Jaguar XE – egoistinen vai järkevä sijoitus?

Jaguar XE

Sattuman kautta käsiini päätyi tovi sitten viikonlopuksi Jaguar XE. Eihän sitä kieltää voi etteikö tästä olisi ollut mielissään. Lähtökohtana ei ollut jutun kirjoittaminen, joten en ehtinyt muodostaa ennakko-odotuksia auton suhteen, vaan lähdin fiilistelemään autoa itseään. Ulkomuoto antoi odottaa jotain vanhan tuttuni Lexus GS:n suuntaista, mutta siihen ne odotukset sitten loppuivatkin. Enemmän XE:tä on mahdollisesti jo takavetoisuutensa puolesta verrattu “viidakon kuninkaaseen”, BMW:n 3-sarjaan.

Jaguar XE

Lukemat liian hyvää ollakseen totta?

Koeajettu yksilö oli varusteltu Portfolio-varustepaketilla ja Jaguarin E-performance–moottorilla ja automaattilaatikolla. Käytännössä konepellin alta löytyi siis 2.0-litrainen dieselmoottori, josta irtoaa maltilliset 163 hevosvoimaa ja 380Nm vääntöä hieman 2000 kierroksen molemmin puolin. Päästöiksi on luvattu 106g/km ja keskikulutukseksi 4,1l/100km. Paperilla paketti siis vaikuttaa jokseenkin liian hyvältä ollakseen totta, sillä näin kohtuullisella kulutuksella ei autolta uskalla odottaa kovin tajuntaa räjäyttäviä liikkeitä liikenteessä. Jaguar kun kuitenkin kantaa ainakin omassa mielessäni jokseenkin sellaista arvonsa tuntevan, ehkä aavistuksen egoistisen herrasmiehen auton stigmaa, jolta odottaa tietyllä tasolla myös urheilullisuutta. Autojen takavetoisuus ei ainakaan tätä mielikuvaa hälvennä.

Epäilykset hieman hälvenivät auton toimintoihin hieman enemmän perehdyttyäni, sillä auton valikoimasta löytyy normaalin ajotilan lisäksi ECO-, sekä Sport-tilat. Auton ensikilometrit taittuivat ECO-tilassa, joka antaa vääntöä kyllä vallan sopivasti rentoon perusajoon, mutta taloudellisuuden rajoissa. Ympäristöystävällisyyttä on lisätty kutistamalla typpioksidi-päästöjä AdBlue-teknologialla, jota löytyy Jaguar-mallien lisäksi saman valmistajan Land Rovereista. AdBlue on ureasta ja mineraaleista puhdistetusta vedestä koostuva myrkytön neste, joka muuttaa typpioksidin vesihöyryksi ja typeksi. Käytännössä takakontissa on pieni korkki, jonka kautta ainetta lisätään.

Normaalissa ajotilassa moottori tarjoaa selkeästi enemmän vastinetta menohaluisen kaasujalan painallukselle ja Sport-tilassa viivalta lähdetään vauhdilla, vaan sitä vatsanpohjasta repäisevää tunnetta en tämän auton ratissa kuitenkaan saavuttanut.

Jaguar XE

Pehmeää ja vakaata ajoa

Ajomukavuudeltaanhan auto on yhtä nannaa – nautinto ajaa. Takavetoisella hyvin vähän aiemmin ajaneena olin iloisesti yllättynyt kaistanvaihdon tehokkuudesta ja renkaiden välittömästä vastaamisesta ohjauksen liikkeisiin. Aiemman kokemuksen puutteessa hain suhteellisen reippaasti niitä takavetoisen auton ohjauksen rajoja ja ilman ajonvakautusjärjestelmää olisin saattanut pariin otteeseen olla tuossa kotikulmien kurveissa kylki edellä ojan puolella. Myös kyydissä istuneet olivat erittäin tyytyväisiä siihen kuinka järjestelmän reagointi tuntui sisällä hyvin rauhallisina – lisäten entisestään sellaista ajettavuudeltaan äärimmäisen mukavan auton imagoa. Jaguar itse puhuu tässä yhteydessä Dynamic Satbility Control (DSC) –järjestelmästä. Mikäli ajoneuvo niin sanotusti uhkaa lähteä lapasesta, voi DSC-järjestelmä hallita jokaisen pyörän jarruja erikseen, jotta etenemissuunta palautuu siksi minkä ohjauspyörä ilmoittaa halutuksi.

Jaguar XE Jaguar XE

Hillittyä luksusta sisältä ja ulkoa

Ulkoisesti muotoilu ei aiheuttanut elämää suurempaa WOW-reaktiota. Ajan hengessä kulmikkaammaksi ja tavallaan modernimpaan suuntaan viety muotoilu tekee tästä Jaggesta ehkä aavistuksen vähemmän liikenteessä silmiin pistävän. Takavalot ovat oikeastaan ainoa aavistuksen persoonallisempi mauste, jotka kyllä sopivat hienosti auton perään. Sisältä tämä Portfolio-paketilla varustettu malli oli puolestaan tyylikkäästi viimeistelty ohjauspyörää myöden.

Vain yksi asia ihmetytti suuresti: missä oli istuimen ristiselän tuki? Yritin istuimen sivun nappeja kaivella ja painella, vaan en saanut aikaan muutosta. Näin notkoselkäisenä alkoi lanneranka ilmoittelemaan istuskelun määrästä viikonlopun loppua kohden hyvin intensiivisesti.

XE on järkevä sijoitus – kenties haastaja Audille?

Jos Jaguar ennen tätä koeajoa leimautui mielessäni rahakkaiden “pisnesmiesten” autoksi, niin tämä viikonloppu muutti kaiken. Tarvittaessa äärimäisen maltillisesti polttoainetta kuluttava menopelo voisi nähdäkseni olla potentiaalinen kilpailija järkevänä liikemiehen autonakin esimerkiksi Audin rinnalle. Kulutus- ja päästölukemissa Jaguar vaikuttaisi mahdollisesti pääsevän jopa pienempiin lukemiin kuin em. Audin A5-mallin TDI-moottorit keskimäärin. Egoistisen herrasmiesauton sijaan kyseessä on niin turvallisuuden, kuin kulutuksen ja ympäristöystävällisyyden puolesta varsin järkevä ja tyylikäs sijoitus,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *