Futuristinen pläjäys! Koeajossa Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 / kuvat Mikko Kilkki

Oli syksyn ensimmäinen näyttelyviikonloppu, joka ihme kyllä pidettiin koronasta huolimatta. En tiedä kumpi veti enemmän sakkia paikalle, merkkikerhon hienosti entiseöidyt harrasteautot, vaiko uutuuttaan kiiltävä Volkswagen ID.3. Minä ainakin bongasin kyseisen auton viikonloppunäyttelyssä ensimmäistä kertaa ihan oikeassa elämässä, ja tottakai koeajostakin oli sovittava. Kyseessä on kummiskin sen tasoinen autouutuus, että oksat pois eikä paremmasta tietoa. Auto sisältää todellakin paljon mielenkiintoisuuksia!

Tätä julkaistaessa myös isompi ID.4 on saatu julkisuuteen, mikä tulee olemaan Tiguanin kanssa samaa kokoluokkaa. Tämä ID.3 mätsää kokoluokaltaan Golfin kanssa.

Mikä ihmeen Volkswagen ID.3?

Volkswagen ID.3 / kuvat Mikko Kilkki
Hiljattain myös Volkswagenin logo koki pienen faceliftin.

Kyseessä on Volkkarin sähköauto, jolle tavoitellaan samanlaista kansanauton asemaa mitä aikoinaan Golfille. Toki Golfistakin on sähköversio ollut saatavilla, mutta erona on nyt se, että ID.3 on suunniteltu sähköautoksi alusta alkaen. Sen huomaa esimerkiksi siitä, että akkukapasiteettia tähän on ladattu reilusti. Ajoakku on 58 kilowattituntia, ja jopa jytympikin versio on tarjolla. Tämä jytkyversio pitää sisällään lupsakat 77 kWh. Luulisi tässä kokoluokassa riittävän arkikäyttöä ajatellen! Myös yksi pienempi akkukoko tulee saataville, sen kohdalla hinnat on saatu painettua alle 30 000 euroon.

Mitä tästä sitten sanoisi? Muotoilu on futuristinen, ja vaikka paljon erilaisia autoja on tullutkin ajettua, niin en vielä yhtäkään sellaista, joka startataan painamalla jarrupedaalia! Kyllä, luit oikein. Avaimet voi pitää omassa taskussaan, eikä virtanappiakaan tarvitse muistaa painaa käynnistääkseen autoa. Jarru vain pohjaan, vaihde silmään, ja painu ajamaan! Ja entä sitten auton sammuttaminen? Kyllä, vaihde P asentoon, poistu autosta, ja muista lukita ovet. Erittäin helppoa, vai mitä? Suosittelen ehdottomasti koeajolla käymistä, jotta pääsee tämän kaiken todentamaan aivan itse.

Volkswagen ID.3 / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkki ei ole maailman isoin, mutta kokoluokka huomioiden toimiva.

Hauskana, tai oikeastaan järkevänä knoppitietona voi mainita myös sen, että ID.3:sta löytyy lämpöpumppu! Se johtuu siitä, että sähköautoissa hukkalämpöä ei riitä lämmittämään ohjaamoa sisältä kuten polttomoottoriautoissa.

Nyt koeajetussa 1st Edition mallissa on tehoa 204 hevosvoimaa, sekä vääntöä 310 Newtonia. Toimintasäde valmistajan lupaamana jopa nelisensataa kilometriä. Toki huomioitavaa on se, että esimerkiksi meikäläisten talvi rokottaa tätä pienemmäksi, joten todellisuus lienee jotain muuta. Siksi pitäisi tehdä talvikoeajo, jotta saadaan totuus selville, ja hakea auto koeajolainaan vaikkapa viikoksi.

Koeajo – Parkkipaikalla riittää ihmeteltävää, entä liikenteessä?

Volkswagen ID.3 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikka ei sisällä mitään ylimääräistä. Mukavana bonarina koeajoauton panoramakatto!

Kun ajoasento on kohdillaan, niin itse ajaminen on todella helppoa. Kaikki kuljettajan perustarpeet on laitettu todella helposti saataville, eikä niitä tarvitse mistään erikseen etsiä. Se mikä kuitenkin saattaa vaatia enemmän totuttelua, on auton kosketusnäytön kautta löytyvät toiminnot – niitä on paljon. Lopulta kun pari iltaa malttaa perehtyä, on kaikki sinänsä helposti ymmärrettävien kuvakkeiden kautta. Ja sekaisin tätä autoa ei saa kosketusnäytön toimintoja selaamalla. Kosketusnäytön toimintojen kautta löytyy radiolle myös taajuuskorjain, jos haluaa säätää vaikkapa bassoja kovemmalle!

Vaihdevipu sijaitsee ratin oikella puolella. Siinä on tutut PRND, mitkä on perus automaattia ajaneille varmasti tuttuja. Ajomoodiksi on tarjolla myös B, mikä pitää sisällään sitten rajumman moottorijarrutuksen. Sen kanssa kun ennakoi vaikkapa liikenneympyrään tulemisen, niin jarruja voi säästellä tehokkaasti, ja samalla kerätä sähköä talteen.

Volkswagen ID.3 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan näkymät.

Koeajon perusteella Volkswagen ID.3 on leppoisa tapaus taajamassa. Myös moottoritienopeuksissa tällä pärjää peruskäyttöä ajatellen, varsinkin jos lataamaan tarvittaessa pääsee.

Vaikka mitään turhaa pröystäilyä ei ole harrastettu, niin erilaisten pienien yksityiskohtien kautta on saatu aikaan mielenkiintoa herättävä kokonaisuus. Yksi tämmöinen asia on saattovalot, jotka hämärällä käynnistyvät silloin, kun avaimet taskussa lähestyy autoa. Mitään ei tarvitse itse tehdä, vaan automatiikka hoitaa kaiken, kunhan avaimet vain on taskussa. Tämä oli varsin mielenkiintoista todentaa itse, koska sain pitää auton lainassa yön yli.

https://www.jklautotarvike.fi/
Jos ei nyt lastenrattaita laita, on muutoin tavaratila toimivan oloinen.

Ja entä sitten lataaminen? Kyseessä on vähintäänkin helppo toimenpide: Latauspistoke löytyy auton takaa oikealta puolelta. Ei muutakuin latauspistokkeen luukku auki, johto kiinni, ja toinen pää laturiin. Lue tarvittaessa ohjeet, ja noudata niitä.

Ja koska on mahdollista löytää sähköautolle ilmainen latauspiste, niin tällä kilometrit on parhaimmillaan huippuhalpoja! Ilmaisen latauspisteen voit löytää vaikkapa Jyväskylässä kauppakeskus Sepän parkkihallissa.

Lopputulema – Tämä saattaa koukuttaa sähköautovastaisen ihmisen!

Volkswagen ID.3 / kuvat Mikko Kilkki

Muistan, kuinka vuonna 2017 säväytti Nissan Leaf uudella versiolla. Nyt Nissanin täyssähköauto tuntuu jopa nähdyltä tämän Volkkarin uutuuden rinnalla. Toki Nissan Leafissa jarrupedaaliin ei tarvitse koskea lainkaan, mutta Volkswagen pitää sisällään kaikenlaista muuta tietotekniikkaa, mikä on toimiessaan vähintäänkin mielenkiintoista. Pisteet menevät Saksan insinöörien suuntaan, kunnes taas Japanin insinöörit hakevat ne takaisin.

Osa varmasti muistaa, että olen sanonut Keskisuomalaisen haastattelussa, että sähköautoista puuttuu ajamisen fiilis. Vaarana kuitenkin on, että Volkswagen ID.3 saa haluamaan sähköautoilua lisää. Olen toki Teslojakin ajanut, mutta tämä rupeaa olemaan edes teoriassa tavallisenkin palkansaajan ostettavissa. Hinta on saatu painettua tämän auton kohdalla alle 40 000 euron. Katsellaan se haluttavuus uudelleen sitten, kun tässä on uusi normaali.

Mielenkiinnolla odotan tämmöisen auton omistajilta vielä käyttäjäkokemuksia. Ensimmäiset autot on jo toimitettu ennakkovaraajille.

Volkswagen ID.3 / kuvat Mikko Kilkki
Ulkomuoto on jotain modernin ja futuristisen väliltä.

Koeajoauton speksit: Volkswagen ID.3 1st edition, joka on uuden täyssähköauton lanseerausmalli.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki