Hilux taipuu kuormuriksi – Koeajossa Truckmasters Ox

Truckmasters Ox / kuvat Mikko Kilkki

Muistan kuinka jokunen vuosi sitten aloin törmätä siihen, että aivan tavallisia pick-upeja rekisteröidään Suomessa kuorma-autoiksi. Syy on selvä: Verokohtelu on kuormurille edullisempaa varsinkin silloin, kun autoon otetaan mukaan takapenkit. Koska kevytkuorma-auto on autoverovapaa, on takapenkkien olemassaolo oikeastaan aivan yksi ja sama. Siksi ne kuuluu Truckmastersin tapauksessa aina asiaan.

Ajan mittaan kuormureiksi on taipuneet Volkswagen Amarok ja Ford Ranger, sekä uusimpana tulokkaana Isuzu D-Max. Näistä Amarok on hetkellisesti tauolla, mutta tulee palaamaan uuden mallin myötä takaisin mallistoon.

Näistä aivan tavallisista, Euroopan alueelle myytävistä pick-upeista olen blogissani pariinkin otteeseen käsitellyt Fordin kuorkki-Rangeria. Nyt on vuorossa Truckmasters Ox, mikä käytännössä on kuorma-autoksi rekisteröity Toyota Hilux. Suurimmat tekniset erot ovat rajoitin ja taka-akseli, jotka on vaadittu siihen, että auton kokonaispaino saadaan kasvatettua yli 3500 kiloon. Taka-akselin vaihto vaaditaan siksi, että auton kantavuus saadaan normaalia Hiluxia suuremmaksi.

Mikä ihme on Truckmasters Ox? Eikö se olekkaan Toyota Hilux?

Truckmasters Ox / kuvat Mikko Kilkki
Autoista tietämätön saattaisi tarkistaa Googlesta, että mikä sekasikiö tämä on?

Truckmasters on alkujaan Kanadalainen firma, jonka toimenkuvana on tuunata jo olemassaolevista autoista työkaluja paria pykälää raskaampaan käyttöön. Suomessa autoja valmistetaan lisenssillä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että auto tuodaan Suomeen Toyota Hiluxina. Täällä siihen tehdään vaaditut muutostyöt, jonka jälkeen saadaan kokonaispainoksi 3510 kiloa. Sukulaisuutta Toyotaan ei ole edes yritetty peitellä, mutta markkinointiviestintä antaa ymmärtää kyseessä olevan muutakin, kuin vain pelkkä Toyota Hilux. Tähän nettihaku antaa vahvistuksen erinäisten koeajoraporttien ja esittelysivustojen myötä.

Autossa on 2.8 litrainen dieselpata, mutta jos ilmastoahdistus vaivaa, on tarjolla myös 2.4 litrainen dieselpata. Kiitos oleellisesti pienemmän verotuksen, hintaero näiden kahden moottorin välillä on aivan minimaalinen. Vaihteiston virkaa hoitaa automaatti. Ohjaamona on isompi Double Cab, joten auto on viisipaikkaisena myös oikeasti toimiva, eikä mikään överiahdas. Varustetasona on Invincible.

Truckmasters Ox / kuvat Mikko Kilkki
Truckmasters Oxin kantavuus on 1335 kiloa, ja sallittu perävaunun paino 3500 kiloa.

Suomessa Ox on Truckmastersin kevyin ja miedoin malliversio. Omalle kohdalle tämä oli toinen kerta, kun pääsin ajamaan Truckmastersin virittelemää autoa. Mikäli verosäästöt kiinnostavat, suosittelen ehdottomasti Truckmastersiin perehtymistä.

Koeajo – Miltä tuntuu kuormuriksi kasvanut Toyota Hilux?

Truckmasters Ox / kuvat Mikko Kilkki

Takana lukee edelleen muiden markkinointitermien lisäksi Hilux. Lavasuojasta ja ratista löytyy Toyotan kolmesta ellipsistä muodostuva, T-kirjainta muistuttava logo. Kun hyppää kuljettajan paikalle, on kaikki oikeastaan tuttua ja turvallista, mikäli on aiemmin ajanut Toyota Hiluxia.

Mistä sitten oikein tunnistaa, että tämä on kuorma-auto? Rekisteriotteesta sekä siitä, että moottoritiellä rajoitin tulee vastaan jo 89 kilometrin tuntinopeudessa.

Auto lähtee napista käyntiin, ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta kohdilleen. 170 senttiselle koeajokuskille ajoasennossa ei ole valittamista, ja hallintalaittieden sijoittelu on järkevää. Käsijarru on vielä vanhan koulukunnan tyyliin perinteistä kahvamallia.

Truckmasters Ox / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkit on Hiluxmaiseen tapaan muutakin kuin koristeena. Koska työkalumaisuus loistaa poissaolollaan, myös lava-autoja voi nykyään harkita käyttävänsä myös arkiautona. Esimerkiksi äijäautoa haluavat saattavat ostaa lavamallin käyttöautokseen.

Taajamassa auto on leppoisa tapaus ajaa. Mitään yllättävää ei ilmene. Vaihteisto vaihtaa mukavuusalueen rajoissa, ja näkyvyys ulos on hyvällä tolalla. Moottoritielle mentäessä potkua koneessa on enemmän kuin sitä voisi ilman kuormaa hyödyntää. Toisaalta, mikäli ajokortissa on vähintään ajokorttiluokat C1E, perään voi epäilemättä laittaa paria pykälää tujakamman trailerin tai raksanosturin, ja auto jaksaa vielä vetää sen. Huomattavaa on, että BE-ajokortin omaavat joutuvat tyytymään tavalliseen Hiluxiin.

Ajotuntuma on varsin henkilöautomainen, ja siitä on annettava pisteet Toyotalle. Tästä on hyvä jatkaa, osti autonsa sitten Toyotana tai Truckmastersina.

Lopputulema – Mikä fiilis jäi koeajosta käteen?

Truckmasters Ox / kuvat Mikko Kilkki

Truckmasters Ox on selkeästi työkäyttöön tehty auto. Se taipuu myös yksityishenkilöiden autoksi, mikäli viitsii nähdä vaivan suorittaakseen vähintään BC1 ajokortin. Verosäästö on niin merkittävä, että säästyneillä rahoilla hankkii kuorma-autokortit perheessä tai yrityksessä useammalle henkilölle.

Truckmasters Oxilla on potentiaalia kosiskella ostajia esimerkiksi kiinteistönhuollon yrityksistä. Oli miten oli, Truckmastersille on varmasti luvassa sellainen täsmäostaja, joka tietää mitä haluaa ja mitä saa. B-kortillisiin saman kokoluokan pick-upeihin tätä tuskin kannattaisi edes verrata, koska veroteknisistä syistä autot ovat senverran eri hintaluokassa.

Nykyään Truckmastersin ostaminen onnistuu kätevästi Toyotan jälleenmyyjän kautta. Truckmasters Ox maksaa halvimmillaan 50 028 euroa, johon rahaan saa autonsa 2,4 litraisella dieselkoneella. 2,8 litraisella koneella auto maksasa vain 600 euroa enemmän, 50 658 euroa.

Truckmasters Ox / kuvat Mikko Kilkki
Auton keulasta löytyy Truckmastersin oma logo.

Auton lainasi: Ok Auto, Jyväskylä / www.okauto.fi

Valmistajan sivusto: www.truckmasters.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki