Hiljaa hiipijä – Koeajossa Citroen e-Jumpy

Citroen e-Jumpy / kuvat Mikko Kilkki

Autojen sähköistyminen on väistämätön asia, vaikka minun mieleeni se on tuonut pykälän tai pari synkeitä ajatuksia. Sähköistyminen on alkanut myös hyötyautopuolella vauhdilla, sillä sähköpakettiautoja on esimerkiksi jo Volkswagenilla, MAN:illa ja Mercedeksellä, sekä lisää tulee kovalla tahdilla. Myös hybriditekniikka on löytämässä tiensä pakettiautoihin esimerkiksi Fordilla, jolla Transitista löytyy kaksikin eri hybridiversiota: PHEV ja MHEV, eli lataushybridi ja itselataava hybridi.

Jotta voisin blogissani avata sähköpakujen asiaa, lähti koeajoon yksi uutuus kyseisellä rintamalla: Citroen e-Jumpy. Valmistaja lupaa tälle täydellä latauksella 330 kilometrin toimintamatkan. Se on selvästi enemmän kuin kokoluokkaa isommassa Volkswagen e-Crafterissa tai MAN e-TGE:ssä, joiden kohdalla toimintasädettä ei luvata ainakaan liiaksi asti yli sadan kilometrin.

Jos muut Citroenin sähköisemmät ajoneuvot kiinnostavat, niin kannattaa blogistani katsoa myös C5 Aircrossin koeajo, joka on plug-in hybridi. Uusi C4 tulee saataville myös täyssähköisenä, muttei minkäänlaisena hybridinä. Uuden C4:n koeajo blogiini on luvassa myöhemmin.

Citroen e-Jumpy – minkälainen se on?

Citroen e-Jumpy / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratilaan löytyy lisäjärkevyyttä oviratkaisulla.

Pohjana tässä on ihan tavallinen Citroen Jumpy. Kun tarkkaan katsoo, huomaa vaikkapa polttoainetankin luukun, joka on jäänyt paikalleen, vaikka mitään sen alla ei ole. Auton sisällä kuitenkin huomaa selvästi, että nyt ollaan sähköautossa. Auton sähköisyyden paljastaa mittaristo, vaihteiston B-pykälä jossa on kovempi moottorijarrutus sähkön talteenottoa varten, ja hiljaisuus auton ollessa käynnissä.

Citroen e-Jumpy / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoautossa on 75 kilowattitunnin ajoakku, ja hintaa autolla on 46 460 euroa. Sama auto on saatavissa myös Peugeot e-Expertinä tai Toyota Proace EV:nä.

Nykyään Citroen Jumpyn kanssa samaan rakenteeseen perustuu myös Opel Vivaro, joka ei yrityskauppojen ja malliuudistuksien myötä enää perustu samaan rakenteeseen vaikkapa Nissan NV300:n kanssa.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Citroen e-Jumpy / kuvat Mikko Kilkki

Moni asia sähköistetyn Jumpyn ohjaamossa on tuttua ja turvallista. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja auto startataan perinteiseen tapaan avaimesta. Ajoasento on pakettiautomainen, ja 170 senttiselle koeajokuskille toimiva. Kun auto on käynnissä, on se kaikkien sähköautojen tapaan hiljainen. Koeajettu e-Jumpy ei ole tästä mikään poikkeus. Ainoastaan mittari vihjaa käynnissäolosta pienellä Ready -tekstillä.

Citroen e-Jumpy / kuvat Mikko Kilkki

Citroenin sähköpaku on melkoinen hiljaa hiipijä – taajamassa meno on varsin leppoisaa, eikä mitään häiritseviä ääniä kuulu sisään. Vääntöä tuntuu löytyvän peruskäyttöä ajatellen tarpeeksi. Ajotiloja on tarjolla kolme, joista kaikkein räyhäisimmällä auto lähtee melkoisen iloisesti, jos vain pitoa löytyy. Yksi syy kiihtyvyyteen löytyy siitä, että sähköautoissa kaikki vääntö on käytössä välittömästi, toisin kuin polttomoottoriautoissa.

Moottoritiellä tulee ajankohtaiseksi kokeilla kiihtyvyyttä, ja voi tytöt ja pojat kuinka kiihtyy sallittuun rajoitukseen asti! Nopeusrajoituksia on kuitenkin syytä noudattaa. Varjopuolena tosin tulee, että varsinkin meikäläisten talvi yhdessä moottoritien kanssa rokottaa toimintasädettä kiitettävästi. Muutoin tällä tekisi mielellään myös reissuhommia – kesää odotellessa, jolloin sekin asiantila helpottuu.

Citroen e-Jumpy / kuvat Mikko Kilkki
Citroen e-Jumpyn moottoritilassa näyttää tältä.

Tehoa Citroen e-Jumpystä löytyy parhaimmillaan 136 -hevosvoimaa. Teholukemaan vaikuttaa valittu ajotila. Citroen e-Jumpy on kohdillaan varsinkin sille taajamassa pyörivälle pikalähetille, jonka päivään tulee paljon jarrutuksia sekä moottorijarrulla hidastelua, ja tarvittaessa lataamiset joko terminaalilla, asiakkaan luona tai kahvitauolla. Reissuhommia tekevälle henkilölle kannattavaa on laskeskella sitä, riittääkö sähköpakun kantama, vai kannattaako vielä akkutekniikan kehittyessä ostaa se yksi dieselpaku? Latauspisteitä onneksi jatkuvasti ilmaantuu lisää, joten tältäkin osin elämä aikanaan helpottuu aivan varmasti.

Lopputulema – Halusi tai ei, autoilun murros on käsillä

Citroen e-Jumpy / kuvat Mikko Kilkki

Kaikkialle en vielä sähköpakulla lähtisi, mutta ne tietyt työtehtävät löytyvät, mihinkä tämä sähköpaku on todella hyvä. Varsinkin silloin kun oikean ajotyylin hoksaa, on tämä auto mukava ajaa, eikä siitä silloin voi pahaa sanaa sanoa. Taloudellinen ajotyyli lähtee kuskin korvien välistä, eikait tämä auto enää sen enempää tarvitse.

Täysin ymmärrettävää että autojen sähköistyminen herättää kysymyksiä ja mielipiteitä, mutta oikealla asennoitumisella myös sähköauton kanssa pärjää pitkälle. Autoilun murros on jo, ja käännös sähköä kohden on käytännössä niin varma kuin se voi olla, ellei sitten joku keksi jotain parempaa.

Citroen e-Jumpy / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauto löytyy: Jyväskylän Käyttöauto / www.kayttoauto.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki