Ford Explorer on tuhti nelivetopläjäys!

Ford Explorer / kuvat Mikko Kilkki

Ford Explorer on auto, joka minua on kiinnostanut jo hyvän tovin. Kerran olen menneinä vuosina nähnyt sellaisen Jyväskyläläisessä autoliikkeessä, mutta vaihtoauton kunto huomioiden koeajo sai tuolloin jäädä. Seuraavana paikallista lehtitaloa varten uusi auto kelkottiin Jyväskylän Käyttöautolle, mutta koeajon varnnutta toimittajaa ei jostain syystä näkynytkään paikalla. Niinpä auto vietiin takaiisn sinne mistä se oli tänne tuotu. Aavistus tekijästä on, mutta minä se en ollut.

Nyt kolmas kerta toden sanoi, ja pääsin koeajolle, koska Fordin liikkeeseen olivat saaneet omakseen uuden Explorerin. Jou, tämä oli yksi niitä hetkiä, joita olin odottanut kuin kuuta nousevaa!

Minkälainen on Ford Explorer?

Ford Explorer / kuvat Mikko Kilkki
Mallinimi tulee ainakin selväksi. Mallia on saanut aiemmin Jenkeissä, mutta on sittemmin rantautunut myös Suomeen ihan virallisen maahantuojan kautta.

Ellei Rangeria lasketa, aiemmin suurin ajamani Fordin maastomalli oli Edge. Explorer laittaa tästä paremmaksi ollen pykälän Edgeä isompi. Siinä missä Edge tuntui bloggaajasta jenkkijärkäleeltä, on Explorer jenkkijärkäle vielä enemmän! Mallistossa pienempiä maastureita on myös Kuga ja Puma, sekä aiemmassa elämässä nähty Ecosport. Ecosportia ei tosin enää valmisteta, mikä on hyvä.

Auto on nelivetohybridi, ja potkua löytyy 457 -hevosvoimaa. Vääntömomentti on 825 -Newtonia. Auto on melkoinen möhkö, koska autoliikkeen tiedoissa painoksi on merkattu reilut 2500 kiloa. Myös vetopainot on kohdillaan, sillä perään saa laittaa 2500 kilon painoisen trailerin. BE -kortille tulee tarvetta, mikäli haluaa vetää vaikkapa isoa asuntovaunua. Se mikä on kaiken tämän jälkeen positiivista, on tämän mörököllin päästöt: vain 71 -grammaa sadalle kilometrille. EU:n nykyiset, ja tulevaisuudessa kiristyvät päästöpykälät tuntien, sekä mahdollisten veromuutosten edessä näitä kelpaa siis ostella. Ainoa kysymys saattaa olla, mikä on plug-in hybridien tulevaisuus?

Ford Explorer / kuvat Mikko Kilkki
Jos kaikki seitsemän istuinta on käytössä, tavaratilan koko on 330 -litraa. Jos vain etupenkit ovat käytössä, tavaratilan koko on 2274 -litraa. Kaikki muut yhdistelmät jää johonkin tähän väliin.

Vaihteistona on automaatti, ja varustelistaus bloggaajan syntilistaakin pidempi. Varustelistalta löytyy esimerkiksi perävaunun hallintajärjestelmä ja panoramakatto. Auto on myös 7 -paikkainen. Helpompi olisi luetella kaikki se mitä tässä ei ole: En nimittäin äkkiseltään keksi mitään, mikä tästä puuttuisi.

Mukavaa katseltavaa on myös hinnasto: Autoveron osuus ostohinnasta on arvioituna 3700 – 3800 euron luokkaa, joten auton hinta koostuu lähes kokonaan varusteista.

Koeajo, mitä fiiliksiä tämä herättää?

Ford Explorer / kuvat Mikko Kilkki

Kuskin paikalle istussa olo on kuin kuninkaalla! Paras olisi, jos jokainen automies lähtisi itse kokemaan nämä fiilikset. Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille mallikkaasti kohdilleen, eikä mistään voi valittaa. Hallintalaitteet on sijoiteltu mielekkään oloisesti. Vaihteisto toimii valintakiekon kautta.

Taajamassa tämä auto on tilanteesta riippuen joko miellyttävä tai epämiellyttävä. Auto siis on todella hyvä ajaa, mutta auton tehot tekevät sen, että malttamaton kuski ajaa helposti ylinopeutta. Joku voisi hyvinkin saada tällä korttinsa hyllylle, mikäli ei kiinnitä huomiota ajonopeuksiinsa. Mahdollinen epämiellyttävyys perustuu juurikin kyseisiin asioihin.

Pelkällä sähköllä tämä on taajamassa mukavan oloinen auto ajaa.

Ford Explorer / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on aikuista ajatellen kunnossa, ja vähintään riittävät.

Varsinkin matka-ajossa auto on mieluisaa koettavaa. Silloin juhlat vain paranevat! Alustatuntuma on mieluisa, tilaa on hyvin, sekä superhyvin vääntävä kone tekee matkanteosta vaivatonta. Voisi kuvitella että markkinointimies puhuu ja mainostaa, ja vaikka niin olisikin, niin 84 900 euron autoksi tämä ei ole edes pahan hintainen. Jos tämän haluaisi tiivistää yhteen sanaan, tai paremminkin lauseeseen, Ford Explorer on premium.

Kenelle tämä on tehty?

Ford Explorer / kuvat Mikko Kilkki

Auton valitseminen on tehty helpoksi: Tällä hetkellä hinnastossa on vain yksi ja ainut moottorivaihtoehto – hybriditekniikalla höystetty kolmelitrainen V6. Varustetasoja on tarjolla kaksi: ST Line ja Platinum.

Auto on tehty premiumiua haluavalle henkilölle, joka haluaa sijoittaa mukavaan ja miellyttävään liikkumiseen paikasta toiseen. Auton ratissa velatkin tuntuvat saatavilta, ja olot ovat kuin ruhtinaalla.

Toimintasäde pelkällä sähköllä on tällä hetkellä turhankin vaatimaton, mutta muuten on hankalaa paremmaksi laittaa. Jos joku kuitenkin laittaa paremmaksi ja edullisemmin, niin osta toki se auto. Mutta väitän, että joissain tilanteissa euroja kannattaa laittaa tiskiin. Olisiko se tilanne nyt? Kyllä tämä nautinnollinen auto on.

Ford Explorer / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki