Harrastesarjalainen: Koeajossa Z3 – BMW Z3

BMW Z3 vuosimalli 2001 / kuvat Mikko Kilkki

Ei kesää ilman avoautoa! Vappu on tulossa, ja harrasteautokausi on alkamassa. Autoliikkeessä poiketessa vastaan tuli yksi harrasteautoksi hyvin soveltuva yksilö – Saksasta vuonna 2007 tuotu BMW Z3. Kyseinen automalli näki päivänvalon vuonna 1996, ja sen tuotanto jatkui aina vuoteen 2002 saakka, jolloin nähtiin korvaava malli Z4. Koeajettu auto on vuosimallia 2001, ja avomalli. Kyseessä on BMW:n ensimmäinen sarjavalmisteinen roadster. Koeajoautossa on 1,9 -litrainen ja 118 hevosvoimainen bensakone. Edeltävä malliversio on BMW Z1, ja seuraajamallina toimii jo mainittu Z4. BMW Z3 on samassa autoluokassa kuin Mercedes-Benz SLK, jota nykyään valmistetaan mallinimellä SLC. Roadster-buumin aloitti varsinaisesti Mazda MX-5, jota myös BMW oli pakotettu seuraamaan. Tämä oli syy sille, miksi myös BMW mallisto tuntee mallin nimeltä Z3.

Z3  – tuo Jenkkivalmisteinen BMW

BMW Z3 vuosimalli 2001 / kuvat Mikko Kilkki

Z3 ei ole kooltaan mikään järkäle – mutta ei sen tarvitsekkaan. Suuri koko ei ole homman idea.

BMW Z3 on ensimmäinen Bemarin malli, jota on valmistettu Yhdysvalloissa. Samoin Yhdysvalloissa valmistettiin myös seuraajamallia Z4:ää. Korivaihtoehtoina on tarjolla joko Coupe tai Convertible. Vaikka valmistusmaa ei ole Saksa, on tämä auto silti tunnistettavissa selväksi BMW:n tuotteeksi. Ulkonäköasiat on pitkälti makuasioita, mutta ainakin omaan silmääni tämä avoversio näyttää selvästi Coupea paremmalta. Myytävässä autossa on ehjän oloiset puolinahkapenkit, ja yleisilme vaikuttaa muutenkin ikäänsä nähden siistiltä.

Myös tuoreemman BMW Z4:n valmistus on jo loppunut. Jos aivan uutta tämän sarjan kulkinetta haluat BMW:ltä, on huhujen mukaan markkinoille tulossa BMW Z5, jota olisi suunniteltu yhteistyössä Toyotan kanssa. Koska Z4 versioista se uudempi on varustettu aina kovalla katolla, myös avoversio, tietäävät huhut kertoa, että Z5 avo sisältäisi taas kangaskaton. Z5 tulisi huhujen mukaan perustumaan samaan kuin Toyota Supra. Supran ja Z5:n julkaisuajankohdista en tiedä, vaan kuulemani jutut ovat lähinnä huhuasteella. Elämme siis mielenkiintoisia aikoja, jos Toyota Suprakin on todella tekemässä paluuta.

Koeajo

BMW Z3 vuosimalli 2001 / kuvat Mikko Kilkki

No johan rupeaa olla urheiluauton tuntua, kun autoon istahtaa sisälle! Ajoasento säädetään manuaalisesti, ja autossa istutaan todella matalalla. Autossa on viisipykäläinen manuaalivaihteisto, joka toimii Saksalaisella täsmällisyydellä. Samoin kytkintuntuma on hyvä juuri sellaisena kuin se on – täsmällisesti. Ohjaustuntumaan on selkeästi haettu urheilullisuutta. Ohjaus on ehkä hieman perusautoa tunnokkaampi, muttei mikään liian yliraskas – ei tarvitse olla BullMentula kääntääkseen tämän auton rattia. Auto on BMW tyyliin takaveto – eikä etuvetoa uneksivalle ole tarjolla vetotavan osalta oikeastaan mitään.

BMW Z3 vuosimalli 2001 / kuvat Mikko Kilkki

Katto alhaalla ajaessa auto kerää katseita. Tässä todisteet, että koeajolla ajettiin katto alhaalla.

Koeajossa paistaa läpi auton hauskuus! Vaikka kone on mallisarjan pienimmästä päästä, saa auto siitä huolimatta kuljettajan hymyilemään. Vaikka tilaa ei ole liikoja tarjolla kuljettajalle saati matkustajalle, ei se haittaa – koska ei tätä autoa runsaiden tilojen takia ostetakkaan. Esimerkiksi tavaratila on pieni, ja sinne laittaa lähinnä kauppaostokset tai kuntosalikamat. Koeajon perusteella mitään vikaa en havainnut tässä autoyksilössä. Kilometrilukema on varsin kohtuullinen, 122 tkm. Suhteuta kilometrit auton ikään, 16 vuotta. Edellinen huolto on papereiden mukaan tehty 115 835 kilometrin kohdalla, eli noin seitsemisen tuhatta kilometriä sitten.

BMW Z3 vuosimalli 2001 / kuvat Mikko Kilkki

Alustatuntuma autossa on kova, mutta auton urheiluluonne tuntien se on hyväksyttävää. Koeajon aikana kattoa en liioin malttanut panna kiinni, joten sisätilat katto kiinni jäivät testaamatta. Selväähän lienee se, ettei mistään tilaihmeestä ole kyse.

Lopputulema

BMW Z3 vuosimalli 2001 / kuvat Mikko Kilkki

Hinta ei päätä huimaa, jos tämmöistä autoa haluaa – brutto netto ja ratto on 13 500 euroa. Toki jos olisi vain yksi auto ostettava, harkitsisin vielä auton käyttötarkoitusta. Mutta harrasteautoksi kyllä, ja hauskanpitoon. Käyttöautoksi tämä on lähinnä kesäkulkine, ja sopii mielestäni parhaiten sille lapsettomalle poikamiehelle. Mielestäni avoautossa tärkeintä ei ole tehot, vaan koko homma perustuu mielestäni siihen, että katon saa halutessaan hyvällä kelillä alas. Tässä auto, jonka uskon keräävän katseita. Pitkästä aikaa pääsin siis ajamaan autoa, mitä oli todella mukavaa käydä tuulettamassa, ja tuulettumassa samalla itse!

Autoa myy: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / Eetu Kultalahti, 040 177 8921
www.rinta-jouppi.com

Koeajoauton speksit: Hinta 13 500 euroa, ajettu 122 tkm. Tuotu Saksasta vuonna 2007, ja on vuosimalliltaan 2001. Kilometreihin nähden kohtuuhintainen katseenkääntäjä. Katsastettu 29.3.2017. Katso loput BMW Z3 vaihtoautot Autotalli.comista.

1 Comment

Comments are closed.