Jaguar XF – kyttäversion jälkeläinen

Jaguar XF 2012 V6 S vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Tiedossani on muutama Jaguarmies, joten Jaguaria on joskus blogiini pyydetty. Nyt se siis tapahtui, koeajoin Jaguarin. Oikeastaan taas kerran, vaikka toisaalta se ei tapahdu kuitenkaan liian usein.

Muistan vielä hyvin, kun ensimmäisen kerran vuonna 2008 ajoin Jaguarilla, malli oli tuolloin XK 4,2 V8 Coupe. Silloin en harrastanut autobloggaamista, vaan olin bongannut koeajokiertueen, jossa kyseinen auto oli ajettavana. Ja Mikko, tuolloin 21 vuotta, koki olevansa elämänsä huipulla. Autobloggaaminen ei tuolloin käynyt edes mielessäkään, että se olisi ylipäätään edes mahdollista. Olin väärässä – pahasti väärässä. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin asiat ovat toisin. Vuonna 2008 en edes seurannut mitään blogeja, tai sanoisiko paremminkin bloggareita.

Nyt vuonna 2018 moni asia on toisin. Moni myös varmasti muistaa, kun Tekniikan Maailma osti Poliisille aikoinaan lahjaksi Jaguar S-Typen. S-Type on mallina saanut sittemmin korvaajan, ja poliisikäytössä ollut Jaguarikin myös museoitu. S-Typelle, eli tuolle kyttäversiolle saatu korvaajamalli on XF, joka tarttui koeajooni autoliikkeen vaihtoautorivistä. Syykin tälle lienee selvä: Jaguaria ei enää uutena saa Jyväskylästä. On mentävä muualle tai otettava vaihtoauto. Toisin oli tämäkin asia silloin menneinä hyvinä aikoina, kun diileri vielä löytyi täältä.

Tämä koeajettu XF on kolmelitraisella dieselkoneella, V6 tottakai, ja auto on vuosimallia 2012. Eikä  se kutoskonekkaan ole edes se kesyin, vaan kutoskoneista tehokkain S-malli. Auto on jo Faceliftin keulalla, mikä saatiin markkinoilla jo 2011. Pienimmät tarjolla olevat koneet ovat rivinelosia. Jaguariin rivinelonen? Kyllä, luit oikein, löytyy.

Poliisikäyttöön ei ole enää uutta Jaguaria varusteltu Suomessa, mutta Jyväskylässä taksissa on ainakin yksi XF nähty – tosin tuntuu vaihtuneen sekin jo pois. Nyt on tullut aika ottaa selvää tuosta hienostomallista, mikä ei selvästikään ole se malliston edukkain vaihtoehto. Se on selvästi auto, mikä on kyllin hyvä taksiyrittäjälle, ja nykyään jo edesmenneelle Liikkuvalle Poliisille.

Minkälainen on Jaguar XF? Minkälainen varustelistaus?

Jaguar XF 2012 V6 S vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Tämä kertoo Jaguarmiehille auton tehoista hieman lisää.

Itselleni oli ensimmäinen kerta, kun pääsin puikottamaan Jaguar XF:ää. Tämä kesykissa pitää sisällään ylipäätään sen tehokkaimman koneen, mitä dieselpuolelta tarjolla oli vuonna 2012. 271 hyvää hevosvoimaa, vääntömomentin ollessa 600 Newtonia. Myös V8 olisi tarjolla, tähän faceliftin malliin viisilitraisena, ennen faceliftia 4,2 litraisena. Kasikone käy aina bensalla.

Ajettu koeajoautolla on 170tkm, viimeisin huolto tehty 147tkm kohdalla. Varustelistaus on hyvinkin käytäntöpainotteinen, sisältäen esimerkiksi ilmastointiautomatiikan. Hieno auto tämä silti on, kokoluokka on sama kuin Mercedeksen E-sarjalla, tai BMW 5-sarjassa. Jaguarkuljettajan ei tarvitse todellakaan hävetä itseään tai autoaan maanrakoon.

Blogissani on aiemminkin nähty Jaguareja: Jos vertaamassa haluat käydä, niin katso toki Jaguar X-type, Jaguar XJ6 Sovereign, sekä pikaisesti myös Jaguar F-Pace.

Koeajo – Jaguar XF on kerrassaan hieno!

Jaguar XF 2012 V6 S vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento säädetään täysin sähköllä, niin ratin kuin penkin osalta. Hallintalaitteet on kohdillaan, sopivilla paikoilla, mistä niitä on helppo käyttää. Olisi suorastaan erittäin väärin sanoa, että tässä autossa olisi jotakin heikkouksia. Koska heikkouksia ei vain ole. Kuljettajan paikalla viihtyy mainiosti, ratti on hyvin muotoiltu käteen sopivaksi, ja alustatuntuma on kohdillaan. Kuusivuotias auto vaikuttaa hyvin pidetyltä.

Jaguar XF 2012 V6 S vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Vaihteisto toimii varsin Jaguarmaisesti.

Konehuoneessa kaikki tehot ja väännöt tuntuvat olevan kotona. Kyllähän tämä jo kulkee, vaikka malliston tehokkaimpaan versioon on vielä matkaa. Toisaalta, teho luo turvallisuutta, vaikka tehokkaasta autosta Suomen lainsäädännön vaikutusalueella ei aina kaikkea irti saisikaan.

Jaguar XF 2012 V6 S vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Navigaattorin lisäksi kosketusnäytölle saa peruutuskameran kuvan.

Jaguarin XF on senverran mielekäs tuttavuus, etten halunnut palauttaa sitä koeajon jälkeen liikkeeseen. Toisaalta vakityö vielä puuttuu, siten myös rahoitusyhtiöstä jää rahoitus saamatta. Joten kiltisti peruutan auton parkkiruutuun, ja palautan avaimet myyjälle. Niin mielelläni olisin kauppakirjaan nimeni pistänyt – mutta minkäs auton kohdalla olisin sen jättänyt huvikseni tekemättä?

Olenhan vain autobloggari, mutta silti syntilistaani pidempi listaus on kaikki ne autot, jotka haluaisin omistaa. Sitä ennen minun pitäisi varmaan laittaa myös pari hakemusta lottovoittajaksi. Vaikka lottomiljoonat eivät koskaan onnellisuutta tuo. Onnellisuuden hintalappu kun ei lopulta ole missään rahassa mitattavissa.

Jaguar XF 2012 V6 S vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Myös takapenkin nahkasisusta näyttää ehjältä.

Vuonna 2012 Jaguarin XF sai lisäksi farmariversion, joka tottelee nimeä Sportbrake. Kun tämän auton hinnaksi ilmoitetaan 29 900 euroa, niin on tämä jo ainakin perjaatteessa tavallisenkin palkansaajan ostettavissa. Autorahoituksen toki saattaa joutua hakemaan, tai autolainan. Se on maksettavissa kyllä, jos niikseen tahtotila antaa myöten.

Harvoinhan auto kuitenkaan se sijoitus on, ellei sitten kyseessä vaikkapa Ferrari F40, tai jokin klassikkohenkinen matching numbers jenkki. Tämä Jaguar on siis käyttötavaraa enemmän kuin keräilytavaraa, jolla todellakin ajaa ne päivittäiset ajonsa.

Lopputulema – sopii käyttöautoksi

Jaguar XF 2012 V6 S vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Brittiauto, joskin sittemmin Intialaiselle Tatalle myyty Jaguar ei petä laatuvaikutelmassa taaskaan. Vaikka perinteisesti olenkin ollut kallellaan varsinkin erääseen saksalaismerkkiin, niin kyllä sitä nyt Jaguarikin kelpaisi. Autokaupoille minua ei tarvitsisi edes pakottaa. Brutto netto ja ratto on jo hyvin kohtuullinen suhteessa siihen, millainen porvarimaine on Jaguarilla. Kateustakuuta voisin jo melkein luvata.

Jaguar XF on siitä mukava auto, että näitä löytyy jo vaihtoautoinakin, toisin kuin kyttäversioksi nimeämääni S-Typeä. Jostain syystä S-Type ei ole tuntunut yleistyneen meikäläisten Suomessa, toisin kuin tämä XF. Uutenahan XF:ää saa ostettua edelleen jälleenmyyjiltä, mikäli vaihtari ei miellytä.

Mikäli kiinnostaa bongata mainittu poliisin vanha Jaguar, kannattanee suunnata Mobiliaan Kangasalalle. Löytyy automuseosta sieltä. Juttuani Mobiliasta odotellessa, tutustu juttuuni Vehoniemen Automuseosta. Molemmat automuseot löytyvät aivan lähekkäin toisiaan, joten samalla on helppo vierailla molemmissa. Jos siis vain aikataulut antavan myöten.

Jaguar XF 2012 V6 S vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Maahantuojan sivusto: Www.jaguar.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki