Järjellä vai tunteella? Koeajossa Mercedes-Benz CLS 55 AMG

Mercedes-Benz CLS 55 AMG koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Tiedäthän asettelun järki vastaan tunne? Nyt on edessä sellainen. Se on Mercedes-Benz CLS 55 AMG, ja vuosimalli 2005, jollaista minulla oli ilo päästä koeajamaan. 5,5 -litrainen V8 pitää 476 hevosvoiman turvin huolen siitä, että kyllä muuten liikkuu. AMG -mallimerkinnän lisäksi isohko bensa -V8 pitää huolen myös siitä, että auton omistajalla saa olla tuhti nippu seteleitä varattuna, jos aikoo omistaa tämmöisen auton. Jos jotain vikaantuu, niin se muuten maksaa. Ja bensakauppias, se lienee toinen, jonka kanssa on syytä ruveta kaveeraamaan. Takaveto pitää huolen taasen varovaisuudesta talvikelillä. Nelivetoahan tässä autossa ei muuten ole. Katsotaan nyt, onko syytä antaa järjen voittaa, vai voiko tunteelle antaa yhtään löysiä?

Koeajoautona CLS 55 AMG

Mercedes-Benz CLS 55 AMG / kuvat Mikko Kilkki

AMG on Mercedeksen tytäryhtiö, jonka erikoisalaa on Mercedeksien jatkokehitys ja muokkaaminen. AMG -malleille on tyypillistä tehokkaat moottorit, alkuperäisestä muokattu ulkonäkö, ja parempi ajoneuvon hallinta. Mutta tämä kaikki maksaa – ja paljon. Löytämäni hinnaston mukaan CLS 55 AMG maksoi Suomessa uutena vuonna 2005 noin 152 000e veroineen. Tässä ei tietenkään vielä ole mukana mitkään lisävarusteet.

CLS -mallisarja julkaistiin vuonna 2004, Mercedeksen aikomuksena asemoida se E -ja S -sarjojen väliin. CLS -mallisarjaa ei tule sekoittaa CLK- tai CL- mallisarjoihin. Kuten aiemmin jo mainittua, vuoden 2005 -mallisena tämä auto on siis aivan sieltä malliston vanhimmasta päästä. AMG:n virittämänä tämä auto lienee tehokkain CLS, mitä on aikoinaan tarjolla ollut. Mallimerkinnän kaksinumeroisuus kertoo siitä, että AMG:tä on muutakin kuin pelkät varusteet – myös konetta on fiksattu. Vuonna 2006 tehty mallistofiksaus toi CLS 55 AMG:n korvaajaksi CLS 63 AMG:n, jossa moottorikokoa oli kasvatettu. Siitä huolimatta tämä vanhempikoneinen CLS 55 AMG on hulppea auto ajaa! Kilometrejä tähän autoon on kertynyt 105tkm, ja hintaa sellaiset 39 900e, jotenka perjaatteessa ainakin tämä on tavallisenkin palkansaajan ostettavissa – ainakin jos käy neuvotteluja pankinjohtajan kanssa. Kuten jo kaverin kanssa kerkesimme pohtia, ennemmin itkeä Mercedeksessä kuin Ladassa. Auton varusteista mainittakoon 5-pykäläinen AMG Speedshift automaattivaihteisto, sekä ilmajousitus. Vääntömomenttia tämä AMG:n virittämä 476 -heppainen kone tarjoilee sellaiset 700 Nm, jos se tieto jollekkin tärkeä sattuu olemaan.

Koeajo

Mercedes-Benz CLS 55 AMG ohjaamo / kuvat Mikko Kilkki

MB CLS 55 AMG:n ohjaamo on hyvin selkeä.

Jo pelkkä auton käynnistäminen riittäisi ohjelmanumeroksi autoista kiinnostuneille taviksille. Äänimaailma todellakin on kohdillaan, ja auto lähtee käyntiin normaalin virtalukon lisäksi yhdestä toisestakin, kenties yllättävästä paikasta: Vaihdekepin päässä on start/stop nappi, josta painamalla auto käynnistyy ilman, että tarvitsee avaimia pistää virtalukkoon! Riittää siis, että pitää auton avaimet vaikka taskussaan. En muista itse kovinkaan monessa autossa nähneeni vastaavaa, vaikka olenkin kortin saannin jälkeen testaillut satoja erilaisia autoja Jaguarista Porscheen, Audista BMW:hen, listalle mahtuen kymmeniä muita automerkkejä. Avaimeton käynnistys kyllä on tuttu, mutta se nappi on ollut tähän asti aivan jossain muualla, kuin vaihdekepissä!

Mercedes-Benz CLS 55 AMG vaihdekeppi / kuvat Mikko Kilkki

Jos olet muissakin autoissa nähnyt start/stop nappulan vastaavalla tavalla vaihdekepissä, niin kommentoisitko asiasta tähän blogipostaukseen, tai blogini FB -sivuille? Haluaisin nimittäin tietää.

Kun ne yllätykset on koettu, onkin aika pistää vaihteista D -pykälä pesään, ja lähteä ajamaan. Automaattivaihteisto onkin tuttu ja looginen käyttää, eikä yllätä mitenkään. Se vaihtaa vaihteita miellyttävästi. Jo heti kättelyssä käy ilmi se tosiasia, että potkua tässä autossa on todella paljon. Luistoneston olemassaolon huomaa, vaikka yrittäisi ajaa nätisti. Eli toisinsanoen ei riitä, että tällä autolla yrittää ajaa nätisti – on vain ajettava nätisti. Moottoritielle mennessä käy välittömästi selväksi se tosiseikka, miksi nopeusrajoitukset on olemassa. Kasikoneen mekaaninen ääni kyllä hivelee korvia, on kuin automiehen äijämäinen sinfonia, joka on sävelletty Mercedeksen insinöörien toimesta. Mutta siinäpä se lystyi sitten onkin. Ohituskiihtyvyydestä en tiedä kehtaako edes mainita, koska sitä on niin paljon. Sanoisin ohituskiihtyvyydestä puhuttaessa, että sitä on tässä autossa varmuudella riittävästi. Tai jos koet toisin, niin suosittelen vaihtamaan autoa.

Mercedes-Benz CLS 55 AMG takapenkki / kuvat Mikko Kilkki

Myös nahkaisilla takapenkeillä matkustaa herroiksi. Ja rouviksi, jottei kukaan koe itseään loukatuksi.

Koeajoautossa kaikki vaikuttaa toimivalta. Myyjäliikkeen toimesta uusi akku on vaihdettu, mitään muuta fiksailtavaa ei tähän tietoon tuntunut olevan.

Lopputulema

Mercedes-Benz CLS 55 AMG / kuvat Mikko Kilkki

Auton pakoputkisto, 4kpl putkenpäitä, viittaa hieman tehokkaampaan autoon. Mallimerkintä antaa asialle vahvistuksen.

Joskus koeajon aikana satoja autoja ajanut testikuljettajakin yllättyy. Sellaisen yllätyksen tarjoili todellakin tämän auton käynnistäminen. Yhteenvetona ylipäätään koko autosta voisi todeta, että joku tykkää takavedosta, joku haluaa nelivedon, onneksi ne molemmat on tarjolla. Omaan autoon haluaisin kyllä nelivedon. Myöhemmistä malliuudistuksista kerrottakoon, että niiden mukaan on tullut Coupen kaveriksi myös Shooting Brake -farkku. Se mitä olen pitkään pohtinut CLS:än kohdalla, on CLS:än nelipaikkaisuus. Toisaalta ymmärrän asian siten, jos sillä halutaan korostaa auton premium -vaikutelmaa. Mutta toisaalta, koska kilpasisarilla on kilpailijoiden leireissä viisipaikkaisia vastaavia versioita myös nähty, yhtenä esimerkkinä Jaguar XF, on se varmaan syynä siihen, miksi vaikkapa Jaguar XF:ää on näkynyt taksitolpilla, kun taas Mercedes CLS:ää ei. Mikä on sinänsä kyllä harmi, että yhden potentiaalisen asiakaspaikan puuttuminen tekee CLS:ästä kenties kilpasisaria huonomman taksin.

Niin, ja antaisiko sen järjen äänen puhua, vai tunteelle vallan viedä voitto kotiin? Päätä itse, koska tämmöinen auto, noh.. Tuskin sitä silloin enää pystyy omistamaan, jos taloudesta sattuu jo löytymään sitä jälkikasvua, ja tulot ovat kuin tavallisella palkansaajalla. Mitenkä siis olisi?

Myyjäliike: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Valmistajan sivusto: Www.mercedes-benz.fi

Koeajoauton speksit: MB CLS 55 AMG, ajettu 105tkm, hinta 39 900e, vuosimalli 2005

Katso muut Mercedes-Benz CLS vaihtoautot Autotalli.comista.

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *