Etsinnässä Audi A8 kymppitonnilla? Löytyy, jos dieselpelkoa ei ole

Audi A8 vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Bongasin lomieni jälkeen lisää jotakin mielenkiintoista – nimittäin automallin, jota en ollut vielä ajanut! Kyseessä on vuosimallin 2006 Audi A8, ja matkamittarin mukaan sopivasti myös sisäänajo tehtynä. Joku on selvästi halunnut nauttia ökyautonsa kyydistä, sillä mittariin on ehtinyt kertyä jo 313tkm. Se rupeaa olemaan totisesti jo paljon muttei liikaa, joten kokonaisuus huomioiden tämä auto oli ehdottomasti vietävä koeajolle. Onhan blogissani nähty aiemminkin edustusautoluokan vaihtoautoja.

Mikäli tämän auton haluaisi jollain tiivistää yhden lauseen sisälle, niin voisi tämän kuvailla olevan olevan hulppea pääministeritason tuote! Ei tarvitse kauaan haeskella tietoja saadakseen selville, että ainakin se yksi A8 on Eduskunnan käytössä todella ollutkin, loput ministeiden ja muiden käytössä olleet autot ovatkin olleet sitten jotain muita malleja.

Mikäli muuten haluaisi verrata vaikkapa niihin tavallisempiin ministeritason Audeihin, olivat ne aikanaan paria pykälää pienempiä, eli A6 mallisia. Jos oltaisiin virallisia, niin mallistossa tässä välissä on myös Audi A7, jolla ei olla ministereitä ainakaan Suomessa kuljetettu. Hieno auto sekin silti on.

Audi A8 3.0 TDI Quattro – tarjoaako vastinetta rahalle?

Näyttö tuo mieleen menneet vuosikymmenet, mutta ajaa toki asiansa edelleen.

Koeajoauton kolmelitrainen dieselpata on yksi niitä kesyimpiä, mikä tähän malliin on tarjolla ollut. Moottoritarjontaa on tarjolla tästä ylöspäin, pitäen sisällään lakisääteisen V8 koneen, urheilullisemman S8 mallin V10 koneella, sekä jopa kaksitoistapyttyisen W12 koneen – siis todellakin W12, eikä mikään V12! Vastaavaa W12 pataa on ollut tarjolla muissakin VAG-konsernin tuotteissa, esimerkiksi Volkswagen Phaetonissa sekä Bentleyssä. Näistä Phaetonilla olen aiemmin jo ajanutkin, ja siitä mys blogannut. Bentley on vielä kokematta.

Tämän auton varustelistaus on hengästyttävän pitkä, alkaen nelivedosta, ilmastoinnista ja Webastosta. Vaihteistona on kuusivaihteinen automaatti, sillä joku on päättänyt, että manuaali selvästi pilaisi tunnelman. Sisusta on nahkaa, ja on auton ulkopinta huomioiden jopa huomiotaherättävän värinen. Se pistää silmään ehkäpä myös siksi, että Audi A8 on luonteeltaan edustusauto, samaan tapaan kuin Mercedeksen S ja BMW 7. Mutta toisaalta ei sekään voi väärin olla, jos haluaa erottua autollaan. Se onnistuu toki yhdistelemällä eri värejä, sillä moni varmasti odottaa hinnakkaan edustusauton kohdalla hillittyjä ja neutraaleja värisävyjä, kuten vaikkapa mustaa.

Mikäli haluaa, niin Audi A8 on hankittavissa myös pidennetyllä akselivälillä, mikä tottelee nimeä Lang. Kaksi eri akseliväliä totisesti kuuluu asiaan, koska samaa tarjoilee myös BMW ja Mercedes. Pidempi akseliväli näkyy hintalapussa ja takapenkillä, sillä takapenkkiläisten jalkatilaa on totisesti enemmän.

Koeajo – näkyykö elämä ja kilometrit?

No, siis ainahan elämä hieman näkyy, jos aikoinaan kalliilla autolla on hintaa enää kymppitonni, ja ikää sellaiset 13 vuotta. Se on sellainen asia, että sen kanssa on osattava elää. Auton sisusta on kuitenkin ehjän oloista, vaikka esimerkiksi kuljettajan penkki näyttää siltä, että siinä joku onnellinen istunut jo hyvän tovin.

Sitten siirrytään tärkeimpiin asioihin: Auto hörähtää avaimesta nätisti käyntiin, kone kuulostaa tervekäyntiseltä, sekä penkkien ja ratin sähkösäädöt ovat täysin toimivan oloiset. Tästä on hyvä jatkaa koeajolle. Nopeasti saa huomata sen, että mitään nitinöitä ja natinoita ei kuulu, joten käy ilmi, että Saksalainen täsmällisyys on ollut valloillaan tätä autoa tehdessä.

Takapenkillä viihtyy oikein mielellään.

Auto on varsin leppoisa ajaa taajamassa, sillä kyyti on edelleen erittäin tasaisen oloinen. Niin tasaisesti, että takapenkin pukumies voisi helposti juoda aamukahvinsa tämän auton takapenkillä. Myös vaihteisto pelaa edelleen toimivan oloisesti, vikaa ei tunnu ainakaan koeajon perusteella olevan.

Moottoritielle kurvatessa auto on varsin mielekkään oloinen tapaus. Vaikka ajossa onkin vasta se valmistajan yksi miedoimpia näkemyksiä tästä malliversiosta, on kiihtyvyyttä silti jo arkikäyttöä varten riittävästi. Jalkoihin tällä ei tarvitse jäädä, ja se riittää varmasti jokaiselle, joka ei radalla käy kokeilemassa omia saati autonsa rajoja.

Lopputulema – niin, tarjosiko tämä sitä vastinetta rahoille?

Ulkomuoto on Audimainen, mutta tämän tunnistaa selvästi Audin lippulaivamalliksi.

Kyllä, jos ei dieseliä saati kilometrejä pelkää, niin tämä auto koeajon perusteella tarjoilee vastinetta rahalle. Myös takapenkin pikakokeilu osoittaa, että takapenkilläkin oltavat on todella mielekkäät. Jos halutaan asiantilaa katsoa kolikon kääntöpuolelta, rupeaa diesel toki olla elämänsä ehtoopuolella, onhan dieselin maine jo niin ryvettynyt. Dieselvehkeissä ei enää ole mitään muuta myyvää kuin hinta.

Entä sitten, minkälaisia plussia ja miinuksia liittyy tämmöiseen edustusautoon? Ehkä se, että farmarina tätä mallia ei ole eikä tule. Mikäli tämmöinen sedan riittää, niin se toki passaa myös perhekäyttöäkin ajatellen. Tavaratilaa vaikutti nimittäin vilkaisun perusteella olevan runsaasti näinkin.

Joten todettakoon se, että tämä on autonautiskelijan ja ajajan yksi unelmalaitteita, mutta jälleenmyyjälle se saattaa toki olla käyttövoimasta johtuen kirous. Jos tämä on vanhanakin näin hyvä, niin uutena tämän on täytynyt olla vielä parempi. Enää en ihmettele lainkaan, miksi esimerkiksi Teemu Selänne on kelpuuttanut talliinsa tämmöisen auton, mutta haluaisi kuulemma vaihtaa sen RS6 Avantiin.

Hintaa tällä autolla on 10 900 euroa.

Audi A8 vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki