Hippibussin paluu – Koeajossa Volkswagen ID.Buzz

Volkswagen ID.Buzz / kuvat Mikko Kilkki

Tässä on auto, jonka tulemista olen odottanut pitkään ja hartaudella! Ensimmäisen kerran kuulin tulevasta vuonna 2017, kun olin tekemässä työssäoppimisjaksoa eräälle suurelle mediakonsernille. Tuolloin, vuonna 2017, Volkswagen kertoi tuovansa auton markkinoille vuonna 2022. Ilmeisesti mielenkiintoa autoa kohtaan oli tarpeeksi, sillä auto todellakin tuotiin markkinoille suunniteltujen aikataulujen mukaisesti.

Pian on kulunut kuusi vuotta siitä, kun sain ID.Buzzista ensimmäisen tiedon. Koeajopäivä oli vihdoin koittanut ja auto edessäni. Se on edelleen yhtä futuristinen pläjäys, miltä se vuonna 2017 tuntui. Koeajolenkki ei ollu tällä kertaa mikään jäätävän pitkä, mutta päivän keli ol sitäkin jäätävämpi, koska taivaalta satoi räntää. Kyseessä oli peräti loistava hetki korkata uunituore kamerani, joka on mallia Canon EOS 6D mark II. Vaikka peilittömät kamerat tekevät tuloaan, päätin vielä hetken aikaa olla vastarannan kiiski. Olinhan suhtautunut sähköautoihinkin hieman vastahakoisesti, mutta hiljalleen kuntouttanut asenteitani niitä kohtaan siten, että nyt asian kanssa pystyy elämään.

Mutta takaisin asiaan. ID.Buzzin tekniikka on tuttua, sillä se on samaa kuin aiemmin nähdyissä ID. -sarjan autoissa: ID.3, ID.4 ja ID.5. Myös Skoda Enyaq ja Cupra Born on tekniikaltaan samaa tavaraa.

Mitä kaikkea ID.Buzz pitää sisällään?

Volkswagen ID.Buzz / kuvat Mikko Kilkki
Etupenkillä tulee vähintään selväksi se, minkälaisen auton sisällä on.

Nyt koeajettu auto on niinsanottu Launch Edition, eli tuotannon alkupään malli. Ajoakku on kooltaan 77 kWh, eli samaa kokoa kuin ID.4:ssä ja ID.5:ssä. Jos auton ulkonäköä jotenkin kuvailisi, on se mielestäni Volkswagenin ID. -sarjan autoista kaikkein jännittävin! Mieleen tulee vahvasti Kleinbusin henki, mutta nykypäivään vietynä.

ID.Buzzista on tarjolla pakettiauto ja tila-autoversiot, nyt koeajoon sai luvan lähteä jälkimmäinen. Auto on myös takavetoinen, kuten muutkin ID. -sarjan autot lähtökohtaisesti ovat. ID.Buzzin hinnastossa ei tällä hetkellä nelivetoautoa mainita.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Volkswagen ID.Buzz / kuvat Mikko Kilkki
Autoalalla on käynnissä isoin muutos sataan vuoteen – tuloaan tekee uudet voimanlähteet ja digitaalisuus.

Kuljettajan paikalla tunnelma on kuin isossa henkilöautossa. Ajoasento löytyy kohdilleen käsisäätöjen kautta, ja 170 -senttinen koeajokuski saa sen ongelmitta kohdilleen. Auto käynnistetään kuten muut ID. -sarjan autot: jarrupedaali pohjaan, ja vaihde pesään. Avainten osalta riittää, että ne on kuljettajan taskussa. Sitten vain baanalle pärtsäämään!

Taajamassa ID.Buzz on leppoisan mukavan oloinen. Tunnelmaa on oikeastaan hankala kirjoittaa paperille, se on oikeastaan parempi käydä toteamassa koeajon merkeissä itse! Ajotuntuma taas on kaikkineen miellyttävä ja asiallinen. Mitä paremmin on ymmärtänyt sähköautojen ajamisen filosofian, sen hauskemmalta idealta ID.Buzz oikeastaan tuntuu.

Volkswagen ID.Buzz / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkki vaikuttaa aikuistakin ajatellen toimivalta.
Volkswagen ID.Buzz / kuvat Mikko Kilkki
Hallintalaitteissa on paljon tuttua.

Näkisin ja kokisin, että ID.Buzz sopii esimerkiksi sellaiselle taksiyrittäjälle, joka haluaa erottua autovalinnallaan tylsänharmaasta automassasta. Tämä puhtaasti siksi, että huomioarvo ID.Buzzilla on varmasti taattu. Myös pelimannihenkeä omaava perheellinen henkilö voisi olla potentiaalinen ostaja, mikäli ei halua hukkua harmaaseen massaan. Koeajoauton hinta on 75 390 euroa, ja se on tietysti paljon rahaa. Mutta toisaalta, rahalle on tarjolla vastinetta.

Toisaalta ymmärrän myös sen pointin, että kaikille ID.Buzz ei sovellu, ja jotkin henkilöt haluavat ajaa autollaan rauhassa. Silloin on toki ymmärrettävää, että autovalinta osuu johonkin pykälän tai pari hillitympään malliin. Itse en kuitenkaan muuttaisi ID.Buzzissa yhtikäs mitään. ID.Buzz on oman tiensä kulkija, joka auraa itse omaa latuaan.

Lopputulema – Oma henkilökohtainen suosikkini Volkswagenilta

Volkswagen ID.Buzz / kuvat Mikko Kilkki

Moni on fiilistellyt ID.Buzzia eri sosiaalisen median kanavissa, joten autoa kohtaan on senkin perusteella vahvasti mielenkiintoa. Volkswagen ID.Buzz on koeajon perusteella jopa oma suosikkimallini Volkswagenilta. ID.Buzz on myös auto, joka herättää varmasti tunteita puolesta tai vastaan. Itselläni on toivelistalla vielä hieman pidempi koeajolenkki autolla, jotta osaisin analysoida tuotteen vielä perusteellisemmin.

Jos haluat blogistani verrata ID.Buzzia johonkin toiseen isoon ja sähköiseen tila-autoon, niin katso vaikka Mercedes-Benz EQV.

Volkswagen ID.Buzz Pro Business 77kWh lähtee Volkswagenin hinnaston mukaan omaksi 65 530 eurolla, kun autovalinta osuu koeajettuun tila-automalliin. Vastaava pakettiautoversio lähtee omaksi 52 550 eurolla.

Volkswagen ID.Buzz / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki