IONITY nosti hintojaan – ja muuntui omistajiensa pikalatausverkoksi

Eurooppalaisten valmistajien IONITY-pikalatausverkko ilmoitti viime viikolla uusista hinnoistaan. Jatkossa pikalatauksen yleinen hinta on 79 senttiä kilowattitunnilta. Esimerkiksi Audi e-tronin lataus melkein tyhjästä melkein täyteen kustantaa tällä hinnalla jatkossa noin 60 euroa, mikä ei paljoa poikkea bensatankillisen hinnasta. Aiemmin hinta on ollut kahdeksan euroa lataussessiota kohden, eli hinnannousu on melkoinen.

Euroa lähestyvä kilowattituntihinta on kuitenkin vain osa totuutta. IONITY:n osakas-valmistajat tarjoavat nimittäin autoilleen latauspalveluja merkittävästi edullisemmin. Suomessa hinnaston on ehtinyt julkistaa Porsche ja Audi, joilla molemmilla kilowattituntihinta on 33 senttiä. Lisäksi laskutetaan parin kympin kuukausimaksua. Volkswagen, Hyundai ja Mercedes-Benz seurannevat samaa hintatasoa. 

Ja tässä on koko hintamuutoksen ydin. Eurooppalainen autoteollisuus pitää latausverkkonsa edelleen avoimena, mutta rajaa hinnoittelulla muiden kuin omien asiakkaidensa intoa ladata IONITY:n asemillaan. Latauspalvelupaketteja myydään auton kylkeen enkä yllättyisi jos niitä alettaisiin tarjoamaan kampanjanomaisesti uuden auton yhteydessä.

Kirjoitin Audin latauspalvelusta vajaa vuosi sitten. Otsikko vaan ei ole enää aivan täsmällinen, jatkossa Audi tarjoaa sähköä auton kylkeen siis halvemmalla. 


IONITY-lataus ei ole aivan tavallista pikalatausta. Yleisin pikalatauslaite Suomessakin tarjoaa noin 50 kilowattia tehoa. IONITY:n laturit puolestaan tarjoavat supertehokasta 350 kilowatin tehoa, mistä erityisesti uusi Porsche Taycan hyötyy. Suuri latausteho kuitenkin vaatii raskaampaa latauslaiteinfrastruktuuria ja esimerkiksi täysin oman muuntamon keskijänniteverkkoon liitettynä. Tämä kaikki maksaa ja jatkossa asiakas kantaa osansa näistä premium-latauspalvelun kustannuksista.

IONITY-latausverkosta kirjoitin tarkemmin joulukuussa. 

Hinnoittelullaan IONITY myös paaluttaa hintatasoa jota muut toimijat seurannevat. Esimerkiksi Fortumin ainoa suurteholaturi Lohjalla kustantaa tällä hetkellä 35 senttiä minuutilta, mikä tarkoittaa hyvin edullista kilowattituntihintaa suurella latausteholla toimiville autoille. Tämä hinta saattaa hyvinkin nousta lähiaikoina.

IONITY-latausasemalla on kaksi tai enemmän latauspaikkoja. Vihreä rakennus vasemmalla on megawattiluokan muuntamo, joka kytketään suoraan keskijänniteverkkoon.

Toisaalta kalliimman markkinasähkön maassa Hollannissa Fastned laskuttaa kaikesta pikalatauksesta tavallisesti 59 senttiä kilowattitunnilta, riippumatta siitä onko kyseessä normaali 50 kW vai suuritehoinen 175 kW laturi. 

Jaguar I-PACE– ja Volvo XC40 Recharge- ja Polestar 2 -kuskit jäävät nopean pikalatauksen osalta ahtaaseen välikäteen: Valmistajalla ei ole omaa verkkoa ja jolloin suurteholataus on kallista. En yllättyisi jos Volvo julkistaisi liittyvänsä IONITY-verkon omistajiin.

Teslan osalta hinnantarkitus lopettanee kuskien asiakkuuden IONITY:llä kokonaan, Teslojen ladatessa paljon edullisemmin Teslan omilla Supercharger -asemilla. Näitä latureita on myös paljon enemmän kuin IONITY:n lataustolppia. IONITY:n ainoa etu on hieman nopeampi lataus, josta varsinkin Model 3 -autot hyötyvät.

IONITY-latauksen hinta verkoston omille autoille on hieman kalliimpaa Tesla Supercharger-verkkoon verrattuna, mutta latausajat ovat hieman nopeammat. 

On mielenkiintoista nähdä seuraako Tesla hinnoittelussa IONITY:ä. Uusi kolmosversion Supercharger tarjoaa merkittävästi suurempaa lataustehoa aiempaan verrattuna, mikä voi näkyä hinnankorotuspaineina. Ainakin korotusvaraa markkinalla tuntuisi nyt olevan.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *