Hyundai Ioniq 5 – Futuristisuus on kivaa!

Hyundai Ioniq 5 / kuvat Mikko Kilkki

Hyundai Ioniq 5 on auto, jota olin jo tovin katsellut. Siitä huolimatta auton näkeminen oikeassa elämässä jossain määrin säväytti minua: Se on yhtä futuristisen näköinen kuin kuvissa. Olin yrittänyt tottua ulkonäköön, joten koeajo oli hoidettava pois alta. Siitä ei päässyt mihinkään yli eikä ympäri.

Vaikka nimenä Ioniq on jo nähty Hyundain mallistossa aiemmin, ei Ioniq 5 kuitenkaan perustu mihinkään aiempaan Hyundain mallistossa olevaan autoon. Suunnittelupöydällä on siis lähdetty nimeä vaille tyhjästä.

Minkälainen on Hyundai Ioniq 5?

Hyundai Ioniq 5 / kuvat Mikko Kilkki

Ulkonäöllisesti Hyundai Ioniq 5 on oikeastaan aika maukas, kunhan silmä ensin tottuu. Se on massasta takuuvarmasti erottuvaa sorttia. Asia on oikeastaan hyvä, kun ottaa huomioon sen, että nykyään moni auto häviää massaan. Tästä on tottavie annettava Hyundain suunnittelijoille pisteet. Nykyään kun ilmasto on pelastettava, on myös kiva, että ilmastoystävälliset vaihtoehdot erottautuvat jotenkin.

Myös teknisessä mielessä on ratkaisuja, joita ei vielä liian usein näe – nimittäin 800 voltin sähkölinja. Kun jännitettä nostetaan, mahdollistaa se nopeamman latauksen pienemmillä virtamäärillä. Vastaavaa on nähty tähän mennessä Porschella ja Audilla.

Hyundai Ioniq 5 / kuvat Mikko Kilkki
Koeajokuski mahtui takapenkkiosastolle hyvin.

Kun Hyundain Ioniq 5:ttä vertaa konseptimalli EV 45:een, on tuotantomallin ja konseptimallin osalta yksi erottava tekijä peilit: Tuotantomallissa on ihan tavalliset peilit, kun konseptimallissa asia oli ratkaistu toisin. Se miksei perinteisiä peilejä poistettukaan, johtuu siitä, että kamerajärjestelmä ei tuota riittävää energiansäästöä. Perinteiset peilit eivät siis lisää ilmanvastusta niin paljoa henkilöauton tapauksessa, että niiden poisto olisi järkevää.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Hyundai Ioniq 5 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille mielekkäästi kohdilleen. Auto lähtee napista käyntiin, käsijarru on nykytyylille uskollisesti sähköinen. Kuljettajan paikalla on jopa Mersumaisia piirteitä: Kuljettajalle kaksi näyttöä, sekä vaihteet vaihdetaan viiksestä.

Muutenkin kuljettajan paikalla meininki on selkeää, eikä nykytyylin mukaisesti ole mitään järisyttävää määrää ylimääräisiä painikkeita, joilla olisi vain jokin yksi tietty funktio.

Hyundai Ioniq 5 / kuvat Mikko Kilkki

Vaikka digiä löytyy paljonlaisesti, on kaikki perustoiminnot kuitenkin järkevästi hahmotettavissa. Tarvittaessa kun pyytää myyjältä opastuksen, ja totuttelee autoon pari iltaa, niin nopeasti tähänkin tottuu. Kaikesta futuristisuudestaan huolimatta mukava ja looginen tapaus.

Kun lähtee ajamaan, on meno taajamassa varsin leppoisaa. Hyundai on jälleen kerran osoittanut osaavansa sähköautojen valmistuksen. Meno ja meininki on toimivaa myös moottoritiellä, eikä valittamista ole.

Hyundai Ioniq 5 / kuvat Mikko Kilkki

Pikavilkaisu takapenkille ja tavaratilaan osoittaa, että sisätilat autossa on arkikäyttöä ajatellen toimivat. Kun otetaan huomioon tavallinen arki, ei tähän autoon ole enää paljoa mitään lisättävää. Tämä on toimiva ihan tämmöisenään.

Lopputulema – Jatkoon vai ei?

Hyundai Ioniq 5 / kuvat Mikko Kilkki

Futuristisuuden osalta tämä on samaa kastia, mitä aiemmin ajamani Volkswagen ID.3 on – massasta erottuminen on varmasti taattu. Tältä pohjalta ajateltuna, sekä arkikäyttöön toimivuuden osalta Hyundai Ioniq 5 on jatkossa. Tästä on hyvä jatkaa.

Itse kaipaisin tämmöisiä massasta erottujia automarkkinoille lisää – kiitos! Hinnat alkaen -versio maksaa 49 990 euroa, joten halvimmassa versiossa hankintatuki on huomioitu siten, että hinta menee juuri ja juuri alle hankintatuen hintarajan.

Hyundai Ioniq 5 / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

1 Comment

Comments are closed.