Harmaa eksoottinen väriläiskä – Koeajossa Seat Arosa

Seat Arosa vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Ensin minua kiinnosti koeajaa Subaru Forester, jonka olin bongannut netistä. Autoliikkeeseen mennessäni sainkin tietää, että Forester oli jo myyty. Pian kävi selväksi, että oikeastaan myös hyvä, sillä autoliikkeen pihasta löytyi Seat Arosa. Nimi on kuin Seat Aronalla, mutta itse auto ei ole sinne päinkään. En oikeastaan kunnolla tiennyt Arosasta mitään, joten päätinkin lähteä ottamaan autosta tarkemmin selvää.

Seat Arosa esiteltiin alkujaan vuonna 1997, ja se on samaa kastia kuin Volkswagen Lupo. Arosaa, kuten Lupoakin, on myös tuotu Suomeen, ja niitä on myös joitakin myyty täällä Keski-Suomessakin. Liikaa nyt kumminkaan Lupoa tai Arosaa ei ole liikenteessä näkynyt – mutta näkynyt on nyt kuitenkin. Eikä siitä nyt niin kohtuuttoman kauaa edes ole, kun täällä Jyväskylän kaduilla saattoi autoon törmätä. Siispä koeajolle Arosalla, ja katsellaan se Forester sitten joku toinen kerta.

Seat Arosa – mikä se on?

Seat Arosa vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Ahjoauto oli aiemmin Jyväskylässä Seatin myyjä – itseasiassa osa samaa liikettä, jossa tämä Arosa on nyt vaihtoautona. Nimi vain on vaihtunut välissä Jyväskylän Autotarvikkeeksi.

Varustelistaus ei päätä huimaa – mutta toisaalta tarve ei olekkaan. Konehuoneessa on 1,4 litrainen bensakone, josta irtoaa tehoa huikeat 60 hevosvoimaa. Vuosimallin 2004 auto rupeaa olemaan Arosan häntäpään malleja – niitä viimeisiä mitä löytyy. Auto on pieni, siitää kertoo myös 899 kilon omapaino. Mittarissakaan ei ole paljoa kilometrejä, vain 135tkm. Siis hei, neljääntoista vuoteen? Siis eihän se ole edes kymppitonnia vuoteen! Mutta toisaalta, eipähän tämmöiseen autoon useinkaan paljoa kilometrejä tule. Istumapaikkoja Arosassa on neljälle, mutta takapenkillä en tällä kertaa edes yrittänyt käydä. Myös rinnakkaismalli Lupossa on paikat neljälle.

Tämä Arosa on manuaaliaskilla, mutta automaattivaihteistokin on ollut tarjolla. Bensakoneista pienempi on ollut yksilitrainen ja 50 hevosvoimainen, ja dieselkonekkin on ollut tarjolla. Kaikkinensa Seat Arosasta saisi 2900 euron hintaan pätevän kauppakassin, jolla taatusti erottuu kaupan parkkipaikalla massasta. Aina ei erottuakseen tarvitse Ferraria tai Lamborghinia – tai edes Maseratia.

Nykymallistossa lähimpänä lienee on Seat MII, Skoda Citigo, sekä Volkswagen UP!.

Koeajo – Seat Arosa on pikkuautoksi leppoisa

Seat Arosa vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Kone hörähtää tulille kiltisti, ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Penkissä tuntuu löytyvän säätöjä riittävästi, ratissa nyt jotakin. Mutta ajosento kumminkin löytyy. Asiaa nimeltä sähköpeilit ei ole – manuaalisäädöt pätee myös sinne. Se mikä kannattaa Arosassa muistaa, on ajovalot – nimittäin niille on ihan oma kytkin, josta ne pitää muistaa laittaa päälle. Valoautomatiikkaa ei ole. Kytkintuntuma on sopiva, ja vaihteet löytyy pesään helposti. Kone saattaa vaikuttaa paperilla nykymittapuulla varsin miedolta, mutta yllättävän kiltisti se rullaa lasiin 80km/h. Kyseinen vauhti on myös helppo ja yllättävän miellyttävä pitää yllä. Auton kokoluokka on kuitenkin sellainen, että parhaimmillaan tämä auto on taajamassa. Ulos näkee hyvin, ja kaikinpuolin auto on helppo ajaa.

Seat Arosa vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Myös mankka toimii – kuunnella voi vaikkapa työmatkalla tai kauppareissulla uutiset. Mukitelineet takaa, että aamukahvit hörppii autossakin.

Koska kyse on pienestä autosta, myös kääntösäde on pieni. Takapenkille kömmitään etuoven kautta, ja oviaukko onkin tämän takia mukavan suuri. Pienen kääntösäteen johdosta esimerkiksi parkkihallissa autoa on kätevä kauppareissulla pyöritellä. Huonoilla teillä en Arosalla poikennut, mutta selväähän se toki on, ettei Arosaa ole sellaisille teille edes tarkoitettukaan.

Seat Arosa vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Jos ei mallinimi sattunut jäämään mieleen, niin kuljettajan paikalta sen voi luntata.

Arosassa on perusasiat varsin hyvin kunnossa karvan vajaan kolmentonnin autoksi. Ainoa silmiin pistänyt vika on halkeama tuulilasissa, mutta tähän hintaan nyt tokikaan kaikkea ei voi saada. Tarvittaessa purkaamolta hakee sopuhintaan toisen tuulilasin tilalle, koska purkuosa ei niin kauheasti kirpaise hinnan osalta. Ja jos sattuu vielä itse olemaan se tekijämies, niin säästää sitten työssäkin.

Lopputulema – Eihän tuossa!

Seat Arosa vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Auto on suorastaan sympaattisen näköinen.

Koeajovideohan tästä olisi pitänyt kuvata – täytyy varmaan jatkossa ruveta pitämään myös se Gopro hätävaruiksi mukana. Foresterihan on kuitenkin senverran perustavaraa, että niitä kyllä liikkuu vaihtoautoina ja uusina aika paljon Arosaa enemmän. Jatkakaamme tästä elämää eteenpäin, ja tehkäämme hyviä autokauppoja! Ja ostakaamme tämmöinen Arosa tai vastaava Lupo vaikka hupiautoksi, mikäli sellainen autoliikkeestä löytyy! Tämmöinen piristävä väriläiskähän tämä auto on näin harmaanakin.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki