Häkkinen, Hakka, kaksi euroa ja rengaslotto

Nokian Renkaat esitteli viime syksynä uusia Hakka Black -sarjan kesärenkaita, ja vaikka renkaat tulivat kauppoihin tämän vuoden keväällä, kerron muutaman hyvän syyn miksi juuri nyt kannattaa kiinnittää asiaan huomiota. Uutuusrenkaat olivat edelleen mustia ja pyöreitä, mutta niiden testaamiseen oli kiinnitetty Formula 1:n kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen ja formularatojen sijaan renkaat oli suunniteltu toimimaan myös niissä olosuhteissa missä sana ’kesä’ olisi puhtaasti väärin. Kerron samalla Snapskan-palvelusta, joka on nyt ehtinyt kerätä mielenkiintoisen määrän rengastietoa, eivätkä uutiset ole valitettavasti hyviä.

 

 

Esitellyistä uutuusrenkaista Hakka Black 2 -rengas on tarkoitettu urheilulliseen ajamiseen, mutta oikeissa Pohjoismaisissa olosuhteissa, missä tien pinta on karkea sekä urainen, ja sää on suurimman osan ajasta sitä ns. välikeliä formulakielellä, ei kunnolla talvea, muttei tietoa kesästäkään. Tarkkojen ja urheilullisten Dynamic Grip ajo-ominaisuuksien lisäksi Nokian Renkaiden Hakka Black 2 tarjoilee mukavuutta ja hiljaisuutta. Ajomukavuuden lisäksi renkaaseen suunnitellut erityiset kolot vähentävät ilmanvastusta ja jäähdyttävät renkaan pintaa, parantaen kulumiskestävyyttä. Rengas on kuitenkin kehitetty suomalaisten nopeusrajoitusten sijaan formuloista tuttuihin nopeuksiin, ja on saatavissa 240 km/h (V), 270 km/h (W) ja 300 km/h (Y) luokissa. Edeltäjäänsä verrattuna tämä uutuus tekee tehtaan mukaan edelleen kaiken saman, mutta erityisesti jarrutusominaisuuksia niin kuivalla kuin märälläkin on parannettu entisestään. Renkaita esiteltiin vaikealla Ahveniston -moottoriradalla tehokkaiden Audi RS5:n alla toimittajien toimiessa testikuskeina, mutta ajoa helpottamaan jokaisessa autossa oli mukana myös ajokouluttaja, joka opasti niin ensikertalaiset kuin konkaritkin radalle asetettujen kartioiden avulla jarruttamaan oikeassa paikassa ja kääntämään mutkaan oikein. Näin rata-ajosta saatiin lyhyessäkin ajassa enemmän irti nopeita kierroksia, eikä opetteluun mennyt turhaa aikaa. Olosuhteet radalla olivat kuivat, mutta jo syksyisen viileät.

 

Gallerian kuvat alla ovat Nokian Renkaiden omaisuutta.

 

Hakka Black 2 SUV -rengas on suunniteltu samoin periaattein kuin normaaliversio, mutta katumaastureille sitä valmistetaan aina 22-tuuman kokoon saakka. Vahvistettu sivupinta suojaa korkeaa rengasta paremmin viilloilta ja iskuilta. Koko Hakka -valikoima on tehtaan mukaan suunniteltu Pohjoismaisista lähtökohdista, tuntien teiden huono kunto ja välikausien tuomat haasteet kylmässä lämpötilassa ja runsaissa vesisateissa, silloin kun talvirenkaita ei kuitenkaan voida käyttää. Hakka Black 2-sarjan vesiurat on tietokoneoptimoitu varastoimaan ja ohjaamaan maksimimäärä vettä pois renkaan alta. Kestävyyden takeeksi Nokian Renkaat antaa yhden vuoden kestävyystakuun, jolla korvataan korjauskelvottomaksi vaurioitunut rengas veloituksetta. Renkaan SUV-versio esiteltiin Audi Q5:n alla maantieajossa, joka piti sisällään myös pistäytymisen perisuomalaisella soratiellä.

 

 

Miten Mika Häkkinen sitten liittyy tähän kaikkeen?

Nokian Renkaan on tehnyt Häkkisen kanssa yhteistyösopimuksen jo pari vuotta sitten, ja hänen osaamisensa on ollut tärkeässä roolissa kehittämään uudesta Hakka Black -renkaasta sellainen, joka kommunikoi kuljettajan kanssa ja takaa olosuhteista huolimatta korkeissakin nopeuksissa turvallisuuden tunteen ratin takana. Häkkinen testasi Hakka Black 2 -uutuutta myös Saksassa radalla, joka on erityisesti suunniteltu suuria nopeuksia varten. ”Nuorempana kiinnitin ensimmäisenä huomiota renkaan ulkonäköön.  Nyt tiedän, että tärkeintä on laatu, ja se, että rengas on turvallinen, kestävä ja säilyttää ominaisuutensa koko elinkaarensa ajan, Häkkinen kertoo Nokian Renkaille. ”Olen formulaurani aikana työskennellyt monien rengasvalmistajien kanssa. Nokian Renkaiden vahvuus on tiimityö. Koska Nokian Renkaiden tuotteet kehitetään haastaviin olosuhteisiin, otetaan jokaisessa kehitysvaiheessa keskiöön turvallisuus. Koko yhtiöllä on hieno henki ja tavoite olla maailman parhaita siinä, mitä tekevät. Se erottaa Nokian Renkaat muista rengasvalmistajista”, Häkä summaa.

 

 

 

Uusi kesärengas syksyllä

Suomen oloihin suunnitteluissa renkaissa on siis ainakin meille paikallisille selkeä logiikka. Mitä paremmin olosuhteisiin suunniteltu uusi rengas ja syvemmät urat, sitä paremmin myös vesi kulkee renkaan läpi ja kuvio pitää otteen tiessä. Kun ura pienenee, vesi ei mahdu enää uran lävitse ja joutuu pitokuvion alle, tällöin myös ote tiestä katoaa. Kuvion lisäksi myös renkaan ikä ja oikea säilytys ovat tärkeitä renkaan oikean toimivuuden kannalta. Miksi sinun pitäisi nyt sitten kiinnostua kesärenkaista, kun talvea kohti mennään? Kahdesta syystä. Ensinnäkin Suomen syksy on sateinen ja vettä sataa todennäköisesti paljonkin aina lumentuloon saakka, joten hyvä kesärengas on vielä parempi syksyrengas. Toiseksi, jos renkaasi olisivatkin vaihdon tarpeessa, niin nyt on hyvä aika pyytää tarjous kesärenkaista rengasliikkeistä, kun varastoja täytetään talvirenkailla. Ja jos uusit renkaasi nimenomaan syksyllä, saat parhaan edun uudesta kuviosta ja syvästä urasta juuri syksyn ja seuraavan kevään märille keleille.

 

 

Minuutti ajastasi

Tee itsellesi, ja samalla meille muille, pieni palvelus. Katso heti tänään autosi kesärenkaita. Miltä ne näyttävät? Uudenveroisilta? Aika kuluneilta? Voit käyttää vanhan kansan hyväksi havaittua kahden euron kolikkoa apuna urassa. Jos kolikon hopeinen reuna näkyy, on kulutuspintaa vähemmän kuin neljä millimetriä, ja tällöin on paras suunnata renkaiden vaihtoon. Jos lompakossa on kolikon sijaan matti tai vain muovia, on myös nykyaikainen tapa hoitaa kansalaisvelvollisuus kuntoon. Aja Nokian Renkaiden täysin ilmaiseen Snapskan-rengasmittaukseen, niin saat kätevästi tarkat tiedot renkaista puhelimeesi. Nokian Renkaat kehitti SnapSkan -renkaidenmittauspalvelun auttamaan ihmisiä kiinnittämään enemmän huomiota siihen miten huonoilla renkailla me kaikki ajamme. Vastineeksi tehdas saa arvokasta tietoa käytännön olosuhteista. Vaikka rengasvalmistajien testiradat ja tilat ovat tänä päivänä hyvin pitkälle kehittyneitä, tosielämässä tulee mukaan paljon muita inhimillisiä tekijöitä, joita ei voida koskaan täysin simuloida. Jos vanhat kolikkotemput eivät auta, ehkä teknologia ja digitaalisuus tarjoavat uuden mahdollisuuden? Snapskan -mittauspisteitä lanseerataan koko ajan lisää, lisätietoja löydät osoitteesta www.snapskan.fi. Jos sinulla sattuisi olemaan Nokian Renkaiden -renkaat jo nyt autossasi, voit nähdä jäljellä olevan urasyvyyden myös renkaan kulutuspinnan keskiosasta, johon on kaiverrettu numerot kulumaan sen mukaan, kuin renkaassasi on urasyvyyttä vielä jäljellä.

 

 

 

Auton laiminlyödyin turvavaruste

Nokian Renkaiden kehittämän digitaalisen SnapSkan-palvelun mittatulokset kertovat, että 13 prosenttia autoista liikkuu huonokuntoisilla kesärenkailla. Tämän lisäksi 31 prosenttia ajaa vain kohtalaisen kuntoisilla renkailla. Eli lähes puolet ei ole hoitanut kansalaisvelvollisuuttaan kuntoon. Miksi olisit valmis tinkimään renkaista, muttet turvavyöstä? Hyväkuntoinen rengas kun tarkoittaa, ettet ehkä edes tarvitse turvavyön tarjoamaa suojaa. Turvavyö on reaktiivinen turvavaruste, joka voi pelastaa vasta kolarin jo tapahduttua. Rengas sen sijaan voi proaktiivisesti välttää koko kolarin, niin ettei turvavyölle ole edes tarvetta.

Me Suomessa ylpeilemme kylmän ja pimeän sietokyvyllämme sekä sisullamme. Siihen ei sovi huonoilla renkailla ajaminen. Mittaustulokset ovat korneja siinäkin suhteessa, että meillä on maassamme yksi maailman kärkijoukkoon kuuluvista rengasvalmistajista, ja siitäkin huolimatta ajamme huonoilla renkailla. Samoin autolehtien kattavat rengastestit voidaan kokonaan unohtaa, jos puolet ajaa kuitenkin huonoilla renkailla, ei uusista renkaista niin väliä. Voimme myös kirjoittaa useita juttuja eri autoista ja niiden turvavarusteista, mutta ajat millä ajat, renkaasi ovat tärkein osa autoasi.

Huonoilla renkailla ajaminen ei tee sinusta hyvää kuljettajaa. Jokainen vähänkään autourheilua harrastanut tietää, että huonoilla renkailla ei lähdetä radalle. Myös Mika Häkkinen tietää tämän. Viime syksyn rengasratsioissa tehtyjen arvioiden mukaan neljännesmiljoona henkilö- ja pakettiautoa ajaa alle 2,5 millimetrin urasyvyyksillä, jota voinee pitää paitsi kansallisena häpeänä, myös selkeänä syynä sille miksi liikenteessä kolisee, kehätiet ruuhkautuvat ja vakuutusmaksut nousevat.

 

 

Mittaa renkaasi kunto prosentteina

Vaikka kyse on renkaan urassa vain milleistä, on tärkeää muistaa prosentuaalinen ero, sekä käytännön ero jarrutusmatkassa. Kun uuden kesärenkaan uransyvyys on noin 8 milliä, niin alle 4 milliin kuluneena sen pito on heikentynyt huomattavasti, ja ero vain kasvaa nopeuden myötä. Voit millien sijaan ajatella, että renkaasi on tällöin enää vain 50% kunnossa. Tämä näkyy myös jarrutusmatkassa: kun uudehko seitsemän millimetrin uran rengas pysähtyy 25 metrin jälkeen 80 km/h:n vauhdista, jarrutusmatka kahden millimetrin urilla venyy miltei 38 metriin. Ero on siis liki kolme auton mittaa. Kuvitellaan siihen väliin nyt omasi ja naapurisi autot rutussa, ihmiset sisällä. Herää kysymys olisiko aika päivittää lain sallima 1,6 millimetrin raja oikeasti turvalliselle tasolle, sillä tämä on käytännössä sama kuin ajaisit sisäkumeilla.

 

 

Tee testi

Tiellä on vettä 6 millimetriä. Kuinka kovaa voit ajaa ennen kuin autosi joutuu vesiliirtoon?

Katso vastaukset kuvan alta.

 

 

80 km/h uusilla kesärenkailla

 

70 km/h kuluneilla kesärenkailla

 

Alle 70 km/h uusilla kitkarenkailla

 

 

 

Kolme asiaa

Urasyvyyden tarkistamisen lisäksi voit tehdä kolme asiaa, jotka eivät maksa sinulle mitään:

  • Hiljennä vauhtia. Kovalla sateella nopeutta tulisi maantiellä vähentää 15-20 km/h. Olet sankari, jos vähennät edes puolet tuosta. Pienikin ylinopeus on ratkaiseva, kun renkaalla ajetaan märällä, huonolla ja kylmällä tien pinnalla. Koska renkaiden yleinen kunto tilastojen valossa on huono, ei kenelläkään pitäisi olla varaa ajaa siihen päälle vielä ylinopeutta.
  • Tarkista rengaspaineesi. Ilma ei maksa mitään. Varmista autosi renkaiden oikeat ilmanpaineet ja tarkista paineet seuraavan tankkauksen yhteydessä. Paremman pidon lisäksi voit jopa säästää, kun rengas ei kulu liikaa väärien paineiden takia.
  • Älä aja urissa. Vaikka ura kulkee parhaassa kohtaa kaistaa, on se sateella myös varmin tapa joutua vesiliirtoon. Tällöin kaikki renkaasi ovat lähellä pidonmenetystä, jolloin uran yhtäkkiä syventyessä ja pidon kadotessa kokonaan ei paljoa ole tehtävissä. Jos pito kuitenkin katoaa, pidä renkaat suorassa ja paina kytkin pohjaan ja odota rauhassa pidon palautumista. Vältä kaikkia äkkiliikkeitä.

 

 

Pelataan rengaslottoa

Valitettavasti sinun renkaidesi kunto ei vaikuta ainoastaan omaan turvallisuuteesi, vaan meidän kaikkien. Mietitkö koskaan takanasi ajavan auton renkaiden urasyvyyttä? Jos katsot ympärilläsi olevia autoja, yllättävän moni näistä ajaa huonoilla renkailla, ylinopeutta tai samalla puhuen puhelimeen – ehkä jopa kaikkia kolmea samaan aikaan.  Jos Snapskan-mittauksen tulokset ovat näin huonot renkaiden suhteen ja tiedämme, että harva noudattaa myöskään riittävää turvaväliä, voit olla lähes varma, että myös sinuun perääsi ajetaan jossain vaiheessa. Valitettavasti tämä vaikuttaa todennäköisemmältä kuin loton jättipotin voittaminen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä noin joka seitsemännessä henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Ratkaiseva kysymys on, aiotko sinä taistella tilastoja vastaan?

 

 

Suomen kesä on vähäluminen

Vieläkin hämmentävämpää on, että kesän aikana Snapskan-palvelussa mitatuista autoista moni ajoi talvirenkailla. Kesä-, heinä- ja elokuussa mitatuista autoista talvirenkaiden osuus oli noin neljä prosenttia, joka on samaa luokkaa Autonrengasliiton vuonna 2017 tekemän tarkastuksen kanssa.  Käytännössä siis yli 100 000 autoa ajaa täysin säähän sopimattomilla renkailla. Monen yllätykseksi uusi kitkarengas ei ole parempi sadesäälläkään kuin kulunut kesärengas. Talvirengas, nastoilla tai ilman, on aina suunniteltu ensisijaisesti lumisia ja jäisiä olosuhteita varten. Ei pitäisi olla vaikea todeta, että säästäminen kauteen tarkoitetuissa renkaissa ei yksinkertaisesti kannata. Jos oma valvonta ja järki ei asiassa toimi, ehkä Suomeen tarvitaan myös lailla asetettu kesärengaspakko?