Harvinaista herkkua – Koeajossa Mercedes-Benz EQV 300

Mercedes-Benz EQV 300 / kuvat Mikko Kilkki

Yksi asia on sähköautovastaista miestä mietityttänyt: Se, että autojen sähköistyminen on ollut otsikoissa paljon. Kiitos EU:n. Siinä missä joku lähtisi kuntoutukseen lähipubiin, lähdin minä kuntouttamaan asenteitani autoliikkeeseen. Pihassa odottaisi kuulemma jotakin, mitä ei vielä ole Jyväskylässä muilla Mercedestä uutena myyvillä autoliikkeillä – edes esittelyautona: Mercedes-Benz EQV 300. Vastaavaa olin toki Mersun koeajokiertueella aiemmin ajanut, mutta nyt minua odotti kunnon koeajotyypitys tästä täyssähköisestä tilaihmeestä.

Aiemmat koeajokokemukset olivat niin hyvät, että omat odotukseni olivat korkealla. Liekkö sitten korkea hinta vai tiedon puute, mutta EQV ei ole ainakaan toistaiseksi yleistynyt meikäläisten Suomessa. Enemmän otsikoissa on nähty esimerkiksi EQC:tä. Tämän takia jotakin saattaa yllättää tieto, että EQV näki päivänvalon jo 2019.

Mikä ihmeen EQV, eikö se ole kuin Vito?

Mercedes-Benz EQV 300 / kuvat Mikko Kilkki
Nimilogiikka on tuttu Mercedeksen muista nykymalliston sähköautoista: EQA, EQC jne..

Mercedeksen EQV tosiaan perustuu Vitoon ja V-sarjaan. Siinä missä Vito ja eVito ovat perusmalleja, V -sarja ja EQV ovat sitten hienommin ja paremmin varusteltuja tilamalleja. Täysvarustellun auton varustelistaus on helposti kuljettajan syntilistaa pidempi: On isofixiä, navigointia, nahkaverhoilua, ilmastointi, panorama-kattoa, tunnelmavalaistusta, Burmesterin äänentoistoa ja jäätävästi muuta. Auton akkukapasiteetti on 100 -kilowattituntia, ja yhdellä latauksella pääsee noin 350 kilometriä. Jos ajo sijoittuu taajamaan, saattaa oikean ajotyylin löydyttyä päästä pidemmällekkin.

Vaikka EQV onkin tehty pakettiauton koriin, valmistajan mukaan on kyse kuitenkin tila-autosta.

Mercedes-Benz EQV 300 / kuvat Mikko Kilkki
Myös tavaratilaa jää. Ajoakku löytyy lattian alta, joten sisätilat eivät ole kärsineet.

Autolle hyvä ostaja on taksifirma, tai arjen luksusta haluava perheellinen henkilö. On hyvä muistaa, että uuden vastaavan auton hinta on sadantonnin isommalla puolella, kun valuuttaa tarvii laittaa tiskiin enää 89 900 euron edestä. Siihen rahaan saa uutta vastaavan, 1700 kilometriä ajetun pikkubussin, mikä on jo keretty rekisteröimään.

Tehoja löytyy 204 hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 362 Newtonia. Auto on etuvetoinen.

Koeajo – Miltä tuntuu, mitkä fiilikset?

Mercedes-Benz EQV 300 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla moni asia on Mersumiehelle tuttua. Eroja polttomoottoriautoon kuitenkin löytyy.

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, auto startataan tiirikalla, ja käsijarru on nykytyyliin sähköinen. Auton käynnissäolon huomaa lähinnä mittaristosta, koska tämä on senverran hiljainen. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, ja 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon ruuvattua kohdilleen. Mistään ei voi valittaa, varsinkaan kun ilmastointi hoitaa lämpimänä kesäpäivänä sopivan viilennyksen.

Mercedes-Benz EQV 300 / kuvat Mikko Kilkki
Ratin painikkeiden toimintalogiikka on selkeä: Vasemman puolen napit vaikuttavat mittariston näyttöön, oikeanpuoleiset napit taas oikeanpuoleiseen näyttöön. Näin on muissakin uusissa Mersuissa.

Kun lähtee ajamaan, ei kannata hötkyillä. Sähköautoille tuttuun tyyliin kaikki tehot on käytettävissä heti ei kä kohta. Taajamassa auto on leppoisa pyöriteltävä, ja taksikuskin työpäivän menee kuin siivillä. Rattivaihteiden lätkistä pystyy säätämään regenerointia, mitä kannattaa taajamassa kokeilla. Pienellä ennakoimisella jarruun tarvitsee koskea esimerkiksi liikenneympyrään tultaessa harvoin, ja samalla tulee ottaneeksi talteen sähköä. Myös moottoritiellä meno on mielekästä, joten auto soveltuu myös matkakäyttöön.

Mercedes-Benz EQV 300 / kuvat Mikko Kilkki
Myös kyytiläisillä on keskimäärin mukavaa.

Suurinpiirtein työpäivän kestäneellä, monipuolisella koeajolenkillä moitteita on hankalaa keksiä. Ajotuntumaa voisi kuvailla henkilöautomaiseksi, joten vähemmän pakettiautoja ajaneelle mitään kulttuurishokkia ei ole eikä tule.

Koeajolta tuli ladattua myös pari videota TikTokiin, jossa oli mukava seurata videoiden saamaa kommentointia. Autoa kommentoitiin esimerkiksi aikuisten mopoautoksi, mikä on ehkä teinixien näkemys, mutta isi ja äiti saattavat nähdä autossa kuitenkin sen potentiaalin.

Lopputulema – Hinnakas, mutta hintalapulle löytyy katetta

Mercedes-Benz EQV 300 / kuvat Mikko Kilkki

Tämä on Mercedeksen itsensä luonnehtimana maailman ensimmäinen täyssähköinen premium -tasoinen tila-auto. Oli miten oli, lupauksille premiumista löytyy katetta. Autosta joutuu vielä maksamaan paljon rahaa, mutta vastineeksi saa vaativalle ammattikäyttäjälle soveltuvan kiesin, jossa on mukava ja miellyttävä, tasainen kyyti. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että tässä on jopa dieselversiota mukavampi meininki, joten kaippa se vastarinta sähköautoa vastaan rupeaa murenemaan.

Hankalaa auton varusteisiin mitään lisättävää on keksiä, koska se on likimain niin täydellinen, mitä tähän rahaan vain pystyy saamaan.

EQV ei ole vaihtoautonakaan mikään myyntipalstojen yleisin näky. Juttua kirjoittaessa näitä on Suomessa myynnissä alle 15.

Mercedes-Benz EQV 300 / kuvat Mikko Kilkki
Peruutuskameran tuottama kuva on selkeää, ja kosketusnäyttö sopivan kokoinen.

Auto myynnissä: Work Cars Jyväskylä / www.workcars.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki