Italian namupalat kiertueella – Koeajossa Maserati Levante

Maserati Levante / kuvat Mikko Kilkki

Siis mitä – mahdollisuus koeajaa Maserati? Ei voi olla? Tässä olivat päällimmäiset fiilikseni, kun avasin eräänä sunnuntaina Facebookin. Heti ensimmäiseksi näkökenttääni ilmestyi mainos Maseratin koeajokiertueesta – ja vielä kotikaupungissani Jyväskylässä! Koeajo oli myös mahdollista varata, joten samalta istumalta laitoin sähköpostin mainoksessa mainittuun osoitteeseen. Koeajokiertue oli tulossa tänne paria päivää myöhemmin, joten toivoin koeajoa juuri kyseiselle ajankohdalle. Koeajopaikkana oli Jyväskylän keskustassa sijaitseva hotelli Scandic, joten paikalle oli helppo löytää – Jyväskylän keskustassahan on kyseisiä hotelleja vain yksi. Autoja kiertueella oli koeajettavissa kaksi: dieselkoneella oleva Ghibli, sekä bensakoneella oleva uutuusmalli Levante. Maserateista minulla ei aikaisempaa ajokokemusta ollutkaan, joten tavoilleni uskollisesti aloittelin järeämmästä, tässä tapauksessa Levantesta. Siinä oli tujakampi Ferrarin tekemä kone, ja mallina se oli uusi. Niin pitkään kun elon päiviä piisaa, on aikaa ajaa myös sillä miedommalla Ghiblillä. Tosin saman 430 -hevosvoimainen ärjykone on saatavissa myös Ghibliin. Silloin se ei enää olisi sen miedompi, mitä kiertueella mukana ollut Levante. Räyhääjä-Ghibliä ei kiertueella ollut. Hienoja autoja kyllä molemmat, Ghibli sekä Levante – saisi kieltämättä näkyä meikäläisten Jyväskylän katukuvassa hieman useamminkin kyseisen merkin autoja: Mallilla ei niin väliä olisi, kunhan Maserateja ylipäätään katukuvassa vain enempi näkyisi. Ferrareita täällä sentään on näkynyt. Näin kirjoittaa siis eräs, joka on oman Fiatinsa pois hävittänyt. Ja Fiatin omistukset Maseratin osalta tiedetään.

Mikä ihmeen Maserati Levante? Se on Italialainen maastoauto!

Maserati Levante / kuvat Mikko Kilkki

Italialaismerkeiltä ei olla liiemmin maastoautoja nähty – mutta tässä on sellainen. Äänimaailma varsinkin sporttiasetuksilla on huikea. Bensakone on V6, ja se on saatavissa Levanteen kahtena eri tehoversiona: 350hv tai 430hv. Dieselversio on sitten 275hv, mikä on siis se sama, kuin aiemmin mainitussa Ghiblissä. Ja menohaluja piisaa tässä tehokkaimmassa koneessa kyllä tarpeeksi – se on niin varma, kuin olla ja voi. Ghibliä en käynyt tällä erää testaamassa, mutta uskon senkin liikahtavan tarpeeksi. Varauskalenteri oli täyden oloinen, joten muideni menojeni takia en jäänyt odottamaan toista koeajoa. Kaikki Maserati Levantet ovat nelivetoisia ja automaattivaihteisia – manuaalivaihteilla tätä autoa ei ole saatavilla. Eikä vajaavetoisena. Maserati Levanten tavaratila on 580 -litraa, ja auto painaa tyhjänä 2205 kg. Strategiset mitat Levantelle ovat 5 003 millimetriä pituutta, 1 968 millimetriä leveyttä, 1 679 millimetriä korkeutta. Akseliväli on 3 004 millimetriä.

Koeajo – millaisia autoja tulee Italian Modenasta?

Maserati Levante / kuvat Mikko Kilkki

Nahkapenkeillä on oikein mukava istua, ja ajoasento säädetään rattia myöten sähköisesti. Levante tölväistään käyntiin ratin vasemmalla puolella olevasta napista. Äänet todellakin pistävät automiehen hiljaiseksi. Sitten vaihdetta pesään ja amanaan. Tehoja ja potkua autossa todellakin on, joten matka-ajossa voi olla syytä käyttää vaikkapa vakionopeudensäädintä, sillä muutoin suurimman sallitun nopeuden ylitykset tapahtuvat jopa vahingossa – kuin huomaamatta. Maastoajossa Levante ei ehkä ole omimmillaan: esimerkiksi alennusvaihteistoa ei ole. Mökkitielle tällä vielä voisi ajaa, mutta offroad lienee jo syytä unohtaa kyseiseen harrastukseen vaadittavien varusteiden puutteesta johtuen.

Maserati Levante / kuvat Mikko Kilkki

Koska kyseessä oli koeajokiertue, jäi koeajot siksi hieman lyhykäisiksi. Mutta selvää on se, että Maserati Levante on hieno kokemus, nautinto. Varsinkin, jos ei ole Maseratilla aikaisemmin ajanut. Ja on silloinkin, jos olet ajanut aiemmin. Kieltämättä nälkä jäi ajaa Maseratilla enemmänkin, ja perehtyä malleihin vielä lisää. Harmi vain, kun opiskelijabudjetilla pankinjohtaja kieltäytyy antamasta autolainaa. Täydellistä käsitystä autosta on hankala saada maksimissaan 25 -minuutin koeajolenkillä. Mutta ymmärretävä se on, että muidenkin on ehdittävä päivän aikana koeajamaan Maserati Levante tai Ghibli. Ja tuntejahan on päivässä rajallisesti. Mielestäni on hienoa, että tämmöisiä koeajotapahtumia järjestetään myös premium -merkkien kohdalla. Kun se autokuume on onnistuttu jollakin tartuttamaan, on siihen lääkitys yleensä helposti saatavissa: pankin tai rahoitusyhtiön kautta ostoksille. Maserati Levante on auto, joka sopii myös arkikäyttöön – kunhan muistaa olla menettämättä ajokorttiaan, ja rahat auton pitämiseen vain riittävät.

Lopputulema – Maserati Levante, entä Maseratit ylipäätään?

Maserati Levante / kuvat Mikko Kilkki

Maserati Levante on jotain, mitä en vain osaa pistää sanoiksi yhtään sen paremmin. Jo koeajoa edeltävänä iltana tuli sellainen olo, että en meinaa pysyä nahoissani. Sama olo jatkuu myös koeajon jälkeen. Jos Levante ei mallina sytytä, on Maseratin mallivalikoimassa myös Quattroporte ja Ghibli. Voisi olla hyvinkin mielenkiintoista koeajaa jotain Maseratia myös dieselkoneisena. Lähtöhinta on Maserati Levantelle jo riittävästi, mennään jo sadantuhannen euron paremmalla puolella. Ainoastaan yksi asia minua on hieman mietityttänyt liittyen Maserati Levanteen – nimittäin se, että onko kyseessä maastoauto, vaiko crossover? Mikään Nissan Qashqai ei kuitenkaan tule vertailukohtana kyseeseen, vaan kilpailevia malleja tälle Maseratille saa hakea BMW:ltä ja Mercedekseltä.

Maserati Levante / kuvat Mikko Kilkki

Atrain, Maseratin logo

Maserati Ghiblillä on historiaa jo vuodesta 1966 alkaen, ja Maserati Levante on ollut tuotannossa vuodesta 2017 alkaen.

Maseratien myynti- ja maahantuonti: Luxury Collection / www.luxurycollection.fi

Mikko Kilkki