Fiat 124 Spider – Avain onneen

Mikä erottaa onnelliset ihmiset onnettomista? Tai menestyvät häviäjistä? Vastaus ei ole raha. Ei edes työnteko, vaikka se on osaltaan tärkeässä asemassa antamassa elämälle merkitystä. Moni, jolla on vähän, voi silti olla hirveän onnellinen. Uskon onnellisuuden rakentuvan suurelta osin toivosta ja siitä, että pystyy näkemään elämän mahdollisuutena. Helppoa se ei aina ole. Jonkin asian yrittäminen on keino meille kaikille tehdä toivoa, useimmiten siihen ryhtymiseen tarvitaan myös hetkellinen määrä sulaa hullua rohkeutta. Mietin, sinun ohellasi, miksi pohdin niin paljon onnellisuutta tämän auton kohdalla. Viime kesänä olin puurtanut töitä hulluna, matkustanut töiden perässä ympäri Pohjolaa, ja heti kesäloman saavuttua koin uskomattoman hienoja ajokokemuksia mm. Alfa Romeo Giulian ja Jeep Grand Cherokeen ratissa. Kesäloma, vähät hyvät säät ja ajo-onnen rippeetkin olivat tiessään ennen kuin huomasin, ja pian koittivat taas työt ja syksy. Olin kuitenkin sopinut jo Fiat 124 Spider -koeajon ja päätin pysyä suunnitelmassa, vaikka sääennuste näytti joka päivälle vesisadetta. Ajettuani auton ulos maahantuojan autotallista, mieleni kirkastui säästä huolimatta ensimetreillä. Matala ajoasento, tuuli hiuksissa, riittävästi tehoa kiihdytyksiin ja tarkka ohjaus. Tiesin heti, että Spider sulattaisi sydämeni. Se tunne osuu harvoin kohdalle autojen kanssa, mutta jokin tämän auton olemuksessa oli vain niin aitoa ja perinpohjaista.

 

Happimyrkytyksen ensioireet

Pitkät päivät ja työstressi estivät tehokkaasti kaikki roadtripit, jotka olin mielessäni haaveillut, ajaen auringonlaskuun radion soittaessa Don Henleyn Boys of Summeria. Ajatus koko avoautosta sai minut pohtimaan, miksi kaikki tämä? On todella helppoa ajatella, että ei olisi kannattanut ottaa koko autoa, menee vain hukkaan sateisessa Helsingissä. Mietin samaa seuraavana harmaana aamuna istuessani Spiderin katto auki Hietalahdenrannan liikenneruuhkassa matkalla töihin, katsellen pienestä avoautostani muita ihmisiä ylöspäin korkeissa perheautoissaan, satunnaisten sadepisaroiden osuessa paidalleni. Ehkä avoautossa saa enemmän aivoille happea tai jotain vastaavaa, mutta koin siinä hetkessä enemmän mahdollisuuksia kuin pitkään aikaan. Vaikka kaikki oli minua vastaan, en välittänyt. Pidin pääni ja uskoin onnen mahdollisuuteen. Joka metrillä, jonka ajoin, tunsin että ajatukseni kirkastuivat ja näin pelkkiä ideoita ongelmien sijaan. Tietyllä tavalla Spiderissa maistui onni isoäidin laittaman ruuan tavoin. Ruoka, joka on laitettu rakkaudella, huolella ja perinteitä kunnioittaen. Vähillä mausteilla ja yksinkertaisilla aineksilla, mutta sitäkin suuremmalla sydämellä.

Enemmän kuin ihastus

Avoautolla ajaneet tietävät tämän, mutta siinä katon puuttumisessa on jotain mystistä. Koko ajokokemus tuntuu paremmalta, auto tuntuu eloisemmalta, värit näkyvät kirkkaammin ja linnut laulavat kauniimmin. Fiat 124 Spiderissa ajotuntuma on urheiluautomainen, muttei silti epämukava. Auto on kuin suunniteltu romanttisia automatkoja varten, siihen seikkailun tunteeseen on helppo ihastua ja rakastuakin. Koeajopäivien aikana sade ei silti hellittänyt ja aloin stressaamaan miten saisin hyvästä autosta hyvät kuvat juttua varten. Seuraava aamuna olin aikaisin liikkeellä ennen töihin menoa, ja huomasin sateen tauonneen hetkeksi. Ajoin auton 100 metriä kotiovelta merenrantaan, jossa täysin tyyni meri peilasi harmaata taivasta. Kuin täydellinen tausta kuville. Se lyhyt hetki, oli ripaus siunausta. Kymmenen minuuttia myöhemmin taivas repesi. Kuvissa näkyvä sää olikin sitten kauneinta mitä Suomen luonto saattoi vajaan viikon aikana tarjota.

 

Katto, auki!

Nykyaikana moneen avoautoon on saatavilla automaattisesti avattava ja suljettava metallinen katto. Spiderissa kangaskatto avautuu yksinkertaisesti käsin, tämä nimittäin säästää niin auton hinnassa kuin painossakin. Vedetään vain oikealla kädellä keskeltä katon etureunasta vipua kohti tuulilasia ja avataan lukitus, käännetään ranne toisinpäin ja vedetään kahvasta katto taakse ja painetaan se selän taakse, kunnes lukitus naksahtaa. Kun sadepisarat alkavat tippumaan, sama toisinpäin. Aikaa tähän menee kirjaimellisesti viisi sekuntia, eikä mikään sähköinen mekanismi toimi vielä niin nopeasti. Katon pystyy operoimaan liikennevaloissa odottaessa, tai vaikka ruuhkassa. Jos haluaa sähkötoimisen ja kiinteän katon, kestää koko prosessi moninkertaisesti kauemmin ja tällöin tulee väkisinkin ajettua enemmän katto kiinni, koska sitä ei voi olla koko ajan säätämässä.

 

Ei Sports Utility Vehicle vaan Sports Car

Onko sitten järkeä ostaa Suomeen avoauto? Ei tietenkään. Mutta elämä ei ole niin yksioikoista. Kaikki onnea tuovat hyödykkeet ovat usein Suomessa verrattain huonoja sijoituksia, siksi ne lähinnä kilpailevat keskenään ihmisten vähistä vapaa-ajan budjeteista, oli kyseessä sitten mökki, moottoripyörä, vene tai vaikka juuri avoauto. Jos avoauton hankinta epäilyttää (ihan fiksua jos), niin toisaalta sillä noin 39.000 eurolla mitä tämä kalleinkin Fiat 124 Spiderin Lounge-versio maksaa (edullisempi Pop 34.994,18 euroa), pääset harvinaisen edullisesti kiinni aitoon ja uuteen kaksipaikkaiseen urheiluautoon. Seuraavaksi halvin vastine on Mercedeksen SLC-sarja, joka irtoaa laittamalla pikkuauton verran (noin 15.000 euroa) vielä lisää rahaa päälle. Sillä rahalla, jonka käytät tähän autoon, saat myös samalla pääsyn eri urheiluautotapahtumiin. Sportscar Breakfast Club, Bella Italia, Concours d’Elegance – kaikki odottavat sinua.

 

Fiat MX-5? Mazda 124 Spider?

Huomattakoon, että Fiat 124 Spiderin lisäksi myös Mazda MX-5 on saatavissa lähes samaan edulliseen hintaan. Tämä tosin johtuu siitä, että moottoreita ja ulkonäköä lukuun ottamatta, Fiat 124 Spider ja Mazda MX-5 ovat täysin sama auto. Fiat 124 Spiderin ei nimittäin pitänyt olla Fiat 124 Spider vaan Alfa Romeo Spider. Alun perin FCA-konserni löysi Mazdan partneriksi rakentamaan molempien seuraava takavetoinen, perinteinen avomallinen urheiluauto. Alfa Romeolta oli jo pitkään puuttunut korvaaja edelliselle Spiderille, joten yhteistyö Mazdan kanssa nähtiin edullisena tapana tuoda auto takaisin markkinoille ja Mazda tarvitsi kipeästi jonkun jakamaan MX-5:n tuotantokustannuksia. Mutta, Alfa Romeon laatiessa uudelleen tulevaisuuden suunnitelmansa, kaikki tuotanto päätettiin siirtää Italiaan ja keskittyä samalla uusiin kaupallisempiin volyymimalleihin Giuliaan ja Stelvioon. Koska sopimus Mazdan kanssa oli jo kuitenkin tehty, tilalle keksittiin Fiat. Idea ei tullut aivan tyhjästä, vaan tämä uusi 124 Spider on nykyversio legendaarisesta 1960-luvun versiosta 124 Sport Spiderista. Uutukaisen lanseeraus osui sopivasti juhlistamaan mallin 50-vuotista historiaa. Mitä tulee muuten tuohon Suomen Turussa joka kesäkuu järjestettävään Concours d’Elegance -tapahtumaan, niin sen paraatipaikalla oli juuri vuonna 2016 50-vuotisjuhlan kunniaksi Fiat 124 Spiderin vanhempi Sport-versio (kuvassa Abarth-versio).

 

La Dolce Vita

Laitoin aikanaan tämän jutun pääkuvan työläppärini taustakuvaksi, ja sama kuin autolla ajaessa, niin moni on pysähtynyt kysymään, että mikä auto tuo onkaan. 124 Spider on Fiat 500:n tavoin kuin oma brändinsä, sitä näkee vain auton muodot ja tarkoituksen itseisarvona. Juuri näin sen pitääkin olla, sillä Spider ei ole avoautoversio mistään muusta mallista. Fiat 124 Spider on uniikki ja aito, perinteinen urheiluauto, joka tarjoaa ajamisen iloa ja onnea vähällä rahalla yksinkertaisessa paketissa. Olemme nykyajassa ehkä turtuneet jo siihen miltä autoilu tuntui kauan sitten, mutta onneksi perinteet elävät vahvasti vielä. Ja jos vertaa avoauton hintaa niihin muihin vapaa-ajan vaihtoehtoihin, niin ei hinta numeroinakaan enää kovin kalliilta vaikuta – pienestä palasta onnea.