Jaettu auto on kaksinkertainen ilo

Auton omistamisen hyötysuhde ja tehokkuus ovat surkeita. Uutena ostettu auto menettää jo ensikilometreillä arvostaan huomattavan osan ja seisoo suurimman osan vuorokaudesta parkkiruudussa joko kotona tai työpaikalla. Kantakaupungissa seisova auto vie lisäksi arvokasta tonttimaata ja estää muita pysäköimästä. Yhteiskäyttöauto voisi olla ratkaisu ongelmaan.

Perinteinen apu autonpidon hintaan on autosta luopuminen ja joukkoliikenteeseen vaihtaminen. Mutta tämä ei sovi kaikille. Esimerkiksi minun kotiseudullani Pohjois-Helsingissä pientaloalueella on joka pihassa auto – vaikka moni meneekin bussilla töihin. Joukkoliikenne on Helsingissä helppoa, koska busseja menee paljon ja siten välttää stressaavan ajamisen ruuhkassa. Kallista pysäköintiäkään ei tarvitse murehtia.

Yksittäisille mökkireissuille ja muulle asiointiajolle tulee kuitenkin hintaa, kun niihin laskee mukaan auton käyttökulut ja arvon aleneman.

yheiskäyttöauto

Porvoon Rihkamatorin sähköautoparkin kaikki (molemmat..) autot olivat yhteiskäyttöisiä muutama viikko sitten.

Miten päivät pitkät pihassa seisovan menopelin voisi hyödyntää fiksummin? Miten kanta-kaupungin parkkiongelmia voitaisiin helpottaa? Entä olisiko jokin keino keventää kaupungin ruuhkaisuutta ja heikkoa ilmanlaatua?

Helpotusta voisi tuoda auton vertaisvuokraus. Idea on yksinkertainen: Auton omistaja määrittelee ajat, jolloin auto voi olla vuokralla (vaikkapa työpäivät klo 9-15 välillä) ja tällöin auto olisi kenen tahansa käytettävissä. Käyttäjä maksaisi autosta sovitun maksun ja palauttaa sen hyvässä kunnossa, sovittuna aikana.

Idea on siis hieman sama kuin vaikka CityCarClubin, Ekorentin tai 24Rentin yhteiskäyttöautoissa, mutta sen sijaan että käyttöön otettava auto on vuokranantajan omaisuutta, voisi se olla kenen tahansa. Tarvitaan vain kolmas, luotettu taho, joka tuo mukanaan sen tärkeimmän asian: luottamuksen. Ohessa se järjestelee laskutukset ja varaukset.

Ruotsissa kaikki asiat ovat paremmin. Niillä on siellä talouskasvua (meillä ei), vähemmän työttömyyttä (meillä ihan liikaa) ja Teslan Superchargereitakin kunnolla (15, kun Suomessa vain kolme).

Ja tietysti Ruotsissa on myös vertaisvuokrausta ja yhteiskäyttöä harrastettu jo jonkin aikaa. Jopa autonvalmistajat ovat lähteneet mukaan leikkiin, esimerkiksi BMW:n DriveNow -yhteiskäyttöautot sekä Audin Unite ovat Tukholmassa käytössä. Systeemit pelaavat hieman erilailla, mutta idea on sama molemmissa: silloin tällöin tarvitseva saa auton kadulta kohtuuhintaan. Eikä mitään romua vaan tarvittaessa vaikka Audi R8:n.

Maailmalla yhteiskäyttö ja vertaisvuokraus tuntuvat olevan kova juttu. Amerikkainen Turo on saanut Wikipedian tietojen mukaan jo 95 miljoonaa dollaria rahoitusta 2009 alkaneelle toiminnalleen. Mystinen Faraday Future vihjaa kovasti mainosvideossaan juuri yhteiskäyttöistä sähköautoa. Tästä kuulemme lisää heti tammikuun alussa CES2016-messuilla.

Meillä Suomessa asenteet ovat perinteisesti tiukassa. Tämä on minun autoni! Pysyhän etäällä! Facebookissa kiersi pari viikkoa sitten ilmeisen aito otos sanomalehden yleisöosaston kirjoituksesta, jossa Mercedes-Benz -kuski toivoi kauppakeskuksiin erillisiä parkkiruutuja mersuille, ettei tarttis pysäköidä halvempien romujen viereen.

Mutta asenteet muuttuvat. Helsingistä ponnistavan Shareitin tilaaman tutkimuksen mukaan jopa puolet suomalaisista autonomistajista voisi harkita auton vuokraamista ulkopuoliselle, jos vakuutus- ja muut asiat olisivat selkeät. Tämä tarkoittaisi yli miljoonaa autoa. Shareit on lähtenyt vertaisvuokraukseen ostamalla Kortteliauton ja muun muassa pari Teslaa Car Club -haaralleen.

Laki ei Suomessa estä vertaisvuokrausta. Luottamusasia voidaan kuitenkin hoitaa nykyään Überin tai AirBnB:n tyyliin aplikaatioilla ja netissä. Jos käyttäjä saa vuokraajalta huonot arvosanat, ei hän saa enää seuraavaa autoa vuokralle – ja toisaalta jos vuokraajan tarjoama auto on huonokuntoinen, voi asiakkaiden saaminen jatkossa olla vaikeaa.

Sen sijaan vakuutusten järjestely ja auton hallintaan liittyvä byrokratia eivät ratkea appiksilla. Tähän mennessä Trafi on tulkinnut vertaisvuokrauksessa olevan auton käyttötarkoituksen tiukasti, mikä on edellyttänyt käyntiä katsastusasemalla. Auto on pitänyt rekisteröidä uudestaan vuokrauskäyttöön, ilman kuljettajaa. Lisäksi myös vakuutukset on täytynyt ottaa vuokra-autopohjalta.

Nyt tilanne näyttää muuttuvan. Shareit on ihan tosissaan lähdössä tekemään autojen vertaisvuokrausta. Kenties tärkein saavutus vertaisvuokrauksen helpottamisessa onkin ollut uusi vakuutusyhtiöyhteistyö, joka mahdollistaa yksityisen autonomistajan vuokrata autoaan kaupallisesti. Tästä Shareit on luvannut kertoa enemmän heti ensi vuoden alussa.

Pienellä mielikuvituksella yhteiskäyttöinen auto alkaa tuntua kivalta ajatukselta: Kävelen kesäistä Kaivopuiston rantaa tyylikkään Ferrarin ohi. Miltähän se tuntuisi ajaa? Noh, otetaan auto alle ja kokeillaan! Tai entäs kun just nyt pitäisi päästä viemään rouva Ikeaan, eikä oma Nissan Micra ole ehkä paras valinta tuliaisten kuskaamiseen? No otetaan naapurikorttelista se Toyota Hiace menopeliksi.

Parhaimmillaan yhteiskäyttöinen auto nostaa autojen käyttöastetta ja järkevöittää koko liikennejärjestelmää vähentäen ruuhkia, parkissa olevia autoja ja ilman saastumista.

5 Comments

  • Henri Hovi says:

    Jaetun auton voi jakaa helposti kotimaisella Ridefy sovelluksella. Hyvä esimerkki on 24Rentin ja Ridefyn yhteistyö, jossa auton varauksen yhteydessä jakaminen onnistuu helposti napin painalluksella.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *