Ford F250 on maantiemörkö Amerikasta

Ford F250 vm2005 / kuvat Mikko Kilkki

Vihdoinkin oli kesälomat lusittuna, ja aika palata reissuilta Jyväskylään ja arkeen. Yksi ensimmäisiä lomanjälkeisiä koeajoja oli Ford F250, joka on pykälää suurempi kuin paljon myyty F150. Nyt koeajossa käynyt Ford F250 Super Duty on vuodelta 2005, ja on tuotu jossakin vaiheessa tänne meikäläisten Suomeen.

Konehuoneessa on kuusilitrainen V8, ja se käy dieselillä. Vaihteistona on automaatti, ja autossa on kuljettajan tahtotilan mukaan joko takaveto tai neliveto, mistä pääsee valitsemaan. Varustelistauksesta varmaan tärkein on vakiovarusteena tuleva äijämäinen fiilis, sekä tietenkin vetokoukku.

Jännä kyllä oli huomata, kuinka Ylläksellä käydessäni näki yllättävän paljon Jenkkimallin pick-upeja vetämässä asuntovaunua, taisipa tosin mukana olla se yksi Chevrolet Suburban. Mikäpäs siinä, jos ajokortissa vain piisaa kirjaimia. Tällä vetää varmasti isoakin perävaunua, ja varsinkin Keski-Suomen mäkiset tieosuudet huomioiden tehoa on hyvä olla vetoautossa riittävästi. Mikäli on tasaisempaa tieosuutta, kuten Pohjanmaan halki ajaessa, pääsee vetoautokin tuolloin pykälää helpommalla.

Minkälainen on Ford F250?

Auto on rekisteröity viidelle, ja kulutuslukemat ovat mitä ovat. Niitä on oikeastaan turha edes mitata, koska niillä tuskin edes väliä onkaan – ne on kuitenkin isot. Auto on rekisteröity viidelle, katsastettu kesäkuussa, ja kaikki on muutenkin käyttökuntoisen oloista.

Vaikka kone on litratilavuudeltaan megalomaanisen suuri, ja käyntiääni saa automiehen todellakin syttymään, on teholukema toisaalta vain 329 hevosvoimaa. Se tuntuu nykymittapuulla ajateltuna jopa vähältä, kun huomioidaan asiat ympäriltä, mutta toisaalta matalaviritteisyys voi lisätä koneen kestävyyttä. Toisaalta on myös se, että eipä tämä mikään ralliauto ole, vaan äijämäinen fiilistelyauto.

Koska tämä on rekisteröity kuorma-autoksi, on tässä myös rajoitin. Siksi myös ajokortissa on oltava kirjaimet BC1, tai mikäli perävaunua vetää, C1E. Joku saattaisi toki sanoa, että ei se ole ongelma sille, jolla nämä ajokortit jo löytyvät. Tottahan se toki on.

Kaksiviisikymppistä isompia malleja ovat esimerkiksi F350, F450, ja jopa F650. Totuus kuitenkin tuppaa olemaan se, että siinä missä F150 on se yleisin, löytyy esimerkiksi netin myyntipalstoilta F250 mallisia autoja jo vähemmän, ja tästä isommaksi mennessä määrä vain laskee ja rajusti.

Mainittavaa toki vielä on se, että kevään American Car Show:ssa vastaan tuli elämäni ainoan kerran Suomeen kilvitetty Ford F650 Super Dyty. Senverran harvinaiseksi noi isoimmat mallit sitten jo menevät, ettei niitä välttämättä näe kovinkaan usein edes meikäläisten Suomessa. Olisihan se ihan letkeä päästä sellaisestakin juttua tekemään.

Minkälainen Ford F250 on ajaa?

Ison koon aistii kaikesta, sillä autoon joutuu jo hieman kiipeämään sisälle. Kun auton starttaa, kasipyttyisen dieselkoneen ääni kuuluu mukavasti ohjaamoon sisälle. Hyvä että koneen käyntiääntä ei ole vielä pilattu millään direktiiveillä, kuten tulevaisuudessa EU on uhannut käyvän. Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, ja kaikki tuntuu toimivalta. Käsijarru on pedaalimallia, ja löytyy vasemmalta puolelta.

Vaihteet menee pesään ratin vieressä olevasta viiksestä. Kun autolla lähtee ajamaan, on toki hyvä muistaa, että nopeusmittari on maileissa, kilometrit on präntätty pienellä maililukeman alle. Ohjaus on enemmänkin suurpiirteinen kuin tarkka, mutta kaikkeen toki tottuu.

Moottoritiellä auto on äijämäinen ajaa, mutta eipä tämä mikään parkkipaikkojen tai ahtaiden paikkojen suosikki ole. Toki tällä taajamassa ajaa, mutta parkkipaikalla saakin jo etsiä sopivaa rakoa, koska tavalliseen parkkiruutuun tämä mörkö ei mahdu. Parhaiten tämä soveltuu harrastelaitteeksi sille, joka tämmöisen haluaa.

Lopputulema – Mörkö on aina mörkö

Tämä on tuntuu jo isommalta mitä aiemmin ajamani Ford F150. Toki jos asiaa mietitään enemmän tunteella kuin järjellä, on F250 showmielessä se vaihtoehto esimerkiksi yrityskäyttöön. Onhan tämä F250 jo niin järjettömän oloinen, että se varmasti herättää tunteita ihmisissä johonkin suuntaan – jos ei muuten, niin sitten päästö- ja ilmastokysymyksien osalta. Faktahan on myös se, että esimerkiksi diesel rupeaa jo olemaan menneen talven lumia – maailma on muuttunut sitten vuoden 2005 jälkeen, ja paljon.

Auto myynnissä: Jyväskylän Rinta-Jouppi / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki