Jaguaria sähköllä – Koeajossa Jaguar I-Pace

Jagua I-Pace / kuvat Mikko Kilkki

Nykyään kaikki autonvalmistajat ovat enemmän tai vähemmän pakotettuja tekemään sähköautoja ja hybridejä. Edes Jaguar ei ole tästä mikään poikkeus, vaikka vannoutuneesta automiehestä tuntuukin hankalalta puhua Jaguarista ja sähköautoista samassa lauseessa. Tulevaisuudessa tähän on kuitenkin pakko tottua, sillä Jaguar tulee vuodesta 2025 alkaen valmistamaan vain sähköautoja. Vastaavia ilmoituksia ovat antaneet muutkin autonvalmistajat – esimerkiksi Volvo ja Bentley, tosin aikataulujen vaihdellessa tapauskohtaisesti. Yhtä hankalalta tuntui myös silloin, kun Jaguar ryhtyi valmistamaan dieselautoja, joten myös nyt paras lääke on aika, koska Jaguarin dieseleihinkin on jo ehditty tottua.

Ensimmäinen Jaguariin liittyvä mielikuva on isokoneisesta polttomoottoriautosta, eikä sähköauto siihen maailmankuvaan kaikilla mahdu – ainakaan vielä. Myönnän olevani yksi heistä, jolla saattaa olla hankaluuksia suhtautua perinteisen valmistajien sähköautoihin luontevasti, mutta parhaani yritän. Syynä tähän on perinteet, koska tietyllä tavalla on toimittu pitkään. Muutos ei ole aina hauskaa. Minun on ehkä ollut helpompi suhtautua vaikkapa Teslan sähköautoihin, koska heillä ei ole historiaa polttomoottoriautojen osalta. Toinen mikä sähköautoissa saattaa mietityttää, on talvea vasten nouseva sähkön hinta. Olisiko polttomoottoriauto sittenkin edullisempi ajettava?

Jagua I-Pace / kuvat Mikko Kilkki
Jaguar I-Pace EV400 on ainoa Suomen hinnastosta löytyvä versio.

Jaguarin ensimmäinen näkemys sähköautoista on I-Pace. Niitä ei ole montaa näkynyt Jyväskylän alueen autoliikkeissä, mutta nyt kerrankin tärppäsi, joten koeajolla oli käytävä. Tämä on erittäin loistava mahdollisuus kuntouttaa omia asenteita sähköautoilua kohtaan.

Uusi tämä auto ei enää ole, mutta mielestäni vaihtoautoksi potentiaalinen vaihtoehto, johon kannattaa tutustua tarkemmin. Automaailma tulee ajan kanssa sanomaan polttomoottoreille heipat, halusimme sitä tai emme, joten korvaaviin voimanlähteisiin vähintään uusissa autoissa on syytä tottua. Nyt on menossa autoalalla suurin muutos sitten sataan vuoteen. Edellinen iso muutos oli se, kun Henry Ford keksi liukuhihnan 1900 luvun alussa. Nyt puhutaan autojen käyttövoimasta ja digitaalisuudesta.

Minkälaiset varusteet?

Jagua I-Pace / kuvat Mikko Kilkki
Keulasta löytyy latauskaapelille pieni tila. I-Pace on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi, eikä siitä ole mitään aikomusta tehdä polttomoottoriauta.

Vuosimalli on 2020, ja kilometrejä on takana todella maltillisesti – vain 13 000 kilometriä. Varustelistaus sisältää niin nelivedon kuin ilmastoinnin, lasikaton, navigoinnin ja peruutuskameran, sekä kaikkea muuta tarpeellista. Varustelistaus on jopa pidempi kuin bloggaajan syntilista, mutta niin tietysti 59 990 euron hintaisen vaihtoauton kohdalla olettaa olevankin. Hinta on jo tässä vaiheessa tippunut mukavasti, koska ajoin I-Pacea ensimmäisen kerran jo vuonna 2019, ja tuolloin uuden koeajoauton hinta oli 94 800 euroa. Halvimmillaan uusi I-Pace lähtisi omaksi 84 300 eurolla. Hinnanpudotus lähentelee jo perusduunarin vuosipalkan suuruutta.

Silmämääräisesti katsottuna auto on siistissä kunnossa, moitteen sijaa ei ole eikä tule.

Jagua I-Pace / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on Jaguar I-Pacessa kelvolliset.

Tietyt valinnat on I-Pacessa tehty helpoiksi – tehoa on aina 400 hevosvoimaa, ja vetotapa on aina neliveto. Vääntömomentti on 696 Newtonia. Varusteet sitten vaihtelevat valitun varustetason mukaan – varustetasoja on S, SE, HSE Ja Black. Nyt on kyseessä varustetasoista SE.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Jagua I-Pace / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla on rento meininki.

Laatuvaikutelma Jaguarissa on loistava – materiaalit on laadukkaan oloiset, ja auto on valmistettu hyvin viimeistellyn oloisesti. Ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille hyvin kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää.

Taajamassa auto on leppoisa ajaa. Kaikki on hyvin balanssissa, eikä auto ole mitenkään yliampuvan oloinen. Kiihtyvyys nollasta sataan on 4,8 sekuntia, joten auto kyllä tarvittaessa lähtee kiitettävästi. Jaguar ei ole sähköautoista nopein, sillä nopeampia täyssähköautoja on esimerkiksi Teslalla, Porschella ja Audilla. Nopeutta tärkeämpi on lopulta tasapainoinen kokonaisuus, ja sitä Jaguarista löytyy. Sähköautojen kohdalla kiihtyvyyttä on tarjolla aina riittävästi, koska kaikki tehot on käytettävissä heti eikä kohta.

Jagua I-Pace / kuvat Mikko Kilkki
Nykyautoissa ei digitaalisuutta karkuun pääse.

Myös moottoritiellä meno on oikein toimivaa, eikä valittaa voi. 90 kilowattitunnin ajoakun johdosta mahdollistuu valmistajan iloittamana 470 kilometrin toimintamatka. Koska kyseessä on WLTP -mitattu lukema, on hyvä muistaa, että loppukäyttäjän päässä on havaittu, että pidemmällekkin voi päästä sen jälkeen, kun on ymmärtänyt oikean ajotavan. Toisaalta taas matka-ajossa ja talvella ei taatusti pääse ainakaan luvattua pidemmälle.

Sähköauto on tehokkaimmillaan taajamassa, missä moottorijarrua, eli sähköautokielellä rekuperaatiota pystyy hyödyntämään. Tällöin tulee keränneeksi virtaa takaisin akulle. Täyteen akkua ei tokikaan näin saa ladattua, mutta virtaa kuitenkin säästyy. Jarruja on myös hyvä muistaa käyttää, koska jarrut kuluvat käyttämättömyydestä. Toisaalta jarrut kyllä kuluvat käytti niitä tai ei.

Lopputulema – Vaihtoauto saattaa olla mahdollisuus

Jagua I-Pace / kuvat Mikko Kilkki
Jaguar I-Pace on minun silmääni muodoiltaan onnistunut.

Mikäli Jaguar I-Pacea itselleen etsii, ja vaihtoauton itselleen huolii, on tässä yksi potentiaalinen vaihtoehto. Netin myyntipalstoilla näitä on juttua kirjoittaessa reilu kolmisenkymmentä, tämän ollessa tällä hetkellä ainut Jyväskylässä myynnissä oleva.

Itse sain I-Pacesta parhaat fiilikset silloin, kun alkuun unohdin tämän olevan Jaguar. Sitten kun auto rupesi tuntumaan hyvältä, rupesin pikkuhiljaa ajatella tämän olevan Jaguar. Tunnelma tässä on erilainen kuin polttomoottoriautossa – blogissani on aiemmin nähty esimerkiksi F-Pace, XJ6 Sovereign ja XF. Parhaiten pääset Jaguarin tunnelmaan käsiksi testaamalla autoa itse.

Jaguar I-Pacelle on koeajon perusteella helppo antaa hyväksyntänsä. Huono tämä auto ei ole, kyse on enemmän siitä, onko tämä omiin käyttötarpeisiin sopiva? Asiaa kannattaa lähteä ratkomaan siten, että miettii omia ajotottumuksia ja autontarvetta, missäpäin ajaa ja kuinka paljon? Latauspisteitä toki tulee ajan kanssa jatkuvasti lisää, joten jossain menee raja, minkä jälkeen latausmahdollisuudet eivät ole enää ongelma.

Myös meidän Tuomas on Oikosulku -blogissaan perehtynyt Jaguar I-Paceen, kannattaa käydä lukemassa tästä tai tästä.

Jagua I-Pace / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki