Hyvä mutta loistava – Koeajossa faceliftattu BMW 330e

BMW 330e koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Jyväskylässä syksyn autokauppapäivässä bongasin jotain uutta ja mielenkiintoista – faceliftatun BMW 3-sarjan auton. Mikäli auto kiinnosti, oli mahdollisuus pikaiseen koeajoon jo tuolloin. Meni kuitenkin tovi, kunnes itse kerkesin testaamaan autoa ajatuksen kanssa. Se aika koitti lokakuussa talvipakkasten alettua, kun autoliike oli saanut omat kolmossarjan Bemarit käyttöönsä.

Bemain kolmossarjan autoista blogissani on aiemmin nähty esimerkiksi 328iA ja 320D, mutta nyt onkin aika hypätä vaihtoautoista aivan uuteen. Muutos vanhaan on selkeä, mutta kuitenkin hyvän maun rajoissa tehty. Aiempaan verrattuna sähkö ja digitaalisuus tekevät vahvasti tuloaan autouutuuksiin. Olen kirjoittanut blogiani vuodesta 2014 alkaen, ja testannut sen jälkeen todella ison määrän autoja. Muutos autoalalla on ollut kahdeksan vuoden aikana todella huomattava ja selkeä, koska autoala on pakotettu päästötalkoisiin erilaisten direktiivien kautta.

Minkälaisen päivityksen BMW teki tärkeälle mallilleen?

BMW 330e koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Autoa on sisältä uudistettu aiempaa modernimman näköiseksi. Sisältä esimerkiksi kojelauta on nyt linjassa nykyisen nelossarjalaisen Bemarin kanssa. Yksi iso yhtäläisyys on isot diginäytöt. Ulkoisesti auto on edelleen yllättävän hillitty siihen nähden, mitä se voisi olla. Rohkeampaakin muotoilua valmistajalta on historian saatossa nähty. Toisaalta kolikolla on kääntöpuoli myös nyt, aina ei ole tarpeen lähteä irroittelemaan liikaa.

Koska uskon autojen osalta vahvasti perinteisiin, huomaan kuljettajan paikalla yhden selkeän muutoksen – vaihteiston joystick on hävinnyt, ja vaihteenvalitsin on korvattu toisenlaisella ratkaisulla. Aika epäbemarimaista, vaikka Bemarimaisuuksia toki edelleen löytyy. Esimerkiksi muotoilusta kannattaa etsiä Bemarille tyypillisä asioita, koska niitä on säästetty.

BMW 330e koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Myös käytännöllisyyttä on mietitty, joten esimerkiksi tavaratila on kunnossa. Käytännössä en ihmettele lainkaan sitä, miksi tämän kokoluokan autoja on viimevuosina näkynyt ihan hyvä määrä takseina. Jos kerran pienempi ja edukkaampi vaihtoehto tuottaa ihan hyvän lopputuloksen, ei ole aina syytä hassata rahojaan siihen isompaan ja kalliimpaan, jollei sitten ole jokin erityinen syy.

Aiemmin lokakuussa BMW i7 mallin Suomen ensiesittelyssä mietin ja juttelin asiakkaiden kanssa siitä, että tältä saksalaisvalmistajalta ei ole tullut vielä kertaakaan väärällä tavalla huonoa mallia, joten odotukset olivat tämänkin koeajon kohdalla vahvasti isot.

BMW 330e pitää sisällään kaksilitraisen bensakoneen, ja tehoa löytyy kaikkineen 292 hevosvoimaa. Koska tämä on lataushybridi, on päästöt saatu puristettua 36 grammaan sadalle. Mallisto pitää edelleen sisällään niin bensaa kuin dieseliä, mutta niiden osalta päästöt ovat isommat. Siksi työsuhdeautoilija saattaa saada alleen lataushybridin.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

BMW 330e koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy kohdilleen sähkösäätöjen kautta, ja 170 -senttisen kuljettajan on miellyttävä olla kuljettajan paikalla. Hallintalaitteiden sijoittelu on myös järkevää.

Koska auto on lataushybridi, on varsinkin sähköllä eteneminen taajamassa miellyttävän hiljaista. Polttomoottorin tulemista kehiin ei huomaa, joten meno on senkin jälkeen varsin leppoista ja balanssissa. Myös moottoritiellä homma toimii, eikä valittaa voi. Saksalainen insinööri on tehnyt jälleen kerran todella täsmällisesti tarkkaa työtä.

BMW 330e koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Jos on vanhan koulukunnan Bemaristi, saattaa eniten totuttelua vaatia joidenkin vanhojen asioiden muuttaminen uudenlaisiksi. Joskus on kuitenkin käännettävä sivua uuteen ja mentävä eteenpäin. Mitään ei olla autossa kuitenkaan pilattu väärällä tavalla, ja kaikkeen tottuu aikanaan.

Myös takapenkkitilat on kelvollisella tasolla. Koeajokuski mahtuu takapenkillä kuljettajan taakse hyvin senkin jälkeen, kun ajoasento kuljettajalle on ensin säädetty kohdilleen. Kolmossarjan Bemari pärjää tavallisessa arjessa hyvin, mikäli se vain autontarpeisiin sattuu sopimaan.

Lopputulema – BMW on hyvä auto ajaa

BMW 330e koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Muistan kun ajoin Bemarin kolmossarjalaisella ensimmäisen kerran autokoulussa joskus vuosina 2005 – 2006. Tuon aikakauden Bemarilla voisin ajo-ominaisuuksien puolesta ajaa toki edelleen, mutta moni muu asia on parantunut sen jälkeen huomattavasti.

Jos ajaisin esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden sisään ostetulla BMW:n 3-sarjalaisella, voisin hyvinkin harkita vaihtoa uuteen. Varsinkin, jos vanhan auton leasingsopimus on umpeutumassa, tai pitäisi löytää pienempipäästöinen auto. Nämä on automiehelle aina hyviä syitä poiketa katsomaan autokaupoille, että mitä on tyrkyllä.

Halvin BMW 3-sarjan lataushybridi lähtee omaksi 54 070 eurolla. Halvin kolmossarjan Bemari lähtee omaksi 49 591 eurolla.

BMW 330e koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Bavaria Finland / www.hedinautomotive.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki