Hybridiä ja digiä – Koeajossa uusi Seat Leon

Seat Leon hybridi / kuvat Mikko Kilkki

Jokunen hetki takaperin tuli poikettua koeajamaan uudistunut Volkswagen Golf. Tuossa autossa digiä oli itseasiassa aiempaan verrattuna todella paljon lisää. Nyt on perässä seurannut Seat Leon, ja myös tämä auto on saanut samaan tapaan paljon lisää digitalisaatiota.

Koska uusin ajamani Leon oli vuosimallia 2015, niin oli todellakin aika poiketa koeajolle päivittämään käsitykset uudesta Seat Leonista! Nyt voi sanoa että on todella maukasta settiä, koska tässä koeajoautossa oli esimerkiksi digimittaristo, jota pystyy muuntelemaan mieleisekseen – jos osaa! Ja jos ei osaa, niin kannattaa muuten opetella ja äkkiä, koska digitaalisuus on osa tulevaisuuden autoilua, ja koskettaa taatusti kaikkia meitä uudempien auton ajajia ennemmin tai myöhemmin.

Suomen halvin hybridi – minkälainen se on?

Seat Leon hybridi / kuvat Mikko Kilkki

Jos uusista hybrideistä puhutaan, on Seat onnistunut painamaan hinnan halvemmaksi kuin moni muu. Eikä Leonia myöskään ole koolla pilattu, sillä kokoluokka on sama kuin vaikkapa Skoda Octaviassa. Jos hintaa haluaisi verrata vaikkapa saman konsernin Golfiin, niin tämä Leonin hybridi on halvimmillaan 25 993 euroa. Vastaava Golfin hybridi maksaisi halvimmillaan 30 339 euroa. Vertailun vuoksi molemmissa autoissa on sama 1,5 eTSI.

Ensimmäiset Suomeen tuotavat uudet Seat Leonit ovat äsken mainitulla hybridikoneella. Lataushybridikin toki tulee mallistosta löytymään, sitä ei sovi unohtaa.

Myös takapenkkitilat uudessa Leonissa on toimivat.

Kuljettajan paikalla istuessa mieleen tulee enemmän tai vähemmän uudistunut Vw Golf. Se on täysin ymmärretävää, sillä onhan kyse saman konsernin tuotoksista. Taloudellisesti ajateltuna autoja ei kannata suunnitella täysin uusiksi, vaan paukut kannattaa laittaa tottakai yhteistyöhön, ja lähteä tuloksia hakemaan siten. Toki samankaltaisuus voi olla autontestaajalle hieman tylsää, mutta toisaalta, hinta on myös tärkeää olla kohdillaan. Erot tehdään sitten tarjouspaperilla ja peltien muodoissa.

Koeajo – miltä Seat Leon tuntuu?

Ulkonäöllisesti muutos vanhaan verrattuna on selkeä. Minun silmääni tämä uusi on miellyttävä, vaikka edellisessäkään ei mitään vikaa ollut – varsinkaan jos värisävyn valitsi oikein. On mielestäni kuitenkin hyvä, että uuden erottaa vanhasta muutenkin kuin arvaamalla, että mistähän ne erot mahtaa oikein löytyä. Keulan muotoja katsellessa mieleen tulee hyvin selkeästi myös Seatin isoin maasturimalli Tarraco.

Mielestäni uusi auto on tärkeää erottaa vanhasta myös siksi, koska nykyään hybriditekniikkaan on valmistajien erittäin järkevää panostaa, kiitos tästä EU:lle. (-> lue lisää 95 gramman säännöstä, ja hybridien yleistymisestä vaikka Tuomaksen blogipostauksesta. Tuomas avaa vuonna 2020 tulleita muutoksia blogissaan hyvin). Kerrottakoon tähän tarkennuksena myös se, että Seat Leonin lataushybridi (PHEV) mätsää näiden pykäläien kanssa oikein hyvin, sillä hinnastossa ilmoitetut päästöt kyseiselle autolle ovat vain 31 grammaa kilometrille. Ero päästöissä nyt koeajettuun autoon on siis noin 100 grammaa kilometrille.

Tunnetusti mittaristoon saa vaikka navigaattorin, jos haluaa. Navi voi olla auki samaan aikaan kahdella eri näytöllä.

Jos on aiemmin ajanut vaikkapa uusimmalla Volkswagen Golfilla, niin mitään järisyttävää uudistusta tämä uusi Leon ei tarjoa. Mikäli koeajolenkki Golfilla on jäänyt jostain syystä tekemättä, kannattaa ehdottomasti kuunnella myyjän pitämä autoesittely. Autossa on niin paljon digiä, että se saattaa äkkiseltään hämmentää, jos siitä yrittää jotain saada asiaan perehtymättä irti. Kaiken kuitenkin ajan kanssa oppii, ja sen jälkeen uudesta Leonista on helppo myös tykätä.

Ajo-ominaisuudet uudessa Leonissa on hyvällä mallilla. Hallintalaitteet on selkeillä paikoillaan, mistä niitä on helppoa käyttää. Myös 170 senttinen kuljettaja saa ajoasennon hyvin kohdilleen. Hevosvoimia tämän auton konehuoneesta löytyy 150, mikä on auton kokoluokka ja käyttötarve huomioiden sopivasti. Tämä auto siis taipuu sen puolesta yhtä hyvin niin matka-ajoon kuin taajamaan.

Päästöt on vielä siinä 130 grammaa kilometrille, mutta tippuvat toki heti todella merkittävästi, kun vertailuun otetaan lataushybridi. Voin jo sanoa lataushybridiä näkemättä, että luultavasti se tulee olemaan oma suosikkini Leonin malleista, koska kaasumallit tulevat ikävä kyllä aikanaan poistumaan Seatin mallistosta.

Lopputulema – Leon, Golf, Octavia..

Koska olin jo aiemmin ajanut uudella Volkswagen Golfilla, niin nyt tämän uuden Seat Leonin rattiin oli huomattavasti helpompi hypätä. Sai heti paljon enemmän irti auton ominaisuuksista. Auto on hyvä, mutta kirjoitan tähän saman kuin Golfin koeajojuttuun, että digitaalisuus saattaa pelottaa vanhempaa ostajakuntaa.

Uskoisin, että nuoriin tämäkin auto kyllä vetoaa paremmin, siinä missä vanhemmat haluavat autonsa vähemmillä digihärpäkkeillä. Samaan henkäisyyn myös Skoda Octavia on uudistunut, ja sen poikkean koeajamaan kunhan kerkeän jälleenmyyjällä poikkeamaan.

Koska digivermeet on tapauksesta riippuen joko plussa tai miinus, niin minun mielestäni kuitenkin miinus on överinvihreän värisävyn puute, jollainen on blogissanikin nähty. Noh, onneksi tämä ei ole ongelma sille, joka tarvittaessa vaikkapa yliteippaa autonsa.

Koeajoauton hinta on 29 794 euroa.

Koeajon lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki