan kyytiin.

Toyota GR Supra – varustelu

Toyota GR Supra tarjoaa erinomaisen varustelun. Vakiona on jo kaikki ne varusteet ja ominaisuudet jotka tekevät Toyota GR Suprasta edeltäjiensä arvoisen uutuuden. Aktiivinen takatasauspyörästö, säädettävä iskunvaimennus, high-performance –jarrut sekä 19” kevytmetallivanteet ovat vakiona.

Vakiona on myös kaksialueinen automaatti-ilmastointi, täyden nopeusalueen mukautuva vakionopeussäädin, Smart Entry & Start –älyavainjärjestelmä sekä digitaalinen mittaristo. Ajovalot ovat adaptiiviset, automaattiset LED-ajovalot. Kaikki peilit ovat automaattisesti tummentuvia ja automaattiset tuulilasinpyyhkijät sekä peruutuskamera ovat vakiona.

Toyota GR Supra

Istuimet ovat mustalla alcantaralla sekä nahalla verhoiltuja ja sähkösäädöillä varustettuja. Multimediajärjestelmä sisältää kymmenen kaiuttimen audiojärjestelmän 8,8” näytöllä, karttanavigoinnin, Bluetooth® -toiminnot sekä USB-portin.

Aktiivisten turvavarusteiden joukossa on Supra Safety + -paketti sisältäen mm. Pre-Collision –järjestelmän, kaistavahdin, peruutusvahdin sekä kuolleen kulman varoituksen. Lisäksi pysäköintitutka on varustettu pysäköintitilanteiden törmäyksenestolla. Kaikissa Toyota GR Supra-malleissa on myös vakiovarusteinen varashälytin.

Premium-paketti tuo Toyota GR Supraan mustan nahkaverhoilun, 12 kaiuttimen JBL Premium Sound System –järjestelmän, kuljettajan HUD-näytön sekä matkapuhelimen langattoman latauksen.

Tarkemmat varustetasojen kuvaukset sekä hinnat julkaistaan Suomessa kevään 2019 aikana.